Förlamat framben

S

sussip

När jag kom ut i till stallet idag ville inte hästen röra sig och har stått o gnagt av allt gräs i en rund ring runt sig. v fram är stelt och ej böjbart. de andra 3 benen kunde lyftas. vägrar o röra på sig, ingen värme/svullnad i benet.. ingen feber. Vet anade när ja ringde att ngn nerv blivit skadad i bogen och benet är förlamat..? väntar på vet nu och har försökt att googla men får inte fram ngt vettigt.... ngn som har mer erfarenhet?

Sv: Förlamat framben

Om hästen står på benet är det inte förlamat. Ett förlamat ben är slappt och hänger och dinglar, typ. Vad sa vetten?

Det första jag tänkte på när jag läste var patella-upphakning, dvs att leden i knät på något sätt har låst sig. Hundar kan råka ut för det. Kan det vara något liknande? Går det att böja i armbågsleden, eller är den stel där också?

Patella sitter i bakbenet. Hästen har ju heller inga framknän eg, carpus - det vi kallar framknä - är ingen knäled.

Undrar dock också hur det gått för TS, håller tummarna.

En häst fick något liknande hos mig, mycket halt på ett framben. Vägrade stödja på benet, som han i det närmsta släpade efter sig.

Jag hittade honom i hagen och tog in honom och ringde veterinären på min favoritklinik.
Han blev något bättre efter den korta "promenaden" in till stallet så vi uteslöt benbrott ganska omgående.

Han fick stå på box/boxhage några dagar och då började en svullnad sakta röra sig nedåt från bogen så förmodligen hade han fått en grym sträckning eller en spark. Han var ok på 1,5-2 v och reds då igen utan problem.

Hur gick det Suss?
kristin sa att det hänt nåt och du väntade på veterinären.....
//Camilla

En liten uppdat, vet var inte framme fören 23.30 så det blev sent... Han kunde i princip bara konstatera att det var ngt med muskler eller nerver.. Hon kunde böja benet ngt inatt men ville inte direkt gå.. När hon väl gick några steg va benet rakt o hela hon stel o vinglig så det blev butta o b vitamin i väntan på blodprovs svar som jag inte fått än... Idag är hon stel o vinglig men rör sig ngt mer men det är vingligt... Man kunde misstänka korsförlamning men ändå inte... Ett brutet ben borde väl inte bli "bättre" va?

Med tanke på att ni ger hästen butta så jo ett brutet ben kan se bättre ut (även om det ju inte är det) med smärtstillande. Det är också anledningen att man inte skall ge smärtstillande förrän man röntgat om fraktur finns som misstanke då det tyvärr är risk för att de förvärrar skadan om man smärtstillar dem.

Håller med Gylle, jag hade inte velat smärtstilla innan en ordentlig undersökning gjorts. Det finns ju annat som kan bli värre, även om det inte är en fraktur.

Hon var ngt bättre igår natt innan vet kommit och hon fick smärtstillande.. Vad han kunde se Visade hon inte symptom för att ngt skulle vara brutet... Vore fruktansvärt om så skulle va :(

Har sett ett par frakturer som visat sig som "vanlig" hälta. I ena fallet var benet nästan av (lårbenet), hästen gick i hage, till och från hage, på promenader men med rejäl hälta (puckad ägare).

I andra fallet var det en hovbensfraktur som efter 3 veckor med olika funderingar slutade i akut avlivning inne på klinik efter att ha sett röntgenplåtarna.

Jag vill nog absolut råda dig till att försöka komma iväg för en ordentlig undersökning.

Varit i kontakt med klinik och de tyckte ja skulle avvakta tills imorgon.. Usch.. Borde jag strida mer för att få komma in? Fått svar på proverna o de visade inget.. V skulle analysera mer för att utesluta ev magnesiumbrist och återkomma senare ikväll... Hur lång tid tar det innan butta går ur?

Belastar hästar med "gömda" frakturer sina ben? Innan de fått smärtstillande menar ja.. (Hon stod hela tiden och belastade benet men kunde inte böja det igår...)

Kan hon fortfarande inte gå? Ring antingen samma klinik, eller en annan och säg att du vill komma in NU, hästen har inte kunnat gå sen igår och du vill inte stå och titta på detta.
-då brukar det bli lite mer fart på dem. Klart de vill att du ska avvakta -det är ju helg.... Men nu handlar det ju inte om nån misstänkt hovböld eller så, utan hon kan ju inte böja benet så det är ju nåt som är förjäkla konstigt

Min gamla ponny kunde betee sig på liknande sätt, hon hade lösa benbitar i framknät och det hände ibland (väldigt sällan) att de kanade "fel" så benet blev stelt.

Varit i kontakt med både slöinge o skara men båda tycker man skall avvakta minst till imorn...
Hon är bättre idag men rör sig ett par steg iaf dock väldigt stelt... Kan nu böja benet som hon inte ville lyfta igår. Visade ingen "vanlig" hälta igår utan var extremt stel och ville inte lyfta vf när man bad om det..
Ätit med god aptit hela tiden..
Är de ingen förbättring imorn bitti får ja ligga på så vi kommer in!

Låter bra det. Hoppas det blir bra med henne.
Jag har bara sett nåt liknande en gång och då var det en av ridskolehästarna som inte kunde gå. De trodde först att hon brutit benet men det hade hon inte. Hennes ben var väldigt svullet också.. Nu kommer jag inte ihåg vad det var som var fel (flera år sen), men det kan ha varit ormbett. Hon blev iallafall bra.

Jag får uppdatering via syrran om det händer nåt mer..
//Camilla (kristins syster)

Förstod de ;)

Ja de e lite knepigt.. Korsförlamning eller förgiftning kunde varit en förklaring.. Men blprov visade inget... Ingen svullnad/värme/puls... Ser verkar hon göra me för hon stod i fönstret o kolla ut... Om hon fått en spark el liknande borde det ju ömma tycker ja..

muskelbristning kanske?
Det fick min häst på ena frambenet högt upp och släpade benet (och var väldigt fundersam över varför det inte lydde honom)
Jag fick order av Vet på telefon att göra benbrottsbandage och åka in till klink dagen efter eftersom vi inte visste vad som var fel.
Han var dock mycket bättre dagen efter och kunde gå bättre på klinken och var helt ok efter ett par dagar men skulle ha liten hage vila och promenader i 4 veckor så han hade en väldigt liten skada.

Ngn sträckt muskel eller ngn form av propp verkar det varit här, hon är precis som vanligt sedan i söndags... Fick sista buttan i morse så imorn el fre borde det märkas om hon är ok el ej... Hon har jättetråkigt ensam i sin lilla hage :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 665
Senast: MiniLi
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka