Förlamning hos marsvin

T

travarn

Min sexåriga marsvinshona har plötsligt blivit förlamad (?) i bakbenen. Igår och imorse var hon som vanligt, men nui vid halv tre kan hon plötsligt inte styra bakbenen. Marsvinsförlamning tänkte jag genast (det där de kan få av vitaminbrist), men efter en snabb koll i boken som har legat och samlat damm, insåg jag att då borde hon vara sämre. Hon släpar sig fram i buren nu och verkar inte det minsta bekymrad egentligen, hon kan kissa och bajsa, hon äter och började frenetiskt kämpa med en morot jag gav henne.

Och för att reda ut det som antagligen kommer komma upp. Självklart kommer jag kontakta veterinä, men eftersom hennes allmäntillstånd ännu är gott så avvaktar jag. Jag undrar bara om någon vet vad det här kan vara?

Sv: Förlamning hos marsvin

JAg tycker det låter som början av marsvinsförlamning. Isåfall kommer hon bli mycket sämre på kort tid. Så det bästa vore att komma iväg till veterinär på en gång

Det låter som c-vitaminsbrist.
Jag har hört talas om att man kan "tvinga" i dom c-vitaminer för att undvika fortsatt brist.
Ta henne till veterinär med en gång, marsvin visar ju sällan sig dåliga och när dom väl gör det är dom döende för det mesta om dom inte får vård i tid.

Hoppas det går bra för ditt marsvin!

C-vitamin!
Du kan ge lite vanlig c-vitamin-brustablett från ICA. 1 tablett i 1 dl vatten, ge 1 ml. Använd en vanlig spruta från apoteket. Säg att du har ett marsvin som behöver "medicin", då brukar dom vara snälla och ge en doseringsspruta.

mja.. veterinären rådde mig att mata henne med c-vitaminrika grönsaker/frukter och se till att hon drack, och hålla på så länge marsvinet orkade. H*n menade att det inte fanns så mycket mer att göra på klinik heller, annat än att ge vitaminer.
Hon var väldigt pigg igår kväll och jag satt och matade henne med diverse grönt tills hon inte ville ha, och hon åt en del hö också. Med liten pipett fick jag i henne lite vatten också.
Jag känner väl så att när man är ett marsvin på sex år är man värd ett tryggt slut på livet. Hon kommer erbjudas den bästa tänkbara mat och omgivning nu och blir hon bättre blir jag överlycklig, men samtidigt vet jag att när marsvin väl bärjar visa symtom brukar det ofta vara för sent. Börjar hon lida kommer jag inte tveka på att ta beslutet om avlivning, men än så länge är hon ju på väldigt bra humör.

Skönt att hon verkar på bättringsvägen! Har förlamningen släppt?

*håller tummarna*

Nej tyvärr sitter förlamningen i :( Men fortfarande väldigt pigg och äter precis som vanligt. Veterinären kommer ut nästa vecka för att besikta hunden och kolla tänderna på hästen och han får troligtvis ta bort lilla grisen då. Hon lider ju inte nu men det är inget värdigt liv i längden. Känns bra att hon får somna in hemma i buren :)
(Någon i 08-trakten som har plats, tid och kan erbjuda marsvinssällskap till en fin liten hona som då blir själv? :( se bilden)

alma-1.jpg

Hej! Jag har varit med om exakt samma sak med mitt nuvarande marsvin. Jag upptäckte plötsligt på morgonen att hon hade svårt att styra bakbenen och åkte in till veterinären. Dem gav henne två sprutor med antibiotika och C-vitamin. Sen fick jag ge henne 10 ml C- vitamin direkt i munnen ur en spruta varje morgon. Efter 3 veckor tvivlade jag på att hon skulle bli bättre men ville inte avliva eftersom att hon i övrigt var så pigg och glad. Efter lite mer än en månad så såg jag att hon förbättrats. Nu hoppar hon som aldrig förr och är fullt frisk! Ger i fortsättningen C-vitamin till båda marsvinen :laugh:

Så om du tycker att hon fortfarande verkar pigg och glad så skulle jag fortsätta med behandlingen. Är själv glad att jag inte gav upp!

åh vad roligt att höra! :) Ska prata med vår veterinär igen då och se om han kan ge henne någon vitaminspruta när han kommer. Hon är fortsatt väldigt pigg och ständigt hungrig som vanligt :D Vill ju inget hellre än att hon blir bra min lilla snutta :( Försöker ett tag till så länge hon har modet uppe.

Ja gör det! ;) Jag var helt säker på att jag skulle mista mitt marsvin men jag kämpade hur länge som helst med henne för att hon skulle bli frisk. Jag fick rådet av veterinären att hon skulle motioneras 10 min varje dag på mjukt underlag. Så jag lade en handduk på sängen och lät henne gå runt där tillsammans med det andra marsvinet som hon gick efter. Veterinären sade att det kunde ta väldigt lång tid att få tillbaka musklerna och allt i bakbenen och det gjorde det ju! :laugh:

Hoppas din också blir bättre! :)

Vet ni, hon har blivit bättre! :) I förrgår morse/förmiddag var hon väldigt seg och ville inte äta (har kastat sig över maten senaste veckan annars), och jag tänkte att nu säger hon hejdå. Så jag la in henne i huset och såg till att hpn låg på rent spån med hö vid sig, och trodde inte jag skulle ha två grisar på kvällen. Men hon piggnade på sig till kvällen. Men jag anade att det inte var långt kvar ändå.
Sen har hon fortsatt att äta bra, och jag har tvingat i henne vatten med en pipett för att vara säker på att hon inte blir uttorkad.
och vad ser jag idag? Hon GÅR :eek: Trodde inte mina ögon, men jag satte ner matskålen en bit ifrån henne och visst, hon skuttade dit! Om än på något stela och vingliga bakben, men hon har styrsel i båda bakbenen, och framförallt viljan att röra sig.
She is back ;)
bild002-1.jpg

Ååh vad roligt! Om några veckor kommer hon förhoppningsvis skutta omkring som vanligt igen! :laugh::)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka