Är det du som äger tomten och förorening har upptäckts måste du först och främst kontakta miljökontoret i din kommun och upplysa dem om det. Detta ska göra skyndsamt enligt miljöbalken 10 kap 11§, och om du inte gör det skyndsamt riskerar du att bli misstänkt för miljöbrott. Gör detta direkt! Det räcker med en e-post med fastighetsbeteckning, analysprotokoll och vad du vet om hur provtagningen gjordes.
Jag håller med om att XRF inte verkar vara en lämplig analysmetod om materialet är så pass heterogent och i större fragment. XRF används mest (inom förorenad mark) som screeningsmetod för att välja ut vilka prov man faktiskt ska skicka på analys på lab. Man fattar sällan beslut på vad som ska göras enbart utefter XRF-resultat eftersom det kan diffa en del.
Är samlingsprovet taget från enbart det material som misstänks vara förorenat eller är det provpunkter inblandade som också är från "vanlig" jord? Hur ytliga prover har tagits (0-0,5 meter blandat eller enbart yta 0-0,1 m?) Vad används tomten till idag och vad är den detaljplanelagd för? Detta styr vilka riktvärden du har att förhålla dig till.
Jag tycker din plan att avgränsa föroreningen är väldigt vettig. Om proverna varit blandade med "ren" och förorenad jord hade jag velat ha ett nytt samlingsprov, med provpunkter från enbart det misstänkta materialet, och från lite olika djup. Då får du en representativ halt som ger en indikation på vart du kan köra iväg avfallet (olika anläggningar har tillstånd för att ta emot olika höga föroreningshalter) och vad det kommer kosta. Sedan hade jag (för att komma billigast undan) tagit ett motsvarande samlingsprov på omgivande mark som inte har det här materialet. Ett gäng delprov jämnt utspridda och på 0-0,5 meters djup (man blandar alltså provet, går att få ut genom att handgräva eller en liten handborr) som sedan skickas på analys. Då får du endast två analyskostnader istället för många stickprov som analyseras var för sig.
Föreslå den här metoden för miljökontoret och ha en dialog med dem innan du kontaktar miljökonsulter för offert. Pratar du med miljökontoret på telefon, be dem skicka vad ni kommit överrens om på e-post så du kan visa det för miljökonsulterna. Ha med saker som antal delprov, provdjup, om samlingsprov är ok för miljökontoret på det sätt jag beskrev ovan (ditt syfte är att avgränsa förorenad jord och icke förorenad jord), analysomfattning, om provberedning behövs av skärv-materialet (malning av lab, då är det en tilläggstjänst som måste beställas när provet skickas på analys). Fråga miljökontoret om de kan ge dig 4-5 namn på mindre, lokala miljökonsulter som skulle kunna utföra den här ganska enkla provtagningen (du vill inte bara få namn som Sweco, WSP, AFRY och andra "jättar" utan det lär finnas mindre firmor som till bättre pris kan göra en enkel jordprovtagning för tungmetallanalys). Miljökontoret kanske säger att de inte får peka ut enskilda firmor, men det får de om de uppger några stycken (de får inte enbart ge dig ett namn). Sedan skickar du detta till firmorna och ber om offerter, ihop med en karta över fastigheten och kanske foton om du har det.
Edit: Viktigt om miljökontoret tycker att provtagning på 0-0,5 meters djup räcker: det behövs ingen borrbandvagn! Det blir lätt dyrt om miljökonsulten tar med det. Så få det fastställt i skrift och är det ok kan ni handgräva/handskruva = mycket billigare.