Form med mjuk hand

M

MonsterMy

Min 11åriga haflingervalack vill ej gå i form när jag är mjukare på handen, sitter jag och håller stumt så går han i en fin form där han trampar under sig osv men ej om jag lättar i handen. Andra har också provat och det har varit samma sak där.
Och jag vill verkligen inte hänga i munnen på honom men det skulle självklart ändå vara väldigt trevligt att få honom i form.

Tack i förhand

Sv: Form med mjuk hand

hoho? ingen som är barmhärtig nog att hjälpa mig??

jag betvivlar att han går i en ärlig form om han hänger i handen, snarare på 5 benet ;)

en häst som bär upp sig själv blir automatiskt lätt, släpper den bettet så är det lika illa som att den hänger.

han är ej tung jag behöver ej hålla honom sååå hårt, för hårt för mig (jag gillar i princip långa tyglar och rider en hel del i repgrimma).

men en häst som går i ärlig form behöver ingen "stum hand" som håller ;) om hästen därimot går på 5 benet så behöver handen vara stummare/hårdare. mina går i rätt form för ändamålet även på lång tygel och bär sig själv ;)

Funkar det inte när du lättar i handen så arbetar han tyvärr inte i korrekt form. Möjligtvis i hållning.
Mitt tips är att träna för en duktig tränare! :)

hitta en åt mig så:P jag bor i ödemarken!

har inte lust attåka typ 30 mil en gång i veckan till en halvdann tränare...

Träna övergångar. Skritt trav- trav skritt, ryggning - skritt utan halt emellan från ryggningen, sedan ryggning- trav. Var noga att inte rygga hästen för tygeln och låt den komma framåt utan tygelkontakt helt ibörjan.

Lika så med övergångarna skritt - trav, ha ingen tygelkontakt. Den måste lära sig först att balansera upp sig utan att få hjälp av din hand...

Det här kan du träna när du rider ut längs med vägen... För att sedan använda dig av när du rider på banan. Låt honom gå i den form han väljer själv utan att du meckar med tyglarna. Så märker du själv när han börjar bjuda till.

Men träna övergångar så att bakbenen börjar jobba...

har inte lust attåka typ 30 mil en gång i veckan till en halvdann tränare...

På den nivå du verkar vara på räcker det nog bra med att rida för en person som har lite koll på vad en bra grundform kan vara, samt har lite pedagogisk färdighet. Det behöver inte vara en utbildad tränare utan en lite duktigare kille/tjej på lätt-klass nivå men med vettig inställning.

Även om Skellefteå inte är världens metropol så lär det ju finnas någon där kan rida sin häst i rätt form och kan berätta lite för dig hur det funkar ;) :D

Var inte så negativ, då kommer du absolut ingenstans. Grundinställningen, viljan att lära sig är a och o för att utvecklas. Utan en positiv grundinställning kommer du aldrig att lära dig rida på "riktigt"!

Lycka till :)

nu börjar det funka bättre men har istället problem med galoppen:(

mina går i rätt form för ändamålet även på lång tygel och bär sig själv ;)

Haha det lät lite skrytigt.

Men iallafall är det ju en fördel att vara positiv och inte bara se negativt på allt. Man får kämppa och kämpa för att nå sina mål, så sök upp en tränare ( finns även tränare som kan åka ut till dig) och börja kämpa !

Även om de kanske kostar kommer du tycka det är värt varje öre när de sedan går jättebra! :)

Har du vägarna förbi Umeå så kan jag hjälpa dig:) Jag är inte utbildad men är ganska duktig...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 986
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar