Försäkra oförsäkrad hund

H

Hej

Hur skulle ni göra med en oförsäkrad 2 år gammal hund?

Hunden i fråga har aldrig varit sjuk/skadad, har varit hos vet och fått alla vaccinationer och är fullt frisk. Ägaren har bara ansett att det varit onödigt att sjukvårdsförsäkra hunden utan i stället betala ur egen ficka om olyckan skulle vara framme. Den är dock livförsäkrad i Agria.

Jag skulle gärna ta över den här hunden, men vågar inte ha en oförsäkrad hund och försäkringsfrågor känns som en ogenomtränglig djungel...

Läser mig just nu igenom de olika bolagens hemsidor men om någon har några tips eller råd så vore det guld! :laugh:

Sv: Försäkra oförsäkrad hund

Utan tvekan är sjukvårdsförsäkringen den viktigaste. En ganska enkel skada eller sjukdom kan lätt kosta 30000,-. Jag förstår inte hur man tänker när man livförsäkrar utan sjukvårdsförsäkring. Visst hunden kostar pengar i inköp, men sjukvården kan bli väldigt mycket dyrare. Om jag hade varit tvungen att välja så hade jag tveklöst sjukvårdsförsäkrat i första hand. I det fall hunden blir sjuk eller skadad och du inte har pengarna som det kostar att få den frisk igen, t ex 30000,-, så måste du avliva. Vid en sådan avlivning får du inte ut livförsäkringen, så då har du ingen nytta av att ha betalt den i ett antal år.

Jag håller med dig!

Jag kommer inte ta över den här hunden innan den är sjukvårdsförsäkrad. Blev väldigt förvånad när jag fick reda på att den var liv men inte sjukvårdsförsäkrad. :crazy:

Jo, frågan är var...

Tror dock att jag bestämt mig för att kontakta Folksam :)

Läs det finstilta väldigt noga innan du bestämmer dig. Hundförsäkringar är ett samelsurium just nu och bolagen har tydligen väldigt olika villkor. Dessutom så står tydligen inte alla villkor att läsa. Konsumenternas försäkringsbyrå håller på med en undersökning, gå gärna in och läs på deras web site innan du bestämmer dig.

Sen spelar det egentligen inte så stor roll vad förre ägaren har haft för typ av försäkring. Även om h*n ändrar det innan du tar över hunden så måste du ju försäkra in hunden i ditt namn.

För ett antal år sedan tog jag över en 17 månaders oförsäkrad tik, ringde till Agria o hunden var försäkrad innan den lämnade sitt gamla hem, inga konstigheter alls.

Liknande trådar

Hästvård Har tagit mig an en äldre dam, 22år gammal, som är helt oförsäkrad. I vanliga fall gör jag inte det, men i det här fallet så föll jag...
2
Svar
28
· Visningar
9 500
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka