Förlorat föl och ny betäckning

hjärter_dam

Trådstartare
Tyvärr tvingades ägarna till stoet som jag ridit och hoppat de senaste åren ta bort stoets första fölunge, pga av en missbildning i tarmen. Han var en kanonfin unge, långbent och korrekt och jättetrevlig att hantera. Ägarna planerar att betäcka om henne på 30-dagarsbrunsten, så nu har vi lite tid på oss att bestämma ny hingst. Det första fölet var e. Briar, men honom vågar vi inte välja igen, det kan ju vara en olycklig kombination av hans och hennes gener som resulterade i missbildningen.

Ägarna brukar vilja betäcka svenskt, men någon riktigt bra utlänning kanske också har chans. Stoet är e. Amiral-Pascal, 160 cm, stor och flott gång, framför allt traven, hoppar trevligt och är en genomsnäll individ, dock med lite väl mycket nerv och temperament vid ridning emellanåt. Så här ser hon ut:

IMG_0518-1.jpg

IMG_0462-1.jpg

Önskvärt vore ju en lite större hingst, dressyrinriktad men gärna med god hoppförmåga. Han bör vara någorlunda beprövad, och ha ett stabilt temperament och inte vara tittig.

Ägarna har också det här stoets mamma e. Pascal-Nurmi, och hon är dräktig med Rambo, det kanske vore nåt? Dock vet jag inte alls vad ahn lämnar för temperament, mamman är lite stabilare.

Spåna allt vad ni kan, alla förslag tas emot med glädje!

/S.

Sv: Förlorat föl och ny betäckning

Nu är ju inte Impuls 1139 direkt beprövad, men annars tycker jag att han verkar stämma in på övriga kriterier.

Svensk stam, dressyrinriktad med hoppförmåga, bra temperament och hög ridbarhet.
Jag kommer själv troligtvis betäcka med honom i år, om någon vecka :)

http://www.stallkilhult.com/ Finns info!

hej jag hör de om mss fallet jag önskar dig att lycka till vid nästa betäckning,
jag hoppas att vi kan bli vänner här och om du vill så kan du väll lära mig om denna sidan för att jag förstår inte så mycket av det?
kram kram Emi

Annars skulle jag tipsa om Bayron 885, men han exporteras nu till USA och finns förmodligen bara på fryst. Men hursom helst så har han supertemperament och nedärver detta, är dressyrinriktad med bra resultat och har även hoppförmåga (flera dubbeltalanger som avkommor). Jag har en avkomma efter honom och håller på att tillverka en till. Är verkligen supernöjd.

Idag har jag varit ute och hälst på stoet, och det verkar vara gott gry i henne. Pratade mycket med ägarna också, och de har fullt upp nu med hingstkataloger och alla hingstar som finns att välja på. Hon har bett mig kolla runt så mycket jag kan, de bor ute på landet och har SEG internetanslutning, och det gör jag ju så gärna :) Nu hade de bestämt sig för att det inte var ett krav att avla svenskt, men känner jag dem rätt så är det nog ett plus i kanten om hingsten är svenskstammad.

Det andra stoet är ju dräktig med Rambo, men det vore ju skoj att se hennes föl innan man betäcker med honom en gång till (sån tur lär vi inte ha).

Don Primero är en personlig favorit hos mig. Jag vet ju att han inte är så stor, men de strävar inte efter att avla jättehästar, men risken är väl isf att avkomman skulle kunna bli lite "taxlik". Annars är ju DP en oerhört fin och välmeriterad hingst, och han har ju gett bra med Amiral-ston förut, har jag för mig att jag har sett.

Flyinges Danzas tycker jag ser trevlig ut, en av de få Flyingehingstarna som verkligen ger mig ett intryck.

Till Mitrolle! Vet inte alls hur ägarna ställer sig till Impuls, själv har jag inga jätteroliga erfarenheter av Masterblodet, men jag ska absolut tipsa dem om honom. Bayron ska jag också kika lite på, jag tror att din är den enda avkomman jag har sett faktiskt.

Kom hemskt gärna med synpunkter på hingstarna ovan, eller med helt andra förslag, allting är välkommet!

/S.

Liknande trådar

Avel Till stoet e. Amiral-Pascal. Flotta gångarter, speciellt traven, snäll och framåt vid ridning men med mycket egna tankar och rätt så...
Svar
7
· Visningar
1 032
S
Avel Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue...
Svar
11
· Visningar
2 212
Senast: Ecs
·
R
Avel Har en väninna som efter flera år beslutat sig för att i vår betäcka sitt sto och vill gärna ha lite hjälp. Stoet är e. Midt-West...
Svar
11
· Visningar
1 649
Senast: Bums
·
T
Avel Har bestämt mej för att betäcka mitt sto nästa år. Men redan nu så börjar jobbet med att hitta rätt hingst och några reserver. Stoet...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka