Förlängd ättid med "munkorg"

Sv: Förlängd ättid med "munkorg"

När du förklarar hur du resonerar låter det så bra!
Själva metoden borde ju vara ok, det är knappast skadligt att hästarna får "leta" mat under en längre tid, så länge de verkligen får i sig vad de behöver. Buren måste förstås vara korrekt utformad och jag är lite skeptisk till att hästarna måste vinkla huvudet åt ena hållet och dra från det läget. Det borde vara bättre om de kunde nå maten genom burens tak och stå med huvudet rakt och sänkt.

En häst som står sådär och plockar hela dagarna lägger förmodligen huvudet mer åt ena sidan (högerhänt och det där) och borde kunna bli snedmusklad alt få "nackspärr".

Synd att du bor så långt bort... Jag som funderar på hur i hela friden jag ska bli av med mina blöta ensilagebalar med MJ ca 3,3...
(Har själv digivande sto - så det passar liksom inte alls!)

Åh, nu dreglar jag nästan. Dessutom älskar mina blött silage, ju blötare dessto bättre (tyvärr vad gäller fblherrn).

Årets värde vet jag inte exakt, måste kolla TS. Det är uppgivet till 58% men jag tror det är torrare utefter vad balarna väger iaf, men ska kolla när jag öppnat första.

Hursom är det 10 MJ/kg TS dvs vid säg 55% TS så 5.5 MJ. Så som väntat och okej, men lägre skulle inte skada till ponnyn nej. Kvoten var ovanligt 'låg' i år - 6. (Lägre går den aldrig dock), mot förra årets 8.5. Inte helt optimalt men det funkar.

Man kan ju ha rutgaller med lite större rutor så hästen får ut mera varje gång om man vill. Det finns ju lite olika storlekar på armeringsnät tex.

Absolut. Frågan är hur mkt de sänker 'farten' då? Jag funderar ju på att bygga ngn form av låda med galler uppepå, att ha i boxen. Men 'fastnar' redan på ritstadiet på det att 'stora maskor = snabb fart', små maskor = mycket 'dra upp'

Ja det är ínte helt lätt det här. Det kanske är bäst att det får ta sin tid för att det ska bli riktigt bra. Om du gör en massa olika skisser och förslag så hittar du säkert rätt tillslut. När man fått en ide blir det ju en massa ändringar och förbättringar innan slutresultatet är klart.
Lycka till.
Om du får fram ett bra förslag kan du väl göra en tråd och visa oss?

Jag var också lite fundersam först innan jag byggde buren. Just när det gäller ätställningen. Men jag beslutade mig för att prova. Jag pratade med ett par andra som provat med positivt resultat och i och med att hästarna här inte äter alla mål på det här sättet provade jag. Inget negativt alls märkte jag av. Den enda skillnaden var att de åt under längre tid än vanligt. (men min häst vill inte ge de andra matro så jag letar febrilt efter en bur till)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka