Förlängd ättid med "munkorg"

Sv: Förlängd ättid med "munkorg"

Tycker det är lite tråkigt att detta verkar börja handla om enbart din häst (menar inget illa) Men tycker att vi borde gå tillbaka till det tråden handlade om.

Den ponnyn e inte tjock ju .
Vi har upptäckt att om protein värdet är för lågt i betet så ser hästarna tjocka ut fast dom inte är det .
Vi hade magert bete på förra stället o alla hästar var feta som grisar .
Nu när jag flyttat o har en helt annan typ av mark med massa bete så är dom inte lika tjocka fast dom får käka dygnet runt.

Och en häst som hela tiden väntar på mat hetsäter!
Testa o ge ponnyn fri tillgång på ett grovt hö .. efter ett år har magen vant sej o ponnyn slutar att hets äta.

Den ponnyn e inte tjock ju .
Vi har upptäckt att om protein värdet är för lågt i betet så ser hästarna tjocka ut fast dom inte är det .
Vi hade magert bete på förra stället o alla hästar var feta som grisar .
Nu när jag flyttat o har en helt annan typ av mark med massa bete så är dom inte lika tjocka fast dom får käka dygnet runt.

Och en häst som hela tiden väntar på mat hetsäter!
Testa o ge ponnyn fri tillgång på ett grovt hö .. efter ett år har magen vant sej o ponnyn slutar att hets äta.

Nu är han rund, på bilden från i början av juni var han fet. Han bär det väl (och jag undviker ta bilder rakt framifrån). Men kände man på honom så dallrade det, och revbenen stod inte att finna hur man än tryckte. Finns fint vetintyg med om ngn skulle tvivla, plus vikten på våg.

Man får inte glömma att han är TVÅ år. På en vuxen ponny hade jag kunnat överse med mer, men småttingarna ska INTE vara feta, det är inte bra nånstans. (varken för leder, fångrisk etc). Håller hans ig som han är nu genom vintern är jag nöjd.

Men han har gått ner fint av munkorgen, när vi fick tag i rätt modell =)

Och tro mig, han äter inte mindre för han får fritt, och han har en hög proteinkvot. (Jag har haft honom vintertid med, och han BLEV fet på fria tillgången, det är det vi fortf kämpar med att få bort).

Men som någon sa, den här tråden handlar eg om ngt annat.

Tro mig, det där stämmer inte på alla hästar. Det finns faktiskt de hästar som inte klarar av fri tillgång hur man än bär sig åt... Jag har en som skulle klara det galant, och en som absolut inte fixar det!

Kan inte annat än att hålla med.
Jag skulle gärna vilja få höra mer synpunkter på ursprungsfrågan istället.

Har inte läst hela tråden, men enligt mig är det en helt sjuk idé!
En väns häst skickades på tillridning hos en känd person, nämner inga namn, även om jag skulle vilja. Denne person hade såna burar i tron om att det var bra.
Hästen stod där i x-antal månader (minns ej), och under den tiden hade ägaren och tillridaren regelbunden telefonkontakt. Allt var bra med hästen sas det, ända tills veckan innan vi skulle åka och hämta tillbaka honom. Då hade han tydligen magrat ur lite på sistone...närmare bestämt dryga 100 kilo enligt veterinären.
Han var stel som en planka och hade ojämna muskler i nacke och hals pga att han stått i samma position och försökt få ut små små strån med mat...

I nuläget är han som tur är återställd, och jag hoppas på att han inte fått några men för livet.

Behöver jag säga att jag ALDRIG skulle komma på tanken att använda mig av dessa jävla hönsburar?

Visst, tanken är bra. Men om man då har en häst som mitt kallblod som är konstant utsvulten och pressar in så mkt mat i munnen så han inte kan tugga, som är tjock och inte så pass frisk att han kan motionera mer än ca 45 minuter om dan i lungt tempo.
Hur gör man då?
Jag kan väl bara säja att jag inte har någon slags matreducerare till honom och han får äta mkt mat. Jag är bara nyfiken på hur man ska lösa det.

Eller min shettis som i sommar har gått på magert bete och motionerats i snitt 2 timmar om dan, rejält men ändå är smällfet.
Hur gör man då?

Jag tycker syftet är bakvänt. Vill man förlänga en ättid så får man banne mig se till att ge så det räcker under lång tid. Lite hänsyn får man faktiskt som människa ta om hur en häst är konstruerad. MEN tyvärr verkar det som att många hästägare inte vill anpassa sig till hur en häst fungerar.

Jag är en av dessa som har en "höbur" i hagen vintertid. Kan förklara varför jag byggt den.
Jag har den helt och hållet för hästarnas skull. Jag vill att hästarna ska må så bra som möjligt. Hästarna fodras morgon och lunch i buren. Mera hö är inget alternativ då den ena hästen är extremt lättfödd. Att få tag på hö med lågt energivärde har jag inte lyckats med. (Årets hö har dessutom högre energivärde än tidigare.) Alla 3 hästar har uträknad foderstat och de har sina behov fyllda i den. (och lämpliga kvoter) På vintern finns ju ingenting annat för hästarna att äta och plocka i på marken. Då tycker jag det är bra för hästarna att man kan förlänga deras ättid. Med tanke på att hästars magar mår bäst av att få lite mat ofta. Under senhöst och vår kan det vara väldigt lerigt dessutom och då är det bra att kunna ha fodret så att det inte kommer i kontakt med den leriga marken. De senaste vintrarna har inte varit roliga men slask och lera i mängder.
Under sommarhalvåret används inte buren då det finns så mycket att äta av i hagen.
Så buren är enbart för hästarnas skull. :)
Om någon har ett ännu bättre förslag så tar jag givetvis emot det tacksamt.

Behöver jag säga att jag ALDRIG skulle komma på tanken att använda mig av dessa jävla hönsburar?
[/QUOTE]
Du har fått detta om bakfoten.
Hästarna får ju inte mindre mat för att de fodras i burarna. De får bara inte chansen att kasta i sig flera kg på 45 min. (som deras magar inte mår bra av)
Du drar verkligen alla över en kam i det du skrivet. Att just den hästen var stel och mager när det kom hem beror garanterat på mycket mer än hur den blev utfodrad. (men det är ju viktigt att burarna måste vara rätt utformade för att det ska bli bra)
Hästarna här mår bara bra. Ingen har tappat i vikt (snarare tvärtom) och de är mjuka och fina i kropparna. Jag skulle aldrig använda den om jag såg minsta negativa effekt på hästen, men i mitt fall har det bara varit positivt. Hästarna ska ha det bra!

Problemet är ju att HITTA grovfoder anpassat till individen.

Jag skulle behöva 3 MJ/kg foder typ :crazy:

Åh, det skulle jag också behöva. Då kunde jag fodra hur mycket hö som helst i princip. Årets hö håller 8,2 MJ/kg och du kan ju tänka dig hur det är med en extremt lättfödd häst:crazy: (hon kommer att bli tjock i år)

Men Alex, det BEHÖVER Inte vara energi under 7 om höet är grovt, de orkar inte äta alls lika mycket när det tar lång tid att tugga!

Jag förstår inte vad det är för konstigt med din häst, eftersom det fungerar på i princip alla shettisar....

Vårt hö är av den grövre sorten. (inga fina tunna strån) men det hjälper inte. Min glupska häst sätter i sig det på nolltid ändå.

visst, hästarna kanske inte fick mindre mat, men dom kom åt mindre mat, vilket är det som är intressant i den här frågan. Dom stod och plockade och plockade men kom ju nästan inte åt någonting. Alla hennes hästar såg ut som benrangel, och det efter att hon börjat med denna "metod".

Jag säger inte att just du har dåliga burar, men de jag har sett ser långt ifrån ut som bra fodringsstationer för hästar...
Som tur är låter det ju som om dina hästar har det bra, så jag klagar inte på dig personligen...

visst, hästarna kanske inte fick mindre mat, men dom kom åt mindre mat, vilket är det som är intressant i den här frågan. Dom stod och plockade och plockade men kom ju nästan inte åt någonting. Alla hennes hästar såg ut som benrangel, och det efter att hon börjat med denna "metod".

Jag säger inte att just du har dåliga burar, men de jag har sett ser långt ifrån ut som bra fodringsstationer för hästar...
Som tur är låter det ju som om dina hästar har det bra, så jag klagar inte på dig personligen...

Fast att viaa människor felanvänder olika saker, eller helt stänger av sitt öga för hur hästen mår, det kan man ju inte ha som generellt argument emot en sak. Det finns folk, dagligen, som faktiskt matar ihjäl sina hästar i felriktad omtanke. Smällfeta ponnyer som får fri tillgång på hö a 8 MJ per kilo, och dessutom ett kilo kraftfoder med. Det innebär ju inte att fri tillgång är värdelöst och gör att hästar far illa, om det används och anpassas rätt.

Dock, just den onormala ätställningen som blir av 'burarna' är anledningen att jag aldrig skulle använda en sån, helt enkelt för det går inte ihop med min syn ang vad hästar ska ha för ätställning (äta 'uppifrån') och just det att det blir - befarar jag - felbelastning i nacke och rygg av att dra ut strån. Säkert mer för vissa än andra.

Men begränsa ätandet med hjälp av någon form av 'bur' behöver för den delen inte vara helt fel pga av att det passar vissa hästar skitdåligt.

DOck väntar jag fortfarande på den ideala ätbegränsaren, för även de där de äter uppifrån, så måste de dra upp stråna är vi där med rygg- och nackbelastning igen. Knepigt det där tyvärr.

Nej jag förstår att det inte var mig personligen. Jag menar bara att det är viktigt att burarna är utformade på ett bra sättför att de ska kunna fungera. Det är ju inte meningen att hästarna ska få ut ett eller två strån åt gången. De ska ju kunna ÄTA. inte pilla med några strån. Den människans burar måste haft alldeles för små hål, men jag tycker det är konstigt att ägaren inte reagerade på att hästarna magrade. Gör man inte det så är väl inte hästhållningen den bästa tycker jag.

Det finns de som använder sig av pallar med pallkragar att fodra i. för att förlänga ättiden ligger det ett galler över höet som är fästat med såna där textilöverdragna gummiband (kommer inte på namnet) med krok i ändarna. Hoppas det går att förstå.
I och med det hålls gallret ner hela tiden. Hästen kan inte kasta i sig maten och när allt hö är sllut ligger ju gallret mot bottnen.
Det enda jag har emot detta är att det blir blött om det regnar. Annars har jag funderat på att prova det med.

FÖrstår precis, en sån variant jag var inne på att ha i boxen. Kruxet är om det måste dra ut maten tussvis, då blir det den där belastningen på nacke/rygg.

Men so far är det den (det finns färdiga sådana manicker med) metod som känns i särklass bäst.

Man kan ju ha rutgaller med lite större rutor så hästen får ut mera varje gång om man vill. Det finns ju lite olika storlekar på armeringsnät tex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka