försäkra ny transport

Ela

Trådstartare
Det blev ett ume släp!
Vart försäkrar man lättast en transport?? Och hur ska man ha den försäkrad??
:confused::confused::confused:

Sv: försäkra ny transport

Grattis. Kolla alla bolag som sagt, det kan skilja en hel del.
Tänk på att inga försäkringar täcker det hästen åsamkar inifrån transporten.

Gratulerar till ett bra val!!! jag tror inte att du kommer att ångra dig.
Ring som sagt var runt och få prisuppgift på försäkring och fråga vilka villkor som gäller (lås till kopplingsanordningen och självrisker).

Det finns några aspekter att tänka på. Dels att det kan vara vissa fördelar om man har bilen och släpet i samma bolag, lite beroende på bolag och regler och försäkring så om dragbilen lägger ner och måste bärgas, så bärgar de hela ekipaget. Om du har i två bolag KAN du åka på att få betala dubbelt för bärgningen. Alla bolag har dock inte det där med 'en bärgning om det är ekipage'. Men värt att kolla.

Sen, om det inte ändrats sen november så är det bara ETT bolag som täcker skador på släpet som kommer 'inifrån', dvs som hästen orsakat. De täcks dock enbart om räddningstjänsten kallats till platsen. Men det täcker alltså ingen av de andra bolagen (om de inte börjat med det nu, i november var folksam fortfarande ensam om det)

Så, gamla släpet hade jag i bilens bolag, men nya står i - just det - Folksam.

Helförsäkrade båda två, det kostar så lite pengar att ha släpet helförsäkrat så lika bra ha det så tycker jag.

Jag har försäkrat mitt nya släp i Folksam då det ska vara det enda bolag vars försäkring täcker för skador som hästen orsakar.

Jag vet att dom säger så i reklamen, men stämmer det?

Skyddet är - om jag uppfattat det rätt - tämligen begränsat till skador på transporten i samband med olycka (där dessutom räddningstjänst skär upp fordonet och tar ut hästen). Inte om hästen får ett spel och sparkar sönder allt.

Jag vet att dom säger så i reklamen, men stämmer det?

Skyddet är - om jag uppfattat det rätt - tämligen begränsat till skador på transporten i samband med olycka (där dessutom räddningstjänst skär upp fordonet och tar ut hästen). Inte om hästen får ett spel och sparkar sönder allt.

Att räddningstjänsten kallats till platsen är en förutsättning för försäkringen ska gälla ja.

Sen är det lite luddigt, men enligt deras skadereglerare så behöver de inte skära upp den, utan säg att du är ute och åker, hästen får ett frispel av någon anledning och sparkar sönder släpet, eller går över bommen och fastnar. Du får inte ut hästen själv utan larmar räddningstjänsten, som kommer och hjälper dig få ut hästen. Utan att skära sönder släpet. Men då täcker försäkringen.

OM det verkligen gör det i skarpt läge vet nog bara de som provat begära ersättning i det läget.

Däremot, om räddningstjänsten måste skära sönder släpet då täcker den utan tvekan både de skadorna, samt om hästen i samband med olyckan sparkat sönder mellanväggen eller liknande. (Dvs du får inte bara taket som skars sönder ersatt, utan även mellanväggen).

Men när hästen får ett spel och sparkar sönder släpet och du lastar ur den själv och sen undrar vad du ska göra med din trasiga transport, då betalar inte folksam heller.

Och som motvikt så de andra bolagen (utom ev sveland då om et med släp + häst i sveland = ersättning, aldrig hört om det dock) betalar inte när räddningstjänsten skurit sönder taket heller. DÄremot om du t ex välter släpet i diket och det går sönder.

Tack, missade helt att du redan skrivit högre upp! :o

Hej!

I Svelands villkor för Vagnskada står följande:
"Utökat åtagande för hästtransportsläp"
"Vagnskadeförsäkringen för hästtransportsläp gäller också för skada genom inre olyckshändelse (plötslig och oförutsedd skada som häst orsakar på släpet) under förutsättning att även hästen, som orsakar skadan, är försäkrad i Sveland."

Jag ringde bolaget och kollade och detta innebär att bolaget ersätter om hästen skulle "få spel" och sparka sönder transporten. Om man kör i diket och räddningstjänsten måste skära sönder släpet så ersätts det också. Självrisken för vagnskadan är 2000:-

Folksams regelverk känner jag inte till och inte heller om Länsförsäkringar täcker om hästen är försäkrad i Agria.

A

Om de inte börjat i år så täcker INTE Länsförsäkringar om det är Agriaförsäkrad häst.. Jag hade LF på förra släpet och fanns inget i villkoren då, och inte heller i nov förra året när jag kollade igenom försäkringar för nya släpet.

Jag har en Svelandförsäkrad herre, nej jag har två ju, Lillen är ju också i Sveland, och så stoet i Agria. Knepigt då, kan man dubbelförsäkra? *s* Men Sveland har inte direkt gjort någon reklam för 'försäkra vårt släp hos oss också', men det är ju bra att de ersätter såsom du skrev. och så har jag lärt mig ngt nytt idag =)

Men iom att jag har pållar i olika bolag får släpet stå kvar i Folksam.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka