Form i halterna

whalan

Trådstartare
Har en häst som går stadigt i form i alla tre gångarterna. Men så fort vi gör halt så drar hon fram huvudet ungefär som araberna gör på utställningar och så blir hon lång. Hur får man hästen att behålla formen? Har ni några tips?
Jag har försökt att få henne att gå i långsam skritt och sen försöka få skillnaden mellan skritt o halt så liten som möjligt, men det funkar inte heller. Så fort hon står still tappar hon formen.

Har för tillfället ingen dressyrtränare under sommaren men ska fråga henne när träningen kommer igång. Tills dess hör jag med er : )

Sv: Form i halterna

Tänk igenom hur du förbereder och gör halt.
Ofta när hästarna drar fram huvudet när man gör halt så har man inte ridit med magen in i halten utan bromsat med händerna.
Prova att träna på att göra halvhalt med magen i varje steg så det blir halt och lirka bara lite med bettet utan att dra.

Hmm...det är typ helt omöjligt att få henne att stanna utan att dra i tyglarna. Hästen är inte någe vidare känslig när det gäller vikthjälper och sånt tyvärr. :crazy:
Det ända som funkar om man inte drar i tyglarna är att använda rösten o då blir det tvärstopp men ändå så tappar hon formen.

Lyssnar hon inte på vikthjälperna ? Dom allra flesta hästarna brukar ju aotomatiskt stannanär man klämmer åt dom med knäna.
Då slipper man ta i munnen.

Jag tycker du ska träna upp din häst så att den lyder vikthjlperna bättre, det kommer du ha nytta av!

Nope, inte mkt..det är en häst som springer väldigt mkt och allt ska helst gå så fort som möjligt. Hon verkar mest hopptränad och då har det varit full fart framåt och ända målet verkar ha varit att hon ska klara hindrena (jag har själv bara haft henne sen november)

Hur lär man en häst att bli känsligare för vikthjälperna?

Du går långsamt framåt och kräver bärighet i ett långsamt tempo. På din beskrivning låter det inte som om hästen går "i form" innan halten heller, bara att hon böjt på halsen. Du måste kunna lugna hennes fart med ditt säte, tänk dig att hon är en gunga som du vill sakta ner. Sitt emot helt enkelt, låt henne inte kasta omkring på dig. Bli en staty som med varje cell säger "du får inte bestämma över min sits".

Jag upplever det inte som hästen enbart böjer på halsen, då skulle hopptränaren eller ridläraren som brukar rida henne ha sagt det.
Jag har lyckats få ner henne ganska mkt i tempo mot vad hon har varit innan och många gånger jobbar hon riktigt bra i lugnt tempo, men så fort halten kommer så länger hon ut halsen och det går inte ens att få henne ställd åt något håll i halten. Hon blir som förstelnad och börjar man lirka med bettet för att få henne att mjukna så backar hon istället.

Jag har aldrig varit med om en häst som är så opåverkbar...

1. du måste vara bestämmd, vill du göra en halt så tryck ordentligt med knäna, lyssnatr ohn inte så ta i tyglarna. Övar du så hela tiden så kommer hon lära sig att när du klämmer med benen så ska hon stanna, eftersom att det är mildare än att ta i munnen.

Tack för tipset! :bow: Det ska jag verkligen prova! Jag får väl jobba med det x antal veckor, till slut borde ju hästen förstå...

För mig låter det som att du glömmer att driva när du ska göra halt. Du får inte glömma av att driva och att ha hästen framför dig ända in i halten.
Dvs du får inte släppa benen bara för att hästen ska stanna, utan håll kvar benen och gör halt så du får med dig bakbenen ända in i halten, först då så kommer hästen att behålla formen även i halten.
Och som flera sa så stannar man enklast genom att klämma med knäna, hålla emot med magen och ta en lätt förhållning i tygeln.

Det låter som om din häst går på bogarna och inte har ryggen med sig. Hon har antagligen inte tillräckligt med ryggmuskler för att orka stå still och bära sig, det är jobbigt. Du skriver att hästen rusade mycket, det tyder på obalans. Jobba lite mer i långsamt tempo och på balansen, att få mer vikt över bakdelen, och glöm halterna för ett tag. Träna dom från marken istället en tid innan du ber om halt från ryggen.

När man stöter på ett problem som detta så ger det oftast ingenting att hålla på och traggla med det. Det är bättre att fundera över varför det inte fungerar och gå tillbaka och arbeta med grunderna. Oftast är det något i grunden som brister och när man har förbättrat det så vips fungerar rörelsen som krånglade ;)

Xenox skrev:
För mig låter det som att du glömmer att driva när du ska göra halt. Du får inte glömma av att driva och att ha hästen framför dig ända in i halten.
Dvs du får inte släppa benen bara för att hästen ska stanna, utan håll kvar benen och gör halt så du får med dig bakbenen ända in i halten, först då så kommer hästen att behålla formen även i halten.
Och som flera sa så stannar man enklast genom att klämma med knäna, hålla emot med magen och ta en lätt förhållning i tygeln.
Detta förutsätter att hästen inte har en ärlig framåtbjudning och inte har med sig bakbenen. Går hästen fram ordentligt till ryttarens hand så behöver man inte alls driva in i halten, inte mer än innan. Halten kommer bara ryttaren andas in och sträcker upp sig en aning.
Alltså, det gäller att jobba med grunden för att det ska fungera ;)

Hmmm..tror inte hon går på bogarna...då borde någon ha reagerat...men däremot det du skriver ang för lite ryggmuskler kan det mkt väl vara. Hästen har varit felmusklad i minst 7 år o har för ett par månader sen börjat få tillbaka de riktiga o korrekta ryggmusklerna...men det kan nog mkt väl vara så att ryggmusklerna inte är tillräckligt starka än.
Tack så mycket för dina tips :bow:

Något framtung är hästen säkert, men det är så vanligt att se så det är sällan någon reagerar nuförtiden. Om hästen nu har börjat få ryggmuskler så är du ju på rätt väg med henne, fortsätt så, så ska du se att halterna också kommer.

En bra övning som tränar upp balansen och vikthjälperna är att rida lätt olika fort.
Börja rida lätt normal takt, öka sedan trycket i rättridningen så att hästen ökar, bromsa sedan trycket i lättridningen och rid lätt långsamt så hon minskar.
Jättebra men svår träning, som jag brukar använda mig av på unga hästar som ska lära sig lyssna på sitsen och hitta takten och öka balansen.
Jag tycker det är lättare att hitta hästens takt som den har sin naturliga balans i med denna övningen.
Mycket värd att träna på!

whalan skrev:
Hmmm..tror inte hon går på bogarna...då borde någon ha reagerat...men däremot det du skriver ang för lite ryggmuskler kan det mkt väl vara. Hästen har varit felmusklad i minst 7 år o har för ett par månader sen börjat få tillbaka de riktiga o korrekta ryggmusklerna...men det kan nog mkt väl vara så att ryggmusklerna inte är tillräckligt starka än.
Tack så mycket för dina tips :bow:

Jag kan inget om dressyr, men jag tror också på det, eller nåt annat med rygg nacke, hästen är ärlig och försöker vara till lags när du rider i form och när du gör halterna orkar hon "inte hålla sig" längre utan måste sträcka/stretcha ut.....sådär gör en del travare också när man kör dom och sedan börjar skritta och ger tömmarna....

Aha! :idea:
Det måste absolut vara så! Hon vill stretcha ut halsen och ryggen.
Hon länger fram halsen och huvudet så mkt hon kan så det låter helt logiskt. Tack så mycket!! :bow: :bow:
Skönt att få svar på varför...för jag tror verkligen att det är orsaken med tanke på hur hon beter sig.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 552
Senast: Cs218
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 083
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 699
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar