Formel för uträkning av hästens vikt

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Pälskling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 498
P

Pälskling

Jag skulle vara mycket tacksam om någon har en bra formel för att räkna ut hästens vikt.

Jag vet att det ska finnas någon där man mäster omkretsen vid sadelgjordsläget, ryggens längd och hästens mankhöjd. Är det någon som kan hjälpa mig att komma ihåg?

Man mäter sadelgjordläget+från armbågen till bärbensknölen.

Ta s läget gånger sigsjälv tex 180 gånger 180.
Ta sen det gånger längden och dela på 8900. ;)

Nja, upphöjt ska det väl vara. bröstomfång UPPHÖJT i 2 x längd delat i 8900. eller: 4,3 x lansmärkesomfång + 3,0 x mankhöjd - 785. Lansmärkesmätningen ger exaktare vikt har jag märkt.

Men ett tal upphöjt till 2 och ett tal gånger sig självt är samma sak.

Ex 100 upphöjt till 2 och 100 gånger 100 är samma sak.

mvh Jessica

För att citera Hasse Alfredsson: "Manken o manken, jag har väl aldrig sett på manken :D

Araber ser man sällan nåt landsmärke på, tror det är vanligare på hästar med "utvecklad manke". Min ena travare har ett landsmärke :love:

Man kan väl enkelt säga "en liten manke i manken" dvs två mankar :D. I den lilla "gropen" la riddarna sina lansar då de var i viloläge, perfekt för en lans

Men hur mäter man lans- eller landsmärkesomfånget (som du skriver, vilket är förresten korrekt?)?

Oj, nu blev det visst två frågor i en! :D

Men har hästen ett landsmärke så känner man ju det om man drar handen längs manken. På detta lägger man sedan måttbandet och runt under hästen :angel:

Om den inte har det då...? Ska man chansa någonstans mitt på manken, eller vad föreslår du?

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
709
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
678
Senast: Alexandra_W
·
R
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då... 2
Svar
21
· Visningar
2 163
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31