Förlängning av banan med extra hinder avd B, tillåtet?

Zephira

Trådstartare
Var och tittade på lokaltävlingar i helgen.
Jag blev lite förvånad när unghästarna skulle starta sin 1 metersklass och sista hindret gjordes om till en kombination. I avd A var sista hindret en oxer men till avd B byggdes den alltså om till en kombination.
Får man göra det svårare för unghästarna på detta vis? Jag kollade banskissen och där stod inget om att banan skulle byggas om till en kombination för unghästarna.
Ska själv tävla min 4-åring i 1 metersklass om två veckor och jag skulle nog blivit lite "störd" över att banan byggs om helt plötsligt och ryttarna endast informeras om detta precis innan klassen ska börja.

Någon som vet hur reglerna är?? :)

Sv: Förlängning av banan med extra hinder avd B, tillåtet?

Naturligtvis får inte banan byggas om "helt plötsligt". Det ska framgå av banskissen hur banan ser ut och banskissen ska finnas uppsatt senast 30min före klassens start. Därav ska det ju aldrig komma som någon överraskning huruvida det dyker upp en kombination eller inte.

Vi har i princip alltid med 2-kombination i 1m klasser och då ligger den oftast i andra halvan av Fas 1 vilket innebär att den hoppas av både avd A och B + att den återkommer i Fas 2 för avd A.

För att klassen ska kunna användas för kval måste den innehålla en kombination. Jag är nästan helt säker på att det är så.
Det ska framgå på banskiss.
Är du säker på att du tittade rätt, det kanske fanns två?

Eller var det nån som påminde banbyggaren om detta och man fick fixa till det lite snabbt. Sånt har hänt för..

Tror att du var i Bollebygd, på samma tävling som jag var:) Jag är nästn 100 på att det framgick av banskissen, samt att det talades om i högtalarna före klassen startade (Avd A hade många starter) och ja, det hade att göra med att det skulle vara korrekt kvalklass för unghästar.

Tack för alla svar! :D

Ja precis, Bollebygd var det. :)

Ok, om det måste finnas kombination med för att klassas som kvalklass så förstår jag.
Men jag kunde inte se att det fanns med på banskissen. Men de ropade ut det strax innan avd B skulle börja, det hörde jag, men jag tyckte att det var lite sent då. Kanske sa de det någon mer gång som jag inte uppfattade.

Bäst att träna lite extra på kombinationerna tills näst nästa helg då... ;)

Jag var där red dock inte unghästklass.
Var ni lika missnöjda över framhoppningen som jag var?

Ja, enligt en klubbkamrat till mig gick det knappt att få till en anridning öht.
Hon har en unghäst som var ute på sin första tävling och hon upplevde det som att framhoppningen var alldeles för liten.

Kommer nog inte att åka till Bollebygd i framtiden och tävla iallafall... ;)
Hörde rykten om att paddocken skulle vara väldigt djup och tung, vet inte om det stämmer för jag red ju inte själv.

Det har jag aldrig hört varit godkänt. Kan det vara så att banskissen inte var korrekt ritad?

30 * 20 typ. Jag var ursinnig min häst är normalstor men med stor galopp.
15m är jäkligt svårt att få till en anridning på.
Underlaget var heller inget att hurra för. Fullt med stenar också.
Kommer heller inte åka dit igen.

Oj då, ja då hann du med typ 1.75 st galoppsprång innan det var dags att hoppa av då med andra ord? :grin:

Nä, sämre arrangemang av tävling har jag nog inte sett sedan början av 90-talet... ;)

Jag travhoppade fram i andra klassen. :p
Jag tyckte det var trist med inte ett enda maxat hinder. Längsta oxerna var typ 75 bred. Banskisserna var nästan oläsliga.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 476
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 153
Senast: talisman
·
L
Hoppning Hej Jag har haft lite problem med min häst det senaste. Jag kan ge lite bakgrund om honom. Han är en pigg häst, som älskar att hoppa...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: landkid
·
Hoppning Jags aknar en röd tråd att förklara herrns beteende här i veckan. Hästen är orutinerad hoppare och har hoppat lite men är en...
2
Svar
22
· Visningar
2 033
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar