Försäkra gammal häst

Sv: Försäkra gammal häst

Valt och valt. Som jag skrev i trådstarten så handlar det om en nyteckning på en försäkring för en 22årig häst - alltså tar jag vad jag kan få helt enkelt.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Igår tecknade min vän en veterinärvårdsförsäkring på sitt 22 åriga fjordsto hos IF :) Kolla med dom? :)
 
Sv: Försäkra gammal häst

Kapar tråden lite om det är ok?

Jag har en ponny född -86 försäkrad i Agria. Har faktiskt inte funderat så mkt över hans försäkring eftersom jag aldrig haft anledning att nyttja den, och kollade nu vad han har för försäkring.
Det visade sig att han har en A1 veterinärvård på upp till 60 000 med tillhörande Agria Incident. Självrisk 2800 + 20%.

Jag blev lite förvånad faktiskt, över att hans försäkring var så pass omfattande trots hans rätt respektfulla ålder eftersom jag faktiskt var helt övertygad om att försäkringsskyddet begränsades rejält iom att hästen uppnår en viss ålder. Men så är det tydligen inte då, om man skall utgå från min gamlings försäkring.
Men kanske begränsningarna bara gäller nyteckningar?
 
Sv: Försäkra gammal häst

Befintliga försäkringar ändras inte mer än att livvärdet sänks för varje år tror det är från 16 sänkningen börjar tyvärr sjunker inte premien utan den höjs tvärtom. Veterinärförsäkringen är helt oförändrad MEN premien stiger för varje år. Det är lite där jag funderar på hur lönt det egentligen är att ha som i mitt fall ett 22 årigt halvblod försäkrat, med facit i hand hade det ju varit billigare att ha honom oförsäkrad i alla år för han har aldrig utnyttjat en krona på sin försäkring under de 12 år jag haft honom, tycker nästan de skulle haft något system så att gamla hästar som varit försäkrade hos dem i många år utan att utnyttja försäkringen hade sluppit en dyrare premie med tanke på att de redan betalt så mkt till försäkringsbolaget utan att kosta dem något. Vill inte ens räkna ut vad hans försäkring kostat helt i onödan under alla år den var dessutom hög på den tiden han gick svår klass.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Aha, är det på så vis det är alltså? Ja, det förklarar ju varför premien stigit under de år jag haft honom. Iofs inga stora summor, några tjugor upp varje år bara, så det har inte varit mer än att jag noterat det och sen lagt det åt sidan.

Visst, det blir ju en hel del kronor i premier om man skall lägga samman alla år som man inte nyttjat försäkringen...men...jag känner mig ändå inte redo att avsluta den, inte för 800kr/år :)
 
Sv: Försäkra gammal häst

Nej ponny har lite annan premie än halvblod, grrrrr
På min är bara A1 vet 50´utan någon utbyggnad alls nästan 3000:-/år sen kommer liv biten utöver det.
 
Sv: Försäkra gammal häst

Igår tecknade min vän en veterinärvårdsförsäkring på sitt 22 åriga fjordsto hos IF :) Kolla med dom? :)

Det är liv försäkring som diskuteras primärt . Ring era Bolag så ni får rätt info ! Finns ju även detaljerade jämförelse dokumentation mellan alla bolags villkor på nätet via deras sidor !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 032
Senast: Woffe
·
Hästmänniskan OJ såg att jag postat tråden fel... snälla flytta den:crazy: Hej allihopa! Jag har hittat en trevlig välutbildad herre som jag är...
Svar
9
· Visningar
2 738
Senast: Amelia
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som vet om det finns veterinärvårdsförsäkring att tillgå till en äldre häst? Är så att jag och sambon köpte ett sto för...
2
Svar
20
· Visningar
3 185
Senast: auryn
·
Ekonomi & Juridik I december skickade vi in ett papper till Agria om att betala en av hästarnas försäkring via autogiro. Detta skulle dras från min sambos...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 514
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp