Föröka skogslind

tanten

Trådstartare
Jag hade tre stammar av skogslind ner mot bäcken, i utkanten av min tomt.
När firman som hjälpte mig fälla träd frågade de om de skulle ta ner alla björkarna och inte bara två. Mindes inte vilka björkar som var flerstammiga och sa hastigt ja.

Fann sedan att alla lindarna var fällda...:cry: Det sköt inga rotskott som jag kunde stamma upp till nytt tråd. Dvs det kom ett par, men de dog. Nu är de riktigt döda och bara de ledsna stubbarna står kvar.

Jag har en lind i spireahäcken. Omisskännligen en skogslind och ingen förädlad variant.
Kan jag föröka den på något vis så jag får tillbaka min lind där nere vid bäcken?

Stickling? Frösådd av nötter?

Hjälp!
 
Hade du bott närmre kunde du fått fina träd av mig, satte ganska många som nu är tre-fyra meter höga och behöver gallras. Småplantor 1/0 och 1/1 finns att köpa lite överallt, kostar runt en tia styck gissar jag.
 
Hade du bott närmre kunde du fått fina träd av mig, satte ganska många som nu är tre-fyra meter höga och behöver gallras. Småplantor 1/0 och 1/1 finns att köpa lite överallt, kostar runt en tia styck gissar jag.
Överallt? Skogslind?

var är överallt?
 
Överallt? Skogslind?

var är överallt?
Olika plantskolor för skogsträd, tror Södra också har försäljning men de säljer nog inte enstaka. Vi köpte inte så jättemånga, ett femtiotal småplantor som en lokal plantskola tog hem på beställning. Har man möjlighet att själv gräva upp och kan plantera direkt fungerar det bra med ganska stora plantor men köper man är nästan mindre att föredra tycker jag, rotsystemet utvecklas bättre och de växer snabbare.
 
Olika plantskolor för skogsträd, tror Södra också har försäljning men de säljer nog inte enstaka. Vi köpte inte så jättemånga, ett femtiotal småplantor som en lokal plantskola tog hem på beställning. Har man möjlighet att själv gräva upp och kan plantera direkt fungerar det bra med ganska stora plantor men köper man är nästan mindre att föredra tycker jag, rotsystemet utvecklas bättre och de växer snabbare.
Fast det är långt till närmaste plantskola och jag tvivlar på att de säljer en planta. Det var inte vad jag frågade om.:)

Jag har en fin lind och vill föröka den
 
Nä en planta är nog i minsta laget, jag trodde du ville ha fler.

Tilia cordata är ganska vanligt att man förökar vegetativt men exakt hur det går till vet jag inte tyvärr.
 
Hade du bott närmre kunde du fått fina träd av mig, satte ganska många som nu är tre-fyra meter höga och behöver gallras. Småplantor 1/0 och 1/1 finns att köpa lite överallt, kostar runt en tia styck gissar jag.
Hej jag såg ditt svar ang Lindar, har du fortfarande några som skall gallras? :)
 
Lind är enkel att föröka via frö, men tar ju en stund innan det blir ett träd.
Är det?

Jag har försökt flera omgångar och misslyckats. Både i kruka och i fuktig jord. Både genom at lägga nötterna ovanpå jorden och att mylla ner dem lite. Inget har grott.

Tipsa gärna om hur jag ska göra.
 
Är det?

Jag har försökt flera omgångar och misslyckats. Både i kruka och i fuktig jord. Både genom at lägga nötterna ovanpå jorden och att mylla ner dem lite. Inget har grott.

Tipsa gärna om hur jag ska göra.
Hur länge har du lämnat din kruka med frön ute?
 
https://www.skogskunskap.se/skota-l...-foryngringsguide/sadd-av-andra-adla-lovtrad/ Låt ligga ute ett år och sedan tar du in den och ställer den ovanpå ett element. Många av nötterna innehåller inget frö och man får kanske se till att få med sig ett gäng. Min upplevelse är att det dyker upp mängder av fröplantor av lind runt själva trädet. men det är klart, de har väll ramlat av många frön och det är ändå en låg procent av dom som gror.
Oj. Runt mina lindar har det inte dykt upp en enda fröplanta!

Ekarna ger massor av småplantor i gräsmattan och lönn är ju känd för att ge rena mattorn av plantor.

Men linden har inte gett en enda.
I länken står det att det är svårt att fröföryngra lind. Ganska precisa temperaturer som sällan fås ute naturligt. Är nog därför jag haft bekymmer.
 
Oj. Runt mina lindar har det inte dykt upp en enda fröplanta!

Ekarna ger massor av småplantor i gräsmattan och lönn är ju känd för att ge rena mattorn av plantor.

Men linden har inte gett en enda.
I länken står det att det är svårt att fröföryngra lind. Ganska precisa temperaturer som sällan fås ute naturligt. Är nog därför jag haft bekymmer.
Jag har ju mest erfarenhet av park i stadsmiljö och där kommer man kanske lättare upp i de temperaturer som krävs. Är dessutom lite längre söder ut än du.
 
Jag har ju mest erfarenhet av park i stadsmiljö och där kommer man kanske lättare upp i de temperaturer som krävs. Är dessutom lite längre söder ut än du.
Aha!
Du talar antagligen om parklind!

Jag menar skogslind. Kanske har de rätt olika förutsättningar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp