Förökning av växter (perenner)

Lupino

Trådstartare
Jag har en flack bergknalle på ca 5 kvm med några grunda skrevor. På ett ställe växer det ca 1 kvm gul fetknopp. Jag skulle vilja ha den i övriga skrevor också. Läste att de kan förökas genom delning, hur går det till? Tar jag en bit från mitten av nuvarande bestånd och sätter i skrevan? Växer det igen på gamla stället sen också? Kan jag göra det nu? Hur går delning till, hugger jag ut en del med spade och sätter över på nytt ställe bara?

Det växer även murgröna över berget och för min del skulle berget gärna få täckas över av murgrönan, men stora delar av berget har inget mer än ett tunt lager grönmossa (eller vad det kan tänkas heta), vad måste till för att murgrönan ska sprida sig där jag vill ha den (måste det finnas lite jord här och där för att revorna ska kunna ta tag och växa)?

Tack på förhand för tips!

Sv: Förökning av växter (perenner)

Fetknoppen skulle jag ta en bit i kanten istället för i mitten, betydligt enklare. Fetknoppen är ju nästan som en matta så lirka lite under och skär loss en tuva med spaden så funkar det nog. Murgrönan klänger ju just på sten (mur), det är bara roten som behöver jord. Hur man får den dit man vill är väl en annan fråga. Den växer långsamt så du kanske helt enkelt bara ska ha tålamod och se vad som händer.

Sv: Förökning av växter (perenner)

Tack, då vet jag!

Att murgrönan växer långsamt hade jag ingen aning om. Vi har många kvadrat helt täckt av den, men den kan vara riktigt gammal (vi har bott i huset i 10 år).

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?