Förlängd ättid med "munkorg"

Sv: Förlängd ättid med "munkorg"

Självklart skulle jag se till att mina hästar får tillräckligt med mat :crazy: har inte djur för att missköta dom!
Jag har oxå stor hage på vintern där dom kan gå och äta vad dom vill, men eftersom jag måste åka till jobbet kl.06.20 på morgonen och inte är hemma förren vid 14-tiden eventuellt kommer vi få förlängd arbetstid oxå så då är jag kanske inte hemma förren vid15.45ca och då vill jag ha något som dom kan ha tills dom får ny högiva. och även inne så går dom in vid mellan 20-22 beroende på väder och går som sagt ut vid ca 06.00, det är några timmar utan hö där kan ju liksom inte fodra tex min ena på 400kg med 25-30kg hö baraför att hon ska tillgång till mat eller :confused: bara en utav mina hästar äter halm med god aptit.

Welsh sekt B. 2 år, stor C, växer än, väger (tyvärr) dryga 400 kilo.

Rysligt svårfödd som åring (jag sökte ju med flit en ungpponny, lite ädlare ponnyras, och gärna SVÅRFÖDD.. jo men tjena..)

Ströhalm har ju ca 5 MJ/kg foder så det ger 0.7 MJ/kg i minskning bara om man serverar samma antal kilo. Han är inte så förtjust i ströhalm tyvärr, men jag sover som sagt bättre på nätterna av att veta att han har att tugga på om han vill. På spån rev han bädden på nätterna, trots 4 - 5 kg silage till natten. Står nu på halm, plockar i den men inte mer. Äter 'foderhalmsorter', men magen minskar inte, antagligen för man når upp i ungefär samma MJ som silaget, han satte i sig försvarliga mängder foderhalm när jag hade det, om han fick fritt. Och begränsar jag under 10 kg (han tycks inte bry sig om om det är silage med 50 - 60% TS eller hö alt foderhalm) så blir han maniskt hungrig, försöker få tag i allt man går förbi som är ätbart, gnager trä och gräver box.

Tyvärr ger ju 10 kg 50 - 57 MJ beroende på fördelning. Vid 10 kilo är han förvisso 'ponnyhungrig' (en ponny tackar väl aldrig nej till mat heller), men är inte så 'matbesatt', därför har jag sett till så han får sina 10 kg, men försöker febrilt få så lågt MJ/kg foder.

Just nu står han ju som sagt på bete med munkorg. SKRÄPbete, mkt mager, har iofs tillg till klöver med, men släpper honom bara på klövern när den vuxit upp såpass att det blir SVÅRT för honom få i sig i munkorgen. Han brukar gå tillbaka till skräphagen, lättare få i sig några strån där. Och så dagtid på box, 3 kg skräphö (oanalyserat, men skräp), grovt. Fortf för tjock.

Vintertid så får han ute 2 + 2 + 2 och inne 4 kg. Dvs 10 kg, 57 MJ. Tjock häst. Leker med tanken att klippa honom lite i vinter för han ska få jobba mer för att hålla värmen. Står i kallstall, ute minst 12 h/dygn, oftast betydligt mer, även vintertid.

Jag har nog innan honom bara mött en ponny med sådant födgeni. Och har mer eller mindre gett upp, om jag inte skulle springa på BLÖTT småbalssilage, riktigt blött. Har bett 'min' bonde i år ta blötare än normalt (normalt har han 55 - 60% TS) med tanke just på ponnyskrutten. Det gör ju ngt iaf.

Men Alex, det BEHÖVER Inte vara energi under 7 om höet är grovt, de orkar inte äta alls lika mycket när det tar lång tid att tugga!

Jag förstår inte vad det är för konstigt med din häst, eftersom det fungerar på i princip alla shettisar....

Tja, han sätter ju som sagt glatt i sig 5 kg GROVT hö nu på dagtid (med bete ute övrig tid), och det är kortare tid de står inne dagtid nu än de står inne vintertid.

Jag provade ju ge honom BARA foderhalm en period, men i gengäld fritt. Jag fick lägga ner det, han drog i sig 7 kilo/natt :eek:

Jag har haft en B-ponny, dartmoor, trind liten matglad sak, på foder. Henne fungerade det utmärkt att ge grövre strå, fick hon foderhalm nattetid så hade hon kvar av 4 kg (hö var slut långt innan midnatt).

Men den här herrn han tuggar och tuggar han.

Så, jag har som sagt i princip gett upp, jag har provat ALLT utom att gå ner under minimigiva TS och någon form av manick som begränsar hö/halm/silageätandet. Och resignerat. Han får de 10 kg stråfoder (kilo foder, se tidigare inlägg) han 'kräver' för att må bra, och försöker via innehållet i det hålla ner MJ så mkt det går. Och räknar dagar till han kan motioneras mer.

Jag har inga tips utöver havrehalm eller grovt grovfoder. Jag tycker också att det låter märkligt att han skulle vara så lättfödd.

Emellertid skulle jag vilja återvända till ursprungsfrågan - vi kan ju ta din häst som exempel! Skulle han må bättre om han hade någon sorts anordning i boxen där han endast kunde få fram några strån åt gången än om han, som nu, får sin hösilagegiva i en hög? Skulle han, rent fysiologiskt, vara mindre stressad av att tugga enstaka strån hela natten mot att få tugga i sig i sin egen takt och sen stå utan grovfoder under natten?

Alternativet äta ett näringsanpassat grovfoder i tillräcklig mängd leder fortfarande, men får inte vara med här!

Nej, hästen äter inte för mycket. Det foder/bete du erbjuder är för näringsrikt för just din häst. Det är ditt ansvar att fixa till.

Men det är ju gamla beteshagar som inte ens använts till bete på en herrans massa år = dvs ej gödslade. De var helt igenvuxna, och staketen nertagna för länge sedan, när jag fick ta över dem för tre år sedan. Den ena hagen är mest mossa, hallonris, nässlor och sly. En annan hage jag använder är en typisk skogsbeteshage, med glest gräs, ormbunkar, hundkex och annat jox. Min största hage är en mosse där det inte heller gödslats på väldigt länge, och där det växer mest "vass" och tistlar.

VAD för hage, om inte en grushage, ska hon kunna gå och beta i där hon inte får i sig för mycket näring :crazy:??? En haflinger är det jag har, ska kanske tilläggas. Shettisen, som jag har, får jag nästan truga mat i. Hon kan närmast kallas svårfödd, och jag oroar mig alltid över att hon inte äter tillräckligt på vintern.

Hur krasst det än låter, men motion och arbete får ju faktiskt stå i propotion till om hästen är lättfödd som många säger att dom är. Ska det vara så himla svår mattematik att vissa individer som har lätt för att gå upp i vikt behöver mer/bättre/annan motion än vad den kanske får ?

Jo, det är en enkel ekvation. Tyvärr svårare att lösa. Kanske därför det också finns så många överviktiga människor? Hade det varit enkelt att både tillfredsställa behov, och få i sig rätt näring i förhållande till motion, hade det inte funnits vare sig överviktiga människor eller djur...

Jag har inga tips utöver havrehalm eller grovt grovfoder. Jag tycker också att det låter märkligt att han skulle vara så lättfödd.

Emellertid skulle jag vilja återvända till ursprungsfrågan - vi kan ju ta din häst som exempel! Skulle han må bättre om han hade någon sorts anordning i boxen där han endast kunde få fram några strån åt gången än om han, som nu, får sin hösilagegiva i en hög? Skulle han, rent fysiologiskt, vara mindre stressad av att tugga enstaka strån hela natten mot att få tugga i sig i sin egen takt och sen stå utan grovfoder under natten?

Alternativet äta ett näringsanpassat grovfoder i tillräcklig mängd leder fortfarande, men får inte vara med här!

Ja, det är ju det som är kuggfrågan. Jag är inte säker. Jag kan ju se vissa 'negativa' symptom med munkorgen i hagen. Som ju är en annan form av begränsning. Han äter längre tid än utan - JA. Och får i sig mindre. Perfekt. Eller.. För det jag också ser är ju att han just äter längre tid. Dvs han vilar mindre, tar mindre pauser.

Samtidigt gör han inga försök att klä av sig, han tycker ju inte direkt 'jippie' när korgen åker på, men han skulle ju kunna tycka 'far åt helvete kärringjävel och ta tortyrredskapen med dig' också. Men mentalt ÄTmässigt tvivlar jag inte en sekund på att han skulle må bättre utan munkorg. Dock så socialt i övrigt så utan munkorg skulle innebära egen hage, inga lekkompisar och hö (så magert bete som han skulle behöva lär inte stå att finna mer än i form av kalhygge. Några jämnåriga och/eller lekglada kompisar skulle bli svårt) och det skulle han må SÄMRE av (haft honom i egen hage förut, av andra skäl, då fick han fritt hö som kompensation. Han stod och stirrade på kompisarna 100 meter bort istället och åt minimalt, bra bantningskur dock..)

Så sammantaget där så är han lyckligast med kompisar och på gräs, men med munkorg, än de reella alt. Man kompisar, gräs och munkorgsfritt skulle vara ännu bättre för honom.

Och när det gäller grovfoderbegränsning. Så, som det är nu när han får tillräckligt med strå för att vara nöjd, men mindre än han finner optimalt, så mår han ju bra av det. Om jag begränsade givan mer (under 10 kg/dygn, varav 4 kg är till natten) och/eller bytte strö från halm, så skulle han bli olycklig mentalt (matbesatt, käka box och trästolp, gräva upp bädden).

Och jag funderar på om inte risken är att han skulle göra lika med mindre mängd och en begränsare. Dvs matte skulle 'känna sig som en duktig matte' för hon såg till att han hade strå hela natten. Men han skulle nog riskera att bli frustrerad över att mängden var minskad även om han kunde äta längre tid.

Det VERKAR, men nu är jag ute och gissar, som att det i hans värld är viktigt inte bara med 'stadig tillgång', utan att kunna äta sig 'mätt'. Jag vet att hästar inte upplever mättnad som oss, därav fnuttarna. Men att kunna äta en 'större' mängd foder i valfri takt.

Jag har några dagar (för få för att säga ngt säkert) testat att INTE ge hö direkt när jag tar in. Dvs de kommer in från betet, där han gått med munkorg och betat i många timmar, han får sin näve mineraler i krubban och sen står han där i sin box. Han är hyfsat rastlös, tycker 'hallå personalen, du glömde', gräver runt i ströet för att hitta strån etc.

MED mat inne, så äter han sina mineraler, sitt hö (får 1 kg/gång) och ställer/lägger sig sen och sover djupt. 4 h senare kommer nästa fodring, och ofta ligger han och vilar då. Utan ngt hö vid intag så efter 4 h när käket kom, så hade han inte ens lagt sig, och vet inte exakt vad han gjorde däremellan, men när jag kom så stod han och letade förlupna strån.

Så, jag är tveksam till begränsning i hans fall, om det används rakt av. Däremot kanske en semibegränsning? De får ju begränsat i hagen vintertid, 2 kg/häst var fjärde timme ute. Ge det, sen när han kommer in ge 3 kilo, och det fjärde kilot lägga i en 'dra ut strån i taget' begränsare så kan han pyssla med det under natten. Det tror jag skulle fungera. Men då vinner jag inte ett smack på det MJ-mässigt..

Så, jag har tänkt många ggr på ngn typ av begränsare i boxen, funderat på om han kan ha munkorg i hagen i vinter (äta silage med den, om det går), men hitills så vintertid har jag fortfarande inte 'gjort nåt'. Av anl ovan.

Jag tror svaret på frågan är väldigt beroende på häst, men för min herre så är nog svaret att: Jag är tveksam, väldigt tveksam

Vad menar du med det här? jag har inte sagt att jag ska ge min häst mindre mat än vad dom ska ha eller? som sagt jag har inte skaffat dom för att missköta dom, helst ska ju en häst inte vara utan mat mer än 4 timmar i sträck.

Vad menar du med det här? jag har inte sagt att jag ska ge min häst mindre mat än vad dom ska ha eller? som sagt jag har inte skaffat dom för att missköta dom, helst ska ju en häst inte vara utan mat mer än 4 timmar i sträck.

Hon menar att fortfarande är att anpassa värdet på grovfodret efter hästens behov, och därmed slippa begränsa mänden alltför hårt är det första, ledande och optimala alternativet. Men i den frågeställning hon ställde får det alternativet inte vara med, och ska bortses från. Och så ställde hon en fråga.

Läs igen får du se =)

Welsh sekt B. 2 år, stor C, växer än, väger (tyvärr) dryga 400 kilo.

Rysligt svårfödd som åring (jag sökte ju med flit en ungpponny, lite ädlare ponnyras, och gärna SVÅRFÖDD.. jo men tjena..)

Ströhalm har ju ca 5 MJ/kg foder så det ger 0.7 MJ/kg i minskning bara om man serverar samma antal kilo. Han är inte så förtjust i ströhalm tyvärr, men jag sover som sagt bättre på nätterna av att veta att han har att tugga på om han vill. På spån rev han bädden på nätterna, trots 4 - 5 kg silage till natten. Står nu på halm, plockar i den men inte mer. Äter 'foderhalmsorter', men magen minskar inte, antagligen för man når upp i ungefär samma MJ som silaget, han satte i sig försvarliga mängder foderhalm när jag hade det, om han fick fritt. Och begränsar jag under 10 kg (han tycks inte bry sig om om det är silage med 50 - 60% TS eller hö alt foderhalm) så blir han maniskt hungrig, försöker få tag i allt man går förbi som är ätbart, gnager trä och gräver box.

Tyvärr ger ju 10 kg 50 - 57 MJ beroende på fördelning. Vid 10 kilo är han förvisso 'ponnyhungrig' (en ponny tackar väl aldrig nej till mat heller), men är inte så 'matbesatt', därför har jag sett till så han får sina 10 kg, men försöker febrilt få så lågt MJ/kg foder.

Just nu står han ju som sagt på bete med munkorg. SKRÄPbete, mkt mager, har iofs tillg till klöver med, men släpper honom bara på klövern när den vuxit upp såpass att det blir SVÅRT för honom få i sig i munkorgen. Han brukar gå tillbaka till skräphagen, lättare få i sig några strån där. Och så dagtid på box, 3 kg skräphö (oanalyserat, men skräp), grovt. Fortf för tjock.

Vintertid så får han ute 2 + 2 + 2 och inne 4 kg. Dvs 10 kg, 57 MJ. Tjock häst. Leker med tanken att klippa honom lite i vinter för han ska få jobba mer för att hålla värmen. Står i kallstall, ute minst 12 h/dygn, oftast betydligt mer, även vintertid.

Jag har nog innan honom bara mött en ponny med sådant födgeni. Och har mer eller mindre gett upp, om jag inte skulle springa på BLÖTT småbalssilage, riktigt blött. Har bett 'min' bonde i år ta blötare än normalt (normalt har han 55 - 60% TS) med tanke just på ponnyskrutten. Det gör ju ngt iaf.

Har aldrig hört nått värre! :eek: Ge en växande unghäst skräphö??!!! :crazy:

Har aldrig hört nått värre! :eek: Ge en växande unghäst skräphö??!!! :crazy:

Ja, visst ÄR jag hemsk. Min stackars växande tjockis som är rund som en köttbulle, välmusklad (fick kommentarer på utställning om att det är sällan mer ser så välmusklade bakdelar ända ner på insidan av lår etc på så små) står inne på dagarna och äter några kilo skräphö, bestående av kvickrot och ogräs.

När han INTE står inne äter han 'skräpbete' (kvickrot) och har tillgång till nysådd KLÖVERvall, som han dock bara får tillgång till när den är så uppväxt att han har svårt att få i sig mer än marginellt av den genom munkorgen. Den stackars ponnyn har en proteiinkvot långt över behovet. (Klövern håller hans svårfödda fullblodskompis i excellent plus hull, så fruktansvärt drag i klövern)

Vill du ringa djurskyddet så finns jag i telefonkatalogen.

Han ser hemskt undernärd ut va, brist på det mesta..

thumbnail.aspx

Innan bantning:

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Men guuuud va du är överdriven! :crazy:

Ja han var fin!
Men det finns så många knäppa människor här på Buke så man måste ju få reagera på det man läser! :)

Men guuuud va du är överdriven! :crazy:

Ja han var fin!
Men det finns så många knäppa människor här på Buke så man måste ju få reagera på det man läser! :)

Jo. Fast om du HADE läst hade du inte behövt reagera med 'det var det värsta jag hört'. Apropå överdriva.. DÅ hade du sett att hans diet inte är enbart skräphö =)

Jag har hört att kvickrot inte har dåliga näringsvärden, dock att man inte vill ha dom av andra skäl.. Kan ha fel men om det nu skulle vara så så kanske betet med kvickrot ger en del i alla fall!

Lycka till med fodringsdilemmat! Söt kuse!

Betet är ju inte analyserat så svårt att säga. Dock så är det hårt ansträngt eller hur man ska säga, det är mkt ogräs, det har inte vilat på många år, eller gödslats/såtts in/etc. Men ffa baserar jag 'skräputtalandet' på att se vad det gör med hullet på hästar som är normalfödda och 'uppåt'. Det räcker inte till alls då. Men för Lilleman är det mer än tillräckligt. Dock innehåller det med största sannolikhet alldeles för lite protein för honom (Därför han får vara lite på klövern med, för att få upp proteinet).

I övrigt så rent generellt har jag ingenting emot kvickrot. Det är ofta paria i lantbrukarögon då det är så mkt sämre än det man vill ha på sin vall, men det brukar vara ett utmärkt bete för normalfödda. Om det inte är så 'misskött' och så mkt ogräs etc som i mitt.

SKräphöet är kvickrot och ätbart ogräs i, men slaget sent. Och det är taget i slänter, kanter och på oberarbetad mark. Det är ju knappast så att det innehåller typ 3 MJ (tyvärr, det vore kanonbra *s*) men det är inga 8 MJ i det, och ffa är det grovstråigt och ganska mkt vedämne.

Men ett bete med huvuddelen kvickrot kan vara frodigt och fint och räcka till utmärkt. Fast inte om man gjort sitt bästa för att ta livet av det. Att jag poängterade att det var kvickrot var för att särskilja det från klövern.

Men, ska man ha magert bete nog åt ponnyn så en äkta skogshage med barrskog och lite 'strån här och var' eller typ ett kalhygge, det skulle kanske gå MJ-mässigt (proteinmässigt nä, vilket ju också är en aspekt, men den lämnar vi därhän sålänge).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka