Sv: Förlängd ättid med "munkorg"
Jag har inga tips utöver havrehalm eller grovt grovfoder. Jag tycker också att det låter märkligt att han skulle vara så lättfödd.
Emellertid skulle jag vilja återvända till ursprungsfrågan - vi kan ju ta din häst som exempel! Skulle han må bättre om han hade någon sorts anordning i boxen där han endast kunde få fram några strån åt gången än om han, som nu, får sin hösilagegiva i en hög? Skulle han, rent fysiologiskt, vara mindre stressad av att tugga enstaka strån hela natten mot att få tugga i sig i sin egen takt och sen stå utan grovfoder under natten?
Alternativet äta ett näringsanpassat grovfoder i tillräcklig mängd leder fortfarande, men får inte vara med här!
Ja, det är ju det som är kuggfrågan. Jag är inte säker. Jag kan ju se vissa 'negativa' symptom med munkorgen i hagen. Som ju är en annan form av begränsning. Han äter längre tid än utan - JA. Och får i sig mindre. Perfekt. Eller.. För det jag också ser är ju att han just äter längre tid. Dvs han vilar mindre, tar mindre pauser.
Samtidigt gör han inga försök att klä av sig, han tycker ju inte direkt 'jippie' när korgen åker på, men han skulle ju kunna tycka 'far åt helvete kärringjävel och ta tortyrredskapen med dig' också. Men mentalt ÄTmässigt tvivlar jag inte en sekund på att han skulle må bättre utan munkorg. Dock så socialt i övrigt så utan munkorg skulle innebära egen hage, inga lekkompisar och hö (så magert bete som han skulle behöva lär inte stå att finna mer än i form av kalhygge. Några jämnåriga och/eller lekglada kompisar skulle bli svårt) och det skulle han må SÄMRE av (haft honom i egen hage förut, av andra skäl, då fick han fritt hö som kompensation. Han stod och stirrade på kompisarna 100 meter bort istället och åt minimalt, bra bantningskur dock..)
Så sammantaget där så är han lyckligast med kompisar och på gräs, men med munkorg, än de reella alt. Man kompisar, gräs och munkorgsfritt skulle vara ännu bättre för honom.
Och när det gäller grovfoderbegränsning. Så, som det är nu när han får tillräckligt med strå för att vara nöjd, men mindre än han finner optimalt, så mår han ju bra av det. Om jag begränsade givan mer (under 10 kg/dygn, varav 4 kg är till natten) och/eller bytte strö från halm, så skulle han bli olycklig mentalt (matbesatt, käka box och trästolp, gräva upp bädden).
Och jag funderar på om inte risken är att han skulle göra lika med mindre mängd och en begränsare. Dvs matte skulle 'känna sig som en duktig matte' för hon såg till att han hade strå hela natten. Men han skulle nog riskera att bli frustrerad över att mängden var minskad även om han kunde äta längre tid.
Det VERKAR, men nu är jag ute och gissar, som att det i hans värld är viktigt inte bara med 'stadig tillgång', utan att kunna äta sig 'mätt'. Jag vet att hästar inte upplever mättnad som oss, därav fnuttarna. Men att kunna äta en 'större' mängd foder i valfri takt.
Jag har några dagar (för få för att säga ngt säkert) testat att INTE ge hö direkt när jag tar in. Dvs de kommer in från betet, där han gått med munkorg och betat i många timmar, han får sin näve mineraler i krubban och sen står han där i sin box. Han är hyfsat rastlös, tycker 'hallå personalen, du glömde', gräver runt i ströet för att hitta strån etc.
MED mat inne, så äter han sina mineraler, sitt hö (får 1 kg/gång) och ställer/lägger sig sen och sover djupt. 4 h senare kommer nästa fodring, och ofta ligger han och vilar då. Utan ngt hö vid intag så efter 4 h när käket kom, så hade han inte ens lagt sig, och vet inte exakt vad han gjorde däremellan, men när jag kom så stod han och letade förlupna strån.
Så, jag är tveksam till begränsning i hans fall, om det används rakt av. Däremot kanske en semibegränsning? De får ju begränsat i hagen vintertid, 2 kg/häst var fjärde timme ute. Ge det, sen när han kommer in ge 3 kilo, och det fjärde kilot lägga i en 'dra ut strån i taget' begränsare så kan han pyssla med det under natten. Det tror jag skulle fungera. Men då vinner jag inte ett smack på det MJ-mässigt..
Så, jag har tänkt många ggr på ngn typ av begränsare i boxen, funderat på om han kan ha munkorg i hagen i vinter (äta silage med den, om det går), men hitills så vintertid har jag fortfarande inte 'gjort nåt'. Av anl ovan.
Jag tror svaret på frågan är väldigt beroende på häst, men för min herre så är nog svaret att: Jag är tveksam, väldigt tveksam