W

Weeei

Hur viktigt är det att hästen går i form när man cantrar?
För hon har lite dåligt med ryggmuskler och jag tänkte att det kanske kan bero på att hon inte går i form.
När vi cantrar så vill hon bara springa fortare och då måste jag hålla in och då går hon ju inte i form. I traven så gör jag lite skänkelvikningar och så så då går hon någolunda i form. Det är en ponny så jag tränar dressyr ca en gång i veckan och galopptränar en eller två gånger i veckan. Så hur viktigt är det att hästarna går i form?;)

Sv: Form

När jag cantrar mina hästar och dom blir starka så brukar jag ha på graman (**dock är det enda gången jag använder detta**)

Fungerar det överhuvudtaget att lägga ner din häst på ridbanan ?
När du kantrar ska den gå i lägre form ..
Annars kommer du inte åt ryggen och cantringen är inte till någon hjälp för din häst ..
Öva på ridbanan så ni kan rulla på i lite lägre form och börja sen minska öka tempot på ridbanan fungerar detta ut och canta på vallen ;)

Mvh Miaa

Jag får nog erkänna att för mig är det väldigt viktigt. Tycker att man känner på hästen att den får ut mer av träningen när den går i form, istället för att bara springa flackt. Tycker också att man kan justera tempot lättare på en häst som "jobbar" i galoppen och som har muskelstyrkan att samla sig. Många gånger är hästar som ökar farten helt enkelt för svaga för att orka galoppera långsammare. Jämför med att själv springa i nerförsbacke. Det är enklare att bara rulla på och öka farten, än att bromsa upp och hålla samma tempo hela vägen ner. Men gör du det flera gånger i veckan och tränar på att orka bromsa upp dig så blir du också starkare, och till slut orkar du hålla ett långsamt tempo nerför utan att det blir jobbigt.

Jag inbillar mig att det är ungefär samma för hästar som cantrar i form. Som jag sagt i tidigare trådar, när hästen orkar samla sig så orkar den också öka på ett helt annat sätt, och den orkar HÅLLA ökningen. Samt att hela hästen blir hållbarare, tack vare mer genomjobbade muskler.

Går ponnyn i form när ni tränar dressyr? När ni galopptränar så ska det i princip gå till på samma sätt, bara att du har (antar jag) kortare läder och står ovanför hästen istället för att sitta ner/rida lätt. Men du jobbar ner hästen i form på samma sätt, med lätta händer och en drivande sits. Satsa på att samla ihop hästen och jobba koncentrerat istället för att rejsa rakt fram. Lägg volter (så länge ni inte är på galoppbanan!) och galoppera hästen samlat genom cirkelformen och sedan ut på rakt spår igen, lika samlat utan ryckiga ökningar. Kan göras både på ridbana och på äng/åker.

Lycka till!

För det är bara på galoppbanan hon gör så (drar iväg). Men jag ska försöka jobba med det och lugna ner henne. För i padocken är det inga problem, där går hon i form och så.

Klarar hon att gå i form till vardags så ska det gå även på banan. Jobba med samlingen och tänk hela tiden "bromsa, bromsa, bromsa, samla, samla, samla" så ska det säkert gå bra! (Lätt för mig att säga som sitter här, eller hur? :D)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 581
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Anna-Bella
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 309
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar