Isabellaohman

Trådstartare
Hur får man en häst att gå i form? Vet att denna fråga tagits upp tidigare och har själv frågat innan. Är inte samma på olika hästar osv. Har nog fått någon/några häst/hästar att gå i form tidigare, sedan vet jag ej om det var helt korrekt. Hur ska man göra? Man kan ju inte bara sitta helt stilla? Hur mycket ska man använda sina händer? Gärna tips på bra övningar. Och om man har en häst som inte alls är van att gå i form, vi säger att den aldrig gjort det tidigare, iallafall inte utan hjälpmedel, om man rider den rätt, går den i form då ändå? Fattar den vad den ska göra? Tacksam för många svar på mina många frågor! :)

Sv: Formen

Får och får är nog kanske fel benämning. Formen ska komma bakifrån och fram först och främst, få hästen att lyssna för hjälperna.
Jag plockar inget med händerna, för mig är ytternäven samlande och innern ställande resten gör jag med sitsen (på hästar jag inte ridit ihop mig med kan jag korrigera med nån förhållning vid övergångarna men vill ha det genom sitsen i längden sen)

Formen lär man inte in. För en oerfaren häst ska balans och styrka finnas, gör den inte det blir det svårt och jobbigt att sätta in under sig. Mina tidigare unghästar har sökt sig framåt nedåt av egen vilja när styrka och balans funnits och jag har bara erbjudit ett jämt stöd.

Klart man kan rida med stilla händer, sök lite på youtube på olika tävlingsritter med olika ryttare så ska du se att de har stilla hand och jämt stöd.

Bra övningar för att få hästen lösgjord tycker jag är volter, tempoväxlingar, övergångar, halvhalter. Arbetar mycket i framridningen med att få hästen mjuk i sidorna, lyhörd för hjälperna och avslappnad. Jag arbetar även med att få mig själv mjuk, stilla och avslappnad. Spänner jag mig, rider ryckigt och utan ordning kan jag inte kräva av hästen att vara avslappnad och mjuk. Det hänger ihop :)

Sträva inte efter vart huvudet är utan att få en bra känsla. Det ska kännas lätt och smidigt.

Sv: Formen

Det finns inga genvägar till rätt form. Jag kämpar hela tiden för att hitta en bra och ändamålsenlig form med min häst, och att kunna variera formen så att den inte blir statisk. Det finns ju inte bara en "rätt" form.

Jag håller med om vad Monifa skriver. Jag rider kanske lite annorlunda, men i princip så försöker jag göra som hon beskriver. Som jag ser det kan rätt form bara komma när man har vissa grundförutsättningar på plats. Först och främst bjudningen, och att hästen verkligen går fram för de drivande hjälperna. Finns ingen bjudning finns ingen energi att fånga upp, och då kan det aldrig bli en ärlig form.

Sedan takten, dvs. att hästen rör sig taktmässigt i gångarten. Skritten ska vara en regelbunden fyrtakt, traven en ren tvåtakt och galoppen en ren tretakt. Ryttaren måste förmå sitta med i rörelsen utan att störa. Armarna måste följa huvudrörelserna, så att hästen hela tiden erbjöds en jämn och behaglig kontakt till handen.

Därefter lösgjordhet, som man jobbar med på t.ex. de sätt som Monifa beskrev. Det finns hundratals övningar som man kan använda för att lösgöra hästen.

När man har de här sakerna någorlunda på plats brukar hästen söka kontakt med handen. Jag jobbar då med halvhalter, som får hästen att träda in länge under kroppen med bakbenen och sträcka ut sin hals mot bettet. Det finns mååånga olika uppfattningar om hur en halvhalt ska göras, men detta är vad som fungerar för mig, men bara om de andra byggstenarna är på plats. Är hästen inte framför skänkeln, går halvhalten inte igenom.
1. Sluter mjukt vaderna och driver med sätet (aktiverar bakbenen)
2. Nästan i samma ögonblick, men liiiiite efter sluter jag ytterhanden till en näve (drar ej bakåt, fångar upp energin från bakbenen)
Jag håller detta i ungefär 3 sekunder. Om hästen vill ställa nacken utåt pga. ytterhanden kramar jag mjukt innertygeln några gånger med fingrarna. Därefter lättar jag både skänklar och hand och väntar in reaktionen. Hästen måste få tid att svara.

Kvittot på att halvhalten har gått igenom är att hästen suger tag i bettet och söker sig nedåt om jag låter tyglarna glida och bli längre.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Piaff
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 790
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar