Millissen

Trådstartare
Hur arbetar man en häst i korrekt form i traven och galoppen?
Har en häst som går på tygel i skritten, jobbar jätte bra. Men i traven håller hon huvudet högt, och man kan inte få samlad trav på henne. Håller på med halvhalter för att få henne att dra ner på tempot och sänka huvudet lite. Det går att få samlad galopp, men inte att få henne att gå i rätt form.
Jag ska börja träna för instruktör, men tänkte om ni har någr råd.
I skritten är det ganska enkelt att få henne att gå i rätt form. Bara att ställa henne och krama lite på tygeln, men i traven funkar inte d, så hur ska man göra?
Tacksam för svar :)
(det blev nåt fel på sidan förut, därför det finns en tråd med samma namn utan innehåll)
 
Sv: Form

Grejen är den, att huvudets position är ett svar på vad bakbenen gör: om hästen aktiverar bakdelen och bär ordentligt så får du en annan form eller position på skallen. Att försöka påverka denna genom att ta i tyglarna blir ofta som att rida med handbromsen i.

Det allra viktigaste grundliga är att hästen svarar på förhållningar och drivningar, och detta omedelbart. Kan du inte stanna, göra halvhalter och starta kommer du inte att kunna jobba med hästen heller.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp