formulering av kontrakt?

N

neferra

Hej alla, skulle behöva lite hjälp...:)

ska köpa en häst, 4 år, med en liten "defekt" på rtg, en glidled i hasen är inte helt klar ännu, har inte förbenat sig helt ännu.

enligt veterinär är detta inte alls ngt att oroa sig för, utan det kommer senast om ett halvår växt till sig, mkt god prognos.

hästen kommer fullförsäkras med tidsbegränsad reservation för bara den glidleden (alltså inte ens hela hasen) men jag vill givetvis inte ha en häst med reservation.

hur ska jag formulera mig i kontraktet? jag vill kunna lämna tillbaks hästen om reservationen kvarstår efter rtg om ett halvår, eller om den får några problem av hasen innan dess.

tacksam för snabba svar!:laugh:

Sv: formulering av kontrakt?

Kolla det finstilta i försäkringen-eller ring o kolla,anteckna vem o vad som sägs, f.bolaget kan hävda att ev.annat problem kan häröra fr problem i hasen, typ en överbelastning fram el dyl, o då gäller inte försäkringen då heller...gäller att vara om o kring sig. Skriv kanske: om reservationen kvarstår efter rtg datum, eller om den får några problem av hasen innan dess, så ska köpet hävas.Hästen återlämnas då mot ***kr. Finns säkert någon som har bättre formulering på tungan. Lycka till

Har hästen spatt eller vad ??

nej, hästen har inte spatt, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt.

benytorna i glidleden har inte hårdnat ännu, utan glidleden befanns "ngt diffus och omogen" enl röntgenutlåtandet. dvs det är en tillväxt/utvecklingsfas, ej en skada.

Kolla det finstilta i försäkringen-eller ring o kolla,anteckna vem o vad som sägs, f.bolaget kan hävda att ev.annat problem kan häröra fr problem i hasen, typ en överbelastning fram el dyl, o då gäller inte försäkringen då heller...gäller att vara om o kring sig. Skriv kanske: om reservationen kvarstår efter rtg datum, eller om den får några problem av hasen innan dess, så ska köpet hävas.Hästen återlämnas då mot ***kr. Finns säkert någon som har bättre formulering på tungan. Lycka till

tack för svar!
jag har personligen talat med representant på förs bolaget och tror jag är på det klara med vad reservationen innebär. har även bokat möte med dom för att diskutera mer ingående.

Det viktigaste med ett kontrakt är att vara tydlig med vad som gäller så att det inte blir några problem senare... Det ska inte kunna misstolkas.

Ända alternativet för att slippa reservation är att ta över säljarens försäkring. Inte ändra något utan bara skriva över den på dig.
Förändringar i hasens glidleder = spatt.
Jag skulle inte köpa hästen i dagsläget.
Tror du att det kommer gå vägen, ta hästen på prov då i något år innan du köper!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 074
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar