Försäkra jakthund?

G

GaurdianAngel

Hur fungerar detta med försäkring på aktiva jakthundar? Har de högre försäkring, för jag antar att de går att försäkra som vilken annan hund?

Satt och funderade på det nu när jag läste medlemstidningen "Våra Rovdjur". Det var nämligen en artikel om just hur många jakthundar som skadas/dödas under jakten.

Siffrorna (år 2000-2005) som stod i tidningen var följande:

Trafikskadade - 7252 st :confused:
Vådaskott - 135
Rovdjur - 78
Annat vilt - 43

Min fråga är då: Att försäkra en aktiv jakthund måste ju kosta massor, med tanke på vad deras ägare "riskerar" med flit, varje gång de kör löshundsjakt, eller?

Jag är fortfarande helt okunnig på detta med jakt, men nyfiken...
 
Sv: Försäkra jakthund?

Betalar ca 900:- / år i försäkringspremie på Jämttiken, som är livförsäkrad för 11000:- Och vet.vårdsförsäkrad till 40000:-.

Det tycker inte jag är så jättedyrt faktiskt ;)
 
Sv: Försäkra jakthund?

Nä, det var inte mycket. Betalar ju själv 1600:- för min ena schäfertik. Liv 8500:- och vet.vård 40000:-

Men hur kommer det sig att jakthundar har så "låg" försäkring, med tanke på hur mycket försäkringsbolagen får ersätta varje gång en hund blir påkörd eller vådaskjuten?

Det blir ju massor av pengar varje år som tex agria måste lägga ut. Schäfern har ju hög försäkring, just pga att de har så mycket problem (inte mina :-D ) Borde då inte jakthundarna också ha hög försäkring då när det är så vanligt med förolyckning?
 
Sv: Försäkra jakthund?

I alla fall jämthundar och de finska spetsar ligger i riskgrupp 1 = Den friskaste & minst skadebenägna gruppen hundar och sedan bor jag väl i ett område, där det är få hundstölder etc. Vilket gör sitt till, det med i fråga om premien.
 
Sv: Försäkra jakthund?

För stövarna betalar vi 802:-/år. Och självrisk på 1000+20%.Båda försäkrade i 6000:-
För blandrastiken betalar vi 833:-/år.Samma självrisk.

Men detta är med rabatten inräknad genom att vara prenumerant i en viss jakt tidning samt Rasförening.Men ingen rabatt på blandisen.
 
Sv: Försäkra jakthund?

De förolyckade jakthundarna är en droppe i havet i jämförelse med tex shäferns alla problem som lätt innebär att försäkringsbolaget först får punga ut flera gånger livvärdet o sedan dessutom livvärdet.
PL
 
Sv: Försäkra jakthund?

Det är inte dyrare, i själva verket sänktes min försäkring när jag skrev in mina hundar som jakthundar då de räknas som sundare.

//E
 
Sv: Försäkra jakthund?

Jakthundar är ju enl statistik friskare. Man kan ju dock diskutera om det bara beror på att de besöker veterinär mer sällan eller om de verkligen är friskare.
Avlivningar brukar ju jägarna ta hand om själv.
 
Sv: Försäkra jakthund?

Har man sin hund försäkrad så kan man knappast knata ut i skogen o skjuta hunden, vad ska du då med livförsäkring till.Likaså vetförsäkringen, den är ju till för att hjälpa vid större summor vid behandling/vård av hund.Så det där med att alla jägare går ut o skjuter hunden tillhör den förgångna generationen.Ok de som varken har försäkring eller annat gör det säkert fortfarande men den generationen är väl också snart utdöendes? Den generation sysslade också med att jakthundar blev bäst om de stod i hundgård året runt och helst så långt ifrån hus och folk som det bara gick.:eek:
 
Sv: Försäkra jakthund?

Ok, ja jag tyckte det lät så väldigt mycket med 7200 hundar som förolyckas varje år. Men det kanske inte är så mycket då.

Skulle ju verkligen vara intressant med någon slags statistik över hur mycket varje ras kostar försäkringsbolagen varje år. Och anledninen till det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp