formen på hästen

Ballerina

Trådstartare
jag är ju lite "nybörjare" på det här med western..

Jag skulle vilja veta vilken form en westernhäst ska ha..?
Jag har gått och inbillat mig (efter att ha sett bilder osv) att dom ska gå i en lång och låg form. Har jag fel?

Kanske kan någon visa en bild på en westernhäst som går i en för western korrekt form...?

Sv: formen på hästen

En westernhäst skall gå i en relativt låg form, det skall vara en arbetsform som dom skall orka bära i flera timmar. Öronen skall inte vara under manken, då går de för lågt. De skall vara relativt samlade också men inte som en dressyrhäst som går enormt samlade, huvudet skall vara lodrätt mot marken, då går de i ne bra form, om nosen riktas inåt böjs nacken för mycket, om nosen riktas framåt slarvar de. (rätta mig om jag har fel någon, detta är vad jag fått lära mig)

Här tycker jag Glossy går avslappnat och fint! Speciellt med tanke på den lilla ryttaren på ryggen, går hon väldigt fint! :love:
Kom gärna med kommentarer!
Avslappnad.jpg

Öhm... Nya rön säger att nosen skall vara framför lod. Fick höra det av våran domare som varit på kurs i tyskland, att det är så man vill ha dem nu. Det sa även RL på hans näst senaste clinic han höll här.

img_5355.jpg

img_5348.jpg

Bilderna kommer från min tränares hemsida www.ridwestern.se och är från den 10-11juni då AJ var hos oss.

Med samling betyder det inte att man ska dra in nosen. Samlingen kommer bakifrån där hästen bär sig med bakdelen väl under sig. Så visst, nosen placerad något framför lodplan är ok;)

PS: Bara älskar bilden med AJ sittande på staketet, viftande med spöet:) :D :bow:

Visst är det så, jag tycker själv det ser bäst ut, friskt, fritt, härligt på något vis. ANLEDNINGEN till varför jag håller på med western över huvudtaget.

Jo visst är den bra.. han lärde oss hur man kör motorcykel, visste du att det är nästan samma sak som att rida ;) :D :rofl:

Jaaa... och öhm.. varför säger du det till mig?:smirk:

det här me o gå iform läste jag nyligen att allt kommer fr bakpartiet .Att hästen kan gå med huvet högt o trampa undet sig blir ryggen rundad ändå .Men det ser ju snyggare ut med en lite avslappnad låg form som på AJ bilderna ovan,det var snyggt.

Läst nyligen? Det är ju inget nytt direkt. Oavsett vilken typ av ridning man håller på med så säger ju en tränare åtskilliga gånger att det handlar om baken och att man skall rida hästen fram till handen, till bettet.. ja i uppförsbacke helt enkelt. Och det där med formen, ja hög eller låg, spelar väl ingen roll, det är bara olika i dem olika diciplinerna.
Se bara den akademiska ridningen, där har man rejäl resning på formen. Vi strävar ju alla efter samma sak, en rund och lång över-linje.

Bilden är rätt mörk så den är svår att se hur ryggen och baken arbetar, då den på min skärm liksom flyterihop med mörkret bakom.

Det jag menar med avknäppt är att hon knäpper av nacken, är att hon bara drar in nosen.

jag är ju lite "nybörjare" på det här med western..

Jag skulle vilja veta vilken form en westernhäst ska ha..?
Jag har gått och inbillat mig (efter att ha sett bilder osv) att dom ska gå i en lång och låg form. Har jag fel?

Kanske kan någon visa en bild på en westernhäst som går i en för western korrekt form...?

jag har sett en hel del western hästar, och ibland kan det se verkligen hemskt ut. hästarna ska gå i en ganska låg form, men det jag har sett ibland är att ryttare rider sina hästar så att lågt att dem kan inte böja in dem och bara för att man har en quarter häst så tror många att dem inte ska gå böjda som en "vanlig" hopphäst när man rider markarbete, visst så ska dem inte ha samma form man hästen ska inte gå helt rakt den ska ju böjas osv. jag har sett flera gånger när en ryttare red på volt så gick hästen rakt (ingen böj alls) så att hästen var skitstel för att den inte reds ordentligt på volterna.
jag själv rider inte western, jag hoppar, men jag har vart på en hel del sqha tävlingar och tittat när min moster ridit som vart väldigt duktig, men tyvärr slutat, då har hästen gått i form och gått böjd trots att den går i låg form.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 188
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 490
Senast: Brynja
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 507
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Växthus- renovera eller köpa nytt?
  • Sötpotatis
  • Vad gör vi? Del CCVIII