Det har ju varit tre ägare innan TS: gruvbolaget, en privatperson, en privatperson till och sedan TS. Den första överlåtelsen kan ju varit med vetskapen om påträffade föroreningar och därefter har det "glömts"/dolts någon av gångerna.
Sedan kan det vara värt att ha i åtanke att föroreningar FÅR finnas i olika halter beroende på markanvändningen. De halter som TS räknade upp i ett tidigare inlägg är för höga för bostadsändamål, men inte för höga för en industritomt, där finns det snarare god marginal innan riktvärdena överskrids på samtliga av de ämnena. Det var därför en av mina första frågor här i tråden var om tomten är detaljplanelagd och i så fall hur. Tänker vi att det idag är industriområde enligt dp eller för att det inte är detaljplanelagt alls men har varit gruva med tillhörande körvägar länge, så är det inte säkert att området räknas som förorenat och omfattas därför varken av upplysningsskyldighet eller att det går för myndigheten att ställa krav på att föroreningarna ska tas bort. Men eftersom TS sökt bygglov och vill ändra användningen till bostadsändamål (TS är exploatör) är föroreningshalterna plötsligt för höga. Då är bolaget/tidigare fastighetsägare varken skyldiga att sanera eller kanske inte ens upplysningsskyldiga om påträffad förorening, för det "får" vara så förorenat på en industritomt och det är snarare något man kan förvänta sig vid köp av en tomt som är planlagd för industriändamål.
Nu fanns ju ett föreläggande redan, men det rörde egentligen inte sanering på grund av för höga föroreningshalter utan upplysnings/anmälningsskyldighet vid "markarbeten" vad jag förstod det som. Är föreläggandet infört i fastighetsregistret gäller det mot fastighetsägaren oaktat antal ägarbyten, och jag tror det ingår i undersökningsplikten när man köper att kontrollera om sådana finns.