försäkra eller ej?

L

lilla_maaliiin

Nu kommer jag med fler dumma frågor såhär på lördagskvällen. Ni får ursäkta nojjig och lätt förvirrad förstagångare... ;)

Det finns ju hur mycket "extra försäkringar" som helst i nästan alla bolag för oss gravida... De flesta ligger på (vad jag kan se) runt tusenlappen. Men - är detta något som behövs? Försökte fråga min egen kära mamma, men hon menade att det inte fanns sånt när hon väntade barn (över 20 år sedan) så hon kunde inte hjälpa mig...

Jag är ju rätt "ensam" i min graviditet då jag är ung och inte direkt känner någon med småbarn eller som är gravida... Så tänkte vända mig till er kloka bukefalister istället :bow:

Har försökt ringa och prata med några av de stora försäkringsbolagen, men dom vill ju väldigt gärna att jag ska teckna en försäkring hos dom, så känner inte riktigt att jag har fått svar på min fråga...

Behöver man dessa gravidförsäkringar, eller är det mest att slänga pengarna i sjön?

Sv: försäkra eller ej?

En gravidförsäkring bör du teckna, det finns en som är gratis "barn på gång" och en som kostar runt 1000 kronor "barn på gång plus".

Båda dessa skyddar bebisen i magen från v 26 tills barnet sedan är 6 månader.

Om du kollar på de olika försäkringsbolagen så ser du skillnaden mellan dem. Jag tyckte det var värt att ta en barn på gång plus som kostade mig strax under 1000 kronor. Nu i efterhand hade jag inte behövt det, men jag kände mig lite tryggare bara.

har tecknat en gratis försäkring hos ett av dom stora bolagen... Tänkte att äh, det var ju gratis så det kan ju inte skada direkt...

Men, behöver man verkligen en försäkring, eller är det bara för att själv känna sig lite tryggare?

Teckna alla de gratisförsäkringar som finns. Vissa saker som tex vanprydande ärr och liknade kan man få utbetalt från mer än en försäkring. Sen kan man välja en som täcker lite mer. Oftast (dock inte alltid) så brukar de dyrare försäkringarna täcka lite mer. Vissa täcker inte Downs syndrom osv. Jag tyckte att de var ganska så dyra i förhållande till vad man fick. Det fanns mycket undantag. Jag nöjde mig med gratisförsäkringarna (hade 4 tror jag).
Men samtidigt är det ju aldrig fel att ha en bra försäkring.

Vad som däremot är viktigt är att du har en barnförsäkring så fort barnet är fött. Fyll i papprena och skicka när du är på väg hem från sjukhuset (gärna tidigare om det går).

Mvh

Tora

Jag, sonen och bebis i magen är försäkrad hos trygg hansa.

Tar vi graviditeten, så är försäkringen Vänta Barn (1050 kr) en sjukvårdsförsäkring från barnet föds tills de blir 6 månader (Försäkringen tecknas automatiskt om till deras barnförsäkring trygga barn när barnet är fött) försäkringen går då in vid för tidig födesel och det krävs vård på sjukhuset och även vid förlossningsskador på barnet (t.ex. CP)
Den ger oxå ersättning om det visar sig när barnet föds att den har till exempel läpp-, käk-, gomspalt, allvarliga hjärtfel och ryggmärgsbråck.

Det är en liv och krisförsäkring för mamma och pappa och den täcker även vissa förlossningskomplikationer hos mamman. (Svårare bristningar och blodförlust)

Lite kopierat från deras folder:
VäntaBarn ger ersättning om barnet får en bestående nedsättning av funktionsförmågan,
så kallad medicinsk invaliditet – vid
sjukdom (som inte är medfödd).
Det kan till exempel vara astma och allergi eller förlossningsskador.

Om ditt barn blir inskrivet på sjukhus för vård i minst tre dagar för en skada som
kan ersättas av försäkringen, betalar vi ut ersättning för sjukhusvistelse. Ni får
ersättning från första dagen med 200 kr/dag i upp till 180 dagar.

För mig var det självklart att teckna Vänta Barn. Den här gångne gjorde jag det redan i 12e veckan för att ha allt klart. Det är så otroligt mkt som kan hända som man inte vet i förväg. Och jag har svårt att tro att när man hamnar på neo är det första man tänker på att ringa och teckna en försäkring!

Vanprydande ärr täcks bara om det är en olycka. Precis som vanliga försäkringarna. Ett kejsarsnitt planerat eller akut, är inte ett vanprydande ärr.

Trygg hansas försäkring betalar ut ersättning för vanprydande ärr på barnet (utreds 1 år efter födseln) en kompis snittades akut pga för lite fostervatten och då blev dottern skuren i pannan! Ett exempel bara.

Ja men du kan fortfarande få ut ersättning från mer än ett bolag. Kommer inte ihåg exakt vad som ingick eller inte ingick i försäkringarna.

Men ta tex vanprydande ärr. Har för mig att det ingick i alla gratisförsäkringar. Det betyder att man tex hade kunnat få ut 3*10 000 istället för bara 10 000 (om man nu har tecknat 3 gratisförsäkringar). Men det spelar igentligen ingen roll. De försäkringar som är gratis är bara en fördel att teckna på alla bolag. Sen kan man ju välja en som täcker mer.

Mvh

Tora

Hej .

Tycker att du ska kolla upp vilken försäkring du har tänkt att teckna för barnet , välj sedan en gravidförsäkring från det bolaget .

Du får ett bättre utgångsläge för din barnförsäkring på det viset .

Du kan även kolla på försäkringsjämförelser på nätet :)

Aha - man kan alltså teckna mer än 1 gratisförsäkring? :) Det ska genast tas tag i! Trodde man bara kunde välja en... Och hur kommer det sig att den är gratis? :confused: vad vinner försäkringsbolaget på det?

det är exakt den försäkringen jag sitter och funderar på! Tycker att det låter som om himla mkt "bra" saker ingår där, och alla försäkringar verkar ju ligga på ungefär samma prisnivå (inte för att 1050 kr är dyrt, men om man likagärna kan strunta i det så är ju ändå 1000 kr en del pengar för ingenting så att säga...)

Men - om jag nu tecknar denna försäkring, så behöver jag alltså inte tänka på nästa försäkring förän barnet är närmare halvåret? Har jag förstått rätt då? Eller är det nån försäkring man bara har extra även då barnet är fött, för att kompensera? (jag är ju tex redan försäkrad, jag säger ju inte upp min andra försäkring för att jag tecknar en gravidförsäkring) flummigt men du kanske förstår ändå...

Och ursäkta alla femtielva dumma frågor jämt, borde ringa försäkringsbolaget ist men det är sååå mkt bättre att få höra andras tankar och ideér, det blir inte så partiskt då...

Det är bara invaliditetsersättning man kan få från flera bolag.

Nej det du inte kan få dubbelt är faktiskta kostnader och ersättningar. Tex betalda recept, betalda resor, betald sjukhusvistelse osv. Andra saker som tex ärr, invaliditet osv kan man få från flera bolag.

Mvh

Tora

det är exakt den försäkringen jag sitter och funderar på! Tycker att det låter som om himla mkt "bra" saker ingår där, och alla försäkringar verkar ju ligga på ungefär samma prisnivå (inte för att 1050 kr är dyrt, men om man likagärna kan strunta i det så är ju ändå 1000 kr en del pengar för ingenting så att säga...)

Men - om jag nu tecknar denna försäkring, så behöver jag alltså inte tänka på nästa försäkring förän barnet är närmare halvåret? Har jag förstått rätt då? Eller är det nån försäkring man bara har extra även då barnet är fött, för att kompensera? (jag är ju tex redan försäkrad, jag säger ju inte upp min andra försäkring för att jag tecknar en gravidförsäkring) flummigt men du kanske förstår ändå...

Och ursäkta alla femtielva dumma frågor jämt, borde ringa försäkringsbolaget ist men det är sååå mkt bättre att få höra andras tankar och ideér, det blir inte så partiskt då...

En separat barnförsäkring skall du teckna så fort den lilla/lille är född. Absolut senast när du är på väg hem från sjukhuset.

Mvh

Tora

Du får hem ett papper från dem när de börjar närma sig om du vill förlänga försäkringen.

Gravidförsäkringen är bara en extraförsäkring, du har kvar din vanliga försäkring.

Egna olycksfallsförsäkringar

Finns det andra försäkringar, individuella olycksfallsförsäkringar eller gruppförsäkringar, barnförsäkring, skolförsäkring, så se till att anmäla skadan även dit. Många gånger kan invaliditetsersättningar betalas ut från flera försäkringar för samma skada. För kostnader kan du däremot aldrig få ersättning från mer än en försäkring.

Källa: Konsumenternas Försäkringsbyrå

Läs här oxå, sista sidan.

Lär dig tyda försäkringsspråket

Kan man få ersättning från flera försäkringar av samma sort?
Det går att teckna fler livförsäkringar med dödsfallskapital, förtidskapital eller inkomstkapital, ersättning betalas ut för samtliga tecknade försäkringar.

Det går också att ha flera olycksfallsförsäkringar, invaliditetsersättning betalas ut från samtliga. Ersättning för kostnader i samband med olycksfallet kan man däremot få bara från en försäkring.
Källa: http://www.forenadeliv.se/_lib/templates/FaqList.aspx?id=4213#a4202

Kan man få ersättning från flera försäkringar?

Ja, visst kan man det. Livförsäkring utbetalas oberoende av hur många försäkringar man har. I många fall kan man ha nytta av flera försäkringar. Har man flera olycksfallsförsäkringar, kan man få invaliditetsersättning från flera bolag/försäkringar för samma skada. Faktiska kostnader, som läke-, rese-, tandskadekostnader samt sveda och värk ersätts endast från en försäkring.
Källa: Salus Ansvar

Senast ändrad:

Ja precis det jag skrev. Du kan bara få en ersättning för faktiskta kostnader som tex läkarkostnader, milersättning osv. Men du kan få ut ersättning för samma skada från flera bolag, dock inte som sagt kostnader i samband med skada.

Ta tex när jag blev sparkad av hästen. De kostnader jag hade i samband med skadan som milersättning, sjukhusvistelse, recept osv fick jag bara betalt en gång (valde det företag som betalade mest). Däremot för själva ärret som blev kvar fick jag från båda företagen. Det är därför det är så viktigt att anmäla olycksfall till alla försäkringsbolag man har.

Mvh

Tora

KL

Jösses säger jag bara - vilken djungel.

Jag tecknade en barnförsäkring när mina var små. Nu har en av barnen två ärr som är orsakade av sjukdom (basalcellscancer) som är hyffsat vanprydande, dessa kommer hon att få ersättning för om/när hon tar det till försäkringsbolaget. Visserligen är de vanprydande men inte på extremt framträdande ställen. Det kommer att bli intressant att se hur f-bolaget bedömer detta.

Jag har hört att de gör skillnad på tjejer och killar. Maken fick en riktigt regäl slant för sitt missprydande ärr (var 16 år då), han voltade en gocart och slog av nyckelbenet och fick ett ärr efter operationen (De fick öppna hela vägen) absolut inget som syns om han nu inte går utan tröja.

Har även slaktarkollegor som fått ersättning för skärskador på händerna, tunna fina ljusa ärr. Beror kanske på vilken handläggare man får.

tack för all hjälp och tydliga länkar, ska sätta mig och läsa igenom imorgon när jag är lite piggare :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 444
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 508
Senast: Sedna
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar