Försäkra travföl?

evis

Trådstartare
Får ringa Agria när det blir dags.
Men funderar, hur är detta med att försäkra travhästar/travföl - kan jag veterinärvårdsförsäkra på samma vis som med en häst av ridhästras? Har fått för mej att detta är "omöjligt" när hästen ska användas i trav, att veterinärförsäkringen inte är densamma.

Nu ska väl fölet mest troligt inte användas till trav, men säkert kan jag ju inte säga. Hade ju planer på att försäkra i Agria Maximal (Liv & veterinärvårds-försäkring) men nu när det börjar närma sej fölning så blir jag tveksam på om det funkar.
Hur har ni andra som har kallblodstravarföl gjort?

Sv: Försäkra travföl?

Det är bara att försäkra, fram till ettårs åldern tror jag är det inga hinder för någon försäkring, sen börjar det bli lite mer restrektioner, men ring till Agria och fråga så får du rätt svar, vi har våra travare försäkrade i Folksam för tillfället så jag vet inte hur agrias försäkrings vilkor ser ut.

Du kan försäkra fullt ut.
MEN, om du inte säger till så räknar Agria ut att du börjar köra in den strax efter ett års ålder.
Vips så är ungen automatiskt i Agria racing.

Agria Racing villkoret är nämligen när man vänjer med selen och framåt.

Dom flyttade min ettåring till Racing trots att jag sagt ifrån. Och i det läget blev jag urförbannad.
-Så gör vi eftersom ägarna glömmer ändra. sa dom.
Hade en jättediskussion med bolaget eftersom jag först inte tänkt ha hästen som travhäst.
JAg skulle inte spänna för sulky utan "bröllopsvagn" sa jag.

Så många telefonsamtal blev det..
AM

Jag pratade med en man på Agria för bara någon vecka sedan eftersom jag ska köpa en kallblodstravare (om den går igenom besiktning)
och ha som ridhäst.
Först jag missade att säga just ridhäst så då började han prata om att hältor inte ingick i vet.försäkringen..
Sen när jag nämnde att det skulle gå som ridhäst så ändrade han sig.
Förstod inte riktigt hur han resonerade om jag ska vara ärlig! :crazy:
Ring och kolla med dem :idea:

Återigen!

Det är olika mellan bolagen.

På If får du ha veterinärvård på en aktivtravhäst hela livet om du vill.

Mitt råd är att du ringer runt och kollar med de olika bolagen.

/FRasse

Med en äldre häst som klassas som "avdankad travare" eller liknande ÄR det inga bekymmer att veterinärförsäkra, men det kräver nog i de flesta bolag en besiktning. För hästar av andra raser krävs det väl sällan besiktning? (vi har då aldrig gjort någon sådan på halvbloden som nyförsäkrats)

Men det blir ju lite annorlunda med fölen.

Jag hade inte några problem att försäkra en "avdankad" travare som ridhäst med full vet.ersättning utan reservationer.
Däremot när jag ringde sist och det gällde en 3-åring tog försäkringsmannen för givet att det handlade om en TRAVhäst.
Det var då han började prata om att hältor inte ingick i vet.försäkringen..
Anledningen enligt honom var att det var så vanligt på just travhästar.
Fast ska jag vara ärlig så verkade den mannen mest förvirrad så om jag beslutar mig för just det företaget
vill jag nog prata med någon annan när jag ringer dit!

Vad gäller andra raser så vet jag inte hur det fungerar.
Har bara haft kallblodstravare de sista åren.. :love:

Jag försäkrade min fölis (kbl-trav) i A1, som blivande rid & körhäst. Det var inga problem.
Om han ska börja tävla trav så får jag ändra försäkringen då. :)

Liknande trådar

Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 655
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag skall med all sannolikhet att köpa en 2-åring som hittills varit oförsäkrad. Med andra ord så kan jag välja bolag fritt. Men vad...
2
Svar
22
· Visningar
2 869
Senast: Tingeling
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som vet om det finns veterinärvårdsförsäkring att tillgå till en äldre häst? Är så att jag och sambon köpte ett sto för...
2
Svar
20
· Visningar
3 187
Senast: auryn
·
Trav Har ringt runt alla de stora bolagen nu. Nu har jag fastnat vid två stycken. Hjälp mig välja..... Jag blir inte klok på detta...
Svar
4
· Visningar
1 090
Senast: Konie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama