Förorenad tomt, what to do?

Fast jag tror inte det är villkorat bygglov, det är två myndigheter och två lagstiftningar som verkar parallellt.

Startbesked (efter bygglov) får förövrigt ges villkorat marksaneringar, det står då i detaljplanen ”Startbesked får ej ges förrän markförorening är slutligt avhjälpt”.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...estammelser-for-halso--och-sakerhetsatgarder/

Nu har jag läst på i handlingarna. De villkor jag har fått är att anmäla efterbehandling av förorenad mark samt att ansluta till kommunalt VA.

I kommunens kommentar till rapporten från provtagningen är den risk som nämns att metallerna kan tas upp i frukt och grönt som odlas på tomten.

Jag undrar om den här typen av massor räknas som inerta massor som kan användas för anläggningsändamål. I så fall har jag användning för ganska mycket till bygget.
 
Nu har jag läst på i handlingarna. De villkor jag har fått är att anmäla efterbehandling av förorenad mark samt att ansluta till kommunalt VA.

I kommunens kommentar till rapporten från provtagningen är den risk som nämns att metallerna kan tas upp i frukt och grönt som odlas på tomten.

Jag undrar om den här typen av massor räknas som inerta massor som kan användas för anläggningsändamål. I så fall har jag användning för ganska mycket till bygget.
Interta massor är de om de inte lakar ur föroreningar, dvs de är så hårt bundna att de inte läcker. Du behöver göra ett laktest på lab för att avgöra det, det finns gränsvärden för hur mycket de får laka. Ska du använda massor med föroreningshalter i för anläggningsändamål är det anmälningspliktigt till kommunens miljökontor, kontakta dem :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp