Förlamad tupp?

TwiggyM

Trådstartare
Jag kan absolut ingenting om höns och tuppar men vaktar och matar min mammas hönor då hon är bortrest.

Nu är det så att hennes ena tupp blir lam i benen lite då och då. han ligger och kan inte resa sig. Tidigare har han fått tillbaka förmågan att gå då man lyft upp och ställt ned honom igen.

Nu har han inte rest sig på 1 1/2 dygn såvitt jag vet. Han äter och dricker och pratar glatt med sina hönor men han reser sig inte. Någon som kan någonting om detta???

Sv: Förlamad tupp?

Han är inte gammal skall jag kanske tillägga. Cirka 2 år skulle jag tro. Äter färdig hönsmat, havre samt såna där kalksaker...vet inte vad det heter men ser ut som krossat äggskal- grått.

Jag har hönor och tuppar och har haft en under alla år som blev som du nu beskrivit. Men jag är nog lite oseriös för jag tog inte reda på vad det var utan tog väl för givet att det var åldern, han var 5 år. Tuppen fick enkel biljett till huggekubben och därefter gjorde han antagligen en räv lycklig.

Tack. Jo jag läste på om det men det stämmer bara till viss del med symptomen...Hm...Det verkar allmänt som om höns inte är ett djur man behandlar för någon åkomma. Den behandling som finns i de allra flesa fall av olika sjukdomar verkar vara avlivning:crazy:

Mamma kommer hem imorgon så hon får väl ta beslut om vad som skall göras då. Skall ha ut vet o vaccinera hästarna, kanske skall kolla om hon vet mer om detta...

Tack. Jo jag läste på om det men det stämmer bara till viss del med symptomen...Hm...Det verkar allmänt som om höns inte är ett djur man behandlar för någon åkomma. Den behandling som finns i de allra flesa fall av olika sjukdomar verkar vara avlivning:crazy:

..
Fast jag har faktiskt en gång behandlat min dåvarande favvo- höna med pc.När jag kom till apoteket för att hämta med. höll de på att sätta sig, det var förta gången som de fått en sådan beställning. Stack henne i bröstmuskeln och hon blev frisk.

...

Ledsamt nog så är det tyvärr så att höns & akvariefiskar är något man "spolar ner" (höns nacken av) ifall de blir sjuka.

Det är aldrig OK att tycka så, men många anser nog att "de är så billiga, bara skaffa nytt"
Men det är faktiskt inte alltid så billigt att hålla hönor som man kan tro ! Vill du ha en speciell ras så kan du få betala en hel del för att få tag i dessa & äter gör dom ju.

Det jag ville få fram är att det finns många som T.ex har en avelsgrupp som har tagit mycket jobb (både tid & pengar) att få fram & då är det synd att man inte kan få hjälp i större utsträckning när ett (ev.flera) djur blir sjuka:smirk:

Var det detta du behandlade mot då? Mamma vill säkert behandla om det bara går!

? Menar du att dom går fritt ute dagtid OCH har tillgång till rastgårdar och hönshuset?

Har du kollat ang selenbrist? På endast din beskrivning skulle jag prova med att ge tuppen en selendos.

LIA

Fritt? Nej dom har en inhägnad för att inte bli uppätna av hundarna...men dom har stor inhägnad. Skall kolla upp selen!

Liknande trådar

Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 476
Senast: bengeten
·
Övr. Hund Ja, jag har tråkigt ;) Fick tikens journalkopia/förrättningsunderlag igår, och en del förstår jag, annat är rena grekiskan, och av...
Svar
6
· Visningar
1 876
Övr. Hund ...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: attempt
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar