Förr i tida.

P

pufffan

Idag så skull min kere Far ha fyllt år om han hade vare i live. Man kan ju int låte bli att fundere lit på han och hur det va förr.Månge här inne tyck nog att jag är lit omordener då jag ännu far runt med min Kotte. Ni är ju unge pigge och krye och skall fare på Gåsatävlingar och allt vad det nu är. Tänk när jag var lit och jag fick sitte i timmer och köre till kvarna för att male säd till kere Mor. Eller på vintern när vinden ven och det kund vare minus 25 grader ut. Då var det minsann int skoj att vare skogshuggare som kere Far var. Det kunde vara 10 grader i stugan då minsann.

Ofte så vaknede jag då han tog ut sine store starke ardennder från stalle. På vintern hade han en skakel klocke på. Iblad så tog han kransa med. Men den hade vi oftas bare till kyrkan. Jag minns ljudet från den än idag. Jag tror nog att jag skall finne den här på lon om jag bare leter lit.

Tänk på kvälla när Far kom hem farende då fick jag eller min bror ut i stalle och ta hand om juren så Far kunde äte och vile till näste dag. Det kund ta timmer att ge dom mat, borste och att få dom torre.Vi fick stå och gnide dom med halm tills dom var torre.Sedan då lade vi jute säcker över unpan och korse på dom över natta. Men Far han hade dom mest välrycktade hästerna det kan jag love. Det var ett slit det live men jag vet att kere Far älskade sin skog och sinen vackre ardennder. Månge vintrer så för frös han både tår och fingrer. Det var ett hårt liv både för olk och fä. Jag och Valdemar taler ofte om den tida men vi minns den med glädje både han och jag.

Ja, så var det då. Inte så intressant kanske för er som är så morderne men jag vill bare skriv av mig lit.

Rut.

Sv: Förr i tida.

Ja, så var det då. Inte så intressant kanske för er

Tvärtom. Det är mycket intressant. Vilken erfarenhet du har och vilka förändringar du har fått vara med om i ditt liv. Tack för att du delar med dig. En del saker kanske har ändrats till det bättre och en del till det sämre. Hästen är mera lyx-leksak idag, inte en nödvändig arbetskamrat. Men de som trodde hästen skulle försvinna hade fel och kunskapen om hur man kör häst och redskap verkar leva vidare. Jag som nyss har upptäckt körningen efter många år med ridhäst är väldigt glad över det, och den hjälp jag har fått här.
Hoppas att du får köra häst många år till!
Hälsningar
Lejonelle

Även om det var hårt för både hästar och körkarlar på den tiden, så fick allt ta den tid det tog, s.a.s. Den tröttheten sövde skönt, nu för tiden är folk trötta av stress, och kan inte sova alls!

Jag vill inte ha tillbaka den tiden, men vi kan lära mycket av den. Tack Pufffan för att du finns, och delar dina minnen med oss!

Lotta

Tack sjelve som läser mine inlägg här på bukefalos. Jag har förstått på pojka att dom giller när man berätter om hur det var förr. Förr så fick man slite med hele kroppa men nu sitter mest folk och sliter på umpan. Och dom som int gör det dom köper byxer så det ser ut som om dom har suttit på umpan i flere vecker.
Rut.

Och dom som int gör det dom köper byxer så det ser ut som om dom har suttit på umpan i flere vecker.
Rut.

Glöm inte att de byxor som köps trasiga är betydligt dyrare än de icke slitna... Sist jag var och skulle köpa byxor fick jag förslag på att köpa traisga byxor... Men jag svarade att jag inte betalar dyrt för trasiga saker...

Det är lika underbart att läsa varje gång du skriver så fortsätt så länge du orkar. Ta väl hand om dig och Kotte i vinter.

Ja, jag kan bara hålla med. Det är underbart att läsa pufffans "udda" inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 440
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar