Förlänga ät-tiden?

molnskimmer

Trådstartare
Jag har redan börjat planera lite för vinter.. :) Min tjeja hade förra vintern kolik, sandkolik, på grund av att hon gick och grävde i hagen och fick i sig mängder med jord och sånt.

Så nu inför vintern vill jag förebygga det i största möjliga mån och hoppas ni har massa bra tips!

De fodras 4 gånger om dagen, hästen är lättfödd vilket gör att jag inte kan ge obegränsade mängder grovfoder.

Så, vad tycker ni? Har ni några bra lösningar?

Sv: Förlänga ät-tiden?

Loppfrö har hon fått och det har funkat bra.

Men det jag egentligen är ute efter är att hon ska ta längre tid på sig att äta ute i hagen, så hon inte blir lika 'rastlös' och börjar gräva och leta mat. Att hon hela tiden har något att gå och plocka med utan att hela tiden stå och 'glufsa' i sig mat. :D Brukar lägga in pinnar och så till henne att gnaga på men det är lite nyhetens behag, roligt en kvart sen är det inte så intressant längre..

Kanske nåt 'slow-feeding' nät vore idé om det är genomförbart där hästen är.
Det är ju just för att se till att hästen inte kan äta upp grovfodret fort, men ädnå har tillgång till det för det mesta.

Ove Linds swedish hoof school finns lite info. och idéer om praktiska lösningar för det.

Jag brukar lägga på halm för att ge hästarna ordentligt att tugga på över natten etc, mina hästar har i stort sett alltid ätit det med glädje (matglada jävlar :p) och inte gått upp något av det.
Till vintern kommer det säkert bli 12-15 kg silage (utspritt på fyra fodringar) och så ett nät med halm som jag sätter upp när jag är där så han har att pilla med till natten. Ser man till att den alltid har att göra inne i boxen så får den ju en bra mage sas.
I hagen är det ju tyvärr svårt att kontrollera vad de äter och pysslar med, får det någon slags "obsession" så är det svårt att bryta, min förra häst plockade grimmor, täcken, benskydd, lindor, boots etc som om han skulle utplåna det från jordens yta. Eller så ledde han runt sin kompis i grimman, runt runt runt runt...
Däremot har jag aldrig haft mina hästar i en hage som blir så pass jävlig att det inte finns något att tugga på. Några buskar eller träd kan göra under, inte sådana man kastar in men sådana som redan växer där.
Hur har ni det med lunchningen etc? Om det går kanske du kan få ha en höhäck i hagen som fylls på rikligt varje dag så att de har ett bättre alternativ till att böka runt i jorden?

Asp är gott och nyttigt, avmaskande.
Smågranar. Grenar och träd är bara kul så länge dom har bark.
Blanda ut höet med halm.
Redan nämda "Ove Linds swedish hoof school" foderhäckar funkar utmärkt.
Fodergrind så att ni får en giva till.
Göm höet i hagen så att dom får vandra runt och leta, beror på hur hagen ser ut.
Aktivitetsboll som man har krafftfoder i som dom får putta runt på och plocka i sig krafftfodret.

Tack alla för bra svar. :)
Hon kommer stå på halm i boxen, vilket jag tror blir bra. Hon brukar noppla ganska bra med den.

De får frukost och lunch i hagen och minst två fodringar inne på eftermiddagen och senare på kvällen.

Men det är tiden i hagen som oroar mig mest, men lite buskar och träd finns det i alla hagar.

Tror jag satsar på att bygga en sån där foderhäck jag såg på Ove Linds swedish hoof school. Verkar kanonbra, kanske till och med blir två.. :D Om jag lyckas få ihop den första vill säga. :p

Ja visst är dom smarta! Om jag nånsin har eget stall eller nog att jag kan påverka så vill jag ha nåt sånt :) Kan liksom inte se nåt negativt med dom, förutom att bygga då men det kan ju vara kul ;)

Ja halm och sly

tex aspsly kan man få av en bonde - men man får hämta själv

Julgranar av sig själv och grannarna

jag får de osålda och alla avsågade grenar

framförallt tycker de att de är kul att gå lös på dem

Enda nackdelen är om hästen kommer på att man kan välta dom... Och drar av sig den ena efter den andra skon!! Blir väldigt trasiga hovar! Men det var en av 20 hästar som kom på det, annars var dom utmärkta!

Men man får väl förankra dem på något vis så de inte går att välta. Det har jag tänkt göra när jag bygger mig såna...

haha kluriga hästar, jag har inga skor på ;)
Nej men allvarligt det är ju itne så bra såklart, men som Constance säger man får väl typ förankra på nåt sätt, fast då skulle jag vara ltie orolig om hovarna fastnade som du säger, men det kanske inte är nåt farligt mer än att skon åker av. Plus om dom märker att den itne går att välta så kanske dom inte försöker o då inte fastnar?

Annars kan man ju ha ett sånt där 'slow-feed nät' istället. Jag fundrar på om man kan göra ett att ha i boxen till mitt sto och föl, det är ju en fölsto box så är ltie större och det kanske går då...får klura lite.

Men om pållis har boots på sig i hagen då? Och att man förankrar den..

Nej alltså om man tittar på bildern så går det ju klura ut ungefärligt, och jag tror det finsn beskrivingar på folks egna om man googlar runt lite. Känns ju inte helt omöjligt att göra faktiskt.

Jag är lite orolig för att hon ska komma på det och såklart dra av sig skorna. Hon är en tjej som gärna provsparkar på det mesta.. :grin: Sätt klantig på det så gör det mig ännu mer tveksam.

Men jag funderar på att i botten göra ett utrymme mellan bottenplattan och sedan göra en till botten som hö´t ligger på.. Så kan jag stoppa in något tungt där. Vet att pappa har massa trädgårdsplattor som kan ligga där som tyngd, vilket gör det svårare för henne att välta den.

Vad tror ni om det?
OCh som någon skrev, kanske boots på i början tills man ser vad som händer?

Som sagt, det var en av 20 hästar som kom på det att det lönade sig att skrapa på foderhäcken... Jag tror inte att vanliga boots hjälper, men om dom inte lyckas välta häcken och få belöningen genom fri tillgång med hö så är det nog inget att oroa sig för!
En tyngd i är nog en mycket bra idé!

Använd loppfrö och överväg om du kan lägga ut halm som hästen kan tugga på så minimerar du problemet med att hästen äter massa "skräp" ute

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 935
Senast: Lona
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 115
Senast: Lickety
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka