kryckan

Trådstartare
Jag fick för några dagar sedan veta att min katt har FORL, var hos vetrinären för en annan sak och passade då på att kolla igenom honom. Jag har nämligen bara haft honom i två månader och vet inte hur gammal han är, men jag gissar på 8-10 år. Vetrinären trodde också att han var lite äldre.
På vetrinären lär det inte som att det var någon större fara så länge han kan äta, men efter att ha läst en del om sjukdomen låter den mindre trevlig... min katt saknar ca hälften av tänderna och tandköttet är lite rött på en del ställen. Han äter med bra aptit men verkar svälja maten hel. Han gillar inte heller att man petar på tänderna eller tandköttet, men det är lite svårt att säga om det är för att det gör ont eller ”bara” är obehagligt.
Min egentliga fråga är om katter kan leva med FORL utan att lida av det? Jag tycker det måste göra ont när hårdytan bryts ner och tänderna vittrar sönder!
 
Sv: Forl

Röntgades katten? Mig veterligen är de svårt (omöjligt?) att diagnosticera FORL utan röntgen.

Det är en mycket smärtsam sjukdom och katten kommer behöva behandling, antagligen flera gånger under livet men med regelbundna kontroller och behandling kan katten leva med sjukdomen utan att ha ont.
 
Sv: Forl

Min katt fick den diagnosen för någon månad sedan. Veterinären drog ut de 2 tänderna som var påverkade, och nu mår hon bra. Men det är viktigt att kolla med jämna mellanrum. Men visst kan de leva utan smärta, om det åtgärdas på rätt sätt!
 
Sv: Forl

Oj, jag satt just o skrev ett inlägg om att min katt igår var hos veterinären där det konstaterades forl.
Jag hoppas att våra katter kan få ett bra fortsatt liv med kontroller då o då hos veterinären!
 
Sv: Forl

Jag tvivlar starkt på att de kan leva med FORL utan att ha ont. Tvärtom säger ju allt man läser att sjukdomen är väldigt smärtsam.

Min ena katt har det, han blev av med en tand med en kronamputation i våras.

Jag kommer inte att dra/amputera tand efter tand successivt på honom, just för att jag aldrig kommer att veta när han börjar få ont i nästa tand efter varje operation. Det kan jag inte utsätta en katt för.
 
Sv: Forl

Sol - stämmer det att de måste röntga? Jag kan inte riktigt minnas att de röntgade min katt, däremot att han ultraljudades. Men jag ska se om jag har kvar räkningen, jag kan minnas fel också.

Edit: jodå, han röntgades. Diagnostiken gick till så att veterinären såg tandsten och en liten tandskada vid rutinkollen i samband med vaccination. Skadan tolkade hon som ev början till FORL.

När vi återkom för att ta bort ta tandsten konstaterades FORL och kronan amputerades. Resten av tänderna var dock inte angripna då.
 
Senast ändrad:
Sv: Forl

Svarar alla

Ja, det är så jag känner också- att det måste göra väldigt ont. Min katt röntgades inte och vetrinären sa att det forl när hon tittade i munnen och petade på tänderna. Enligt henne är både röntgen och utdragning av tänder en dyr historia och det täcks ju inte heller av försäkringen.
Eftersom min katt sannolikt början bli gammal också vet jag inte om det är så schysst att utsätta honom för det heller.
Ska nog ringa till vetrinären imorgon och fråga lite mer om sjukdomen och hur jag ska göra.
 
Sv: Forl

Ja, det är dyrt. Jag betalade 2800 för borttagning av tandsten och kronamputation av en tand. Och precis som du säger, försäkringen täcker inte detta, bolagen är smarta:grin:

Jag är beredd att betala en hel del för att mina katter ska ha det bra - men när det gäller FORL skulle det kännas meningslöst i längden. Sjukdomen fortsätter ju sprida sig till övriga tänder så egentligen är det bara mig själv jag köper tid med de dyra operationerna, för att jag ska få ha kvar katten ett tag till:(

Men oavsett vad det kostar tycker jag du gör rätt som tar en rejäl funderare på det här. En katt ska aldrig behöva gå och ha ont.
 
Sv: Forl

Röntgen är ganska nödvändigt. Visst kan man upptäcka tänder som är angripna av FORL utan röntgen, men i och med att det börjar nere i tandroten så upptäcks det inte förrän det pågått ett tag - dvs katten har gått och haft ont länge (oftast utan att visa speciellt mycket, kanske tex tuggar lite sämre eller bara på ena sidan, eller sover mer).
Samtidigt är det viktigt att veta om man ska ta bort hela tanden med rot och allt eller bara göra en kronamputation. Kan finnas hela bitar rot kvar annars som inte tas bort, detta i sig gör ju också ont.

Katter kan numera leva utan tänder, eftersom det finns så mycket olika foder för dem.

Det finns i nuläget ett försäkringsbolag i Sverige som täcker FORL, det är IF (får man göra reklam så?). Det är trist att de andra inte ersätter, då det ju inte går att förebygga denna sjukdom.
 
Sv: Forl

*KL*

Förresten - jag har en sak jag funderat på kring FORL.

Att en katt med FORL kan magra för att det gör ont i munnen när h*n äter, och därför äter mindre än tidigare, är ju självklart.

Men vet nån av er ifall det också finns en process i själva sjukdomen som gör att katten tappar vikt, även om den äter ordentligt?
 
Sv: Forl

Svarar alla

Ja, det är så jag känner också- att det måste göra väldigt ont. Min katt röntgades inte och vetrinären sa att det forl när hon tittade i munnen och petade på tänderna. Enligt henne är både röntgen och utdragning av tänder en dyr historia och det täcks ju inte heller av försäkringen.
Eftersom min katt sannolikt början bli gammal också vet jag inte om det är så schysst att utsätta honom för det heller.
Ska nog ringa till vetrinären imorgon och fråga lite mer om sjukdomen och hur jag ska göra.

Eftersom det är en mycket smärtsam sjukdom måste någonting göras. En röntgen för att iaf bekräfta diagnosen kan ju inte vara oöverkomligt och bekräftas diagnosen kan ju katten avlivas. Mycket bättre än att den ska behöva gå och ha ont för behandlingen kostar som sagt...
 
Sv: Forl

*kl

Men är det nån som har/vet en katt med forl som lever och mår bra trots sjukdomen?
Funderar lite på om hoppet är ute eller om chansen finns?
För om det är kört vore det väl bättre att avliva än att genomgå en massa behandlingar bara för att köpa lite kort tid?
Om jag nu inte bara önskedrömmer så fick jag för mej att alla tänder inte behövde bli drabbade. Rätta mej gärna om jag har fel...
 
Sv: Forl

Min katt fick den diagnosen för någon månad sedan. Veterinären drog ut de 2 tänderna som var påverkade, och nu mår hon bra. Men det är viktigt att kolla med jämna mellanrum. Men visst kan de leva utan smärta, om det åtgärdas på rätt sätt!

Oj, glömde ditt svar när mitt hopp sjönk! :o

Men nu gick det åt rätt håll igen! :)
Vill ju så gärna att älsklingen ska må bra...
 
Sv: Forl

*kl

Men är det nån som har/vet en katt med forl som lever och mår bra trots sjukdomen?
Funderar lite på om hoppet är ute eller om chansen finns?
För om det är kört vore det väl bättre att avliva än att genomgå en massa behandlingar bara för att köpa lite kort tid?
Om jag nu inte bara önskedrömmer så fick jag för mej att alla tänder inte behövde bli drabbade. Rätta mej gärna om jag har fel...

Katterna kan må bra om man tar bort de angripna tänderna. Dentalröntgen är viktigt för att kunna konstatera exakt vilka tänder som är angripna. Som någon annan sa så börjar det i rötterna och det går inte att se med blotta ögat.
 
Sv: Forl

Som sagt, visst kan de leva väl trots sin sjukdom men för det krävs behandling (ta bort angripna tänder) och regelbundna kontroller så det kostar att hålla ge en FORL-katt ett liv utan smärta.
 
Sv: Forl

Förresten Sol, du som brukar vara bra att hålla koll på forskning: vet man verkligen fortfarande absolut ingenting om vad som orsakar FORL?

När min katt blev diagnosticerad gjorde jag den vanliga googlingen men hittade bara frågetecken överallt. Vet du nåt mer än det man lättast hittar på nätet?
 
Sv: Forl

Förresten Sol, du som brukar vara bra att hålla koll på forskning: vet man verkligen fortfarande absolut ingenting om vad som orsakar FORL?

När min katt blev diagnosticerad gjorde jag den vanliga googlingen men hittade bara frågetecken överallt. Vet du nåt mer än det man lättast hittar på nätet?

Jag har inte hört något särskilt men det var länge sedan jag kollade upp något också. Kan kolla imorgon när jag är på GU och har lite bättre sökmöjligheter.
 
Sv: Forl

Ja, hittar du något så får du gärna berätta. Det känns så tröstlöst att FORL blivit så vanlig utan att någon kommit på vad som kan orsaka den.

Jag ska in med min andra katt om ett par veckor för att ta tandsten och röntga munnen. Har vi enorm tur så är han frisk. De är bröder så de har samma gener - men alla syskon får ju inte samma sjukdomar.
 
Sv: Forl

*kl

Men är det nån som har/vet en katt med forl som lever och mår bra trots sjukdomen?..

Siameshonan här är 11 år, och har haft FORL i många år. Hon har tre hörntänder kvar samt de pyttesmå 'framtänderna'. Bakom hörntänderna är det tomt, de drogs ut för nåt år sen.

Hon mår prima, är pigg och glad, äter torrfoder utan problem osv. Enda gången det märks är när man ska medicinera henne (LÄTT spotta ut saker utan tänder *s*) och om man ger henne en räka eller något och glömmer bort att hon 'inte har några tänder'. Hon får inte i sig räkan då hon inte kan tugga sönder den.

Tror faktiskt hon mår bättre idag utan tänder än hon gjorde under de år då drog ut tänder undan för undan.

Ska in med siameshanen (7 år) om ett par veckor. Dessvärre misstänker jag att han kan ha drabbats med, trots fina tänder tidigare. Men vi får se. Fast med siameshonan i åtanke så är jag nog för ganska 'radikal' kirurgi om han är drabbad. Men vi får se som sagt, har jag tur är hans tänder finfina.

Ang smärta etc så som sagt med tänderna utdragna så märks inte minsta tecken på smärta på vår S. Iofs märktes inga stora tecken på smärta innan det upptäcktes heller. Det upptäcktes när det plötsligt låg en 'avbruten' hörntand på golvet, och jag identifierade den som hennes och åkte in för hon 'brutit en tand'. FORL konstaterades och X tänder drogs ut. Efter det märkte man att hon varit påverkad ändå.

Sen drogs X tänder varje år, de som var angripna. Men som sagt för ett eller om det är 2 år sedan drogs alla kvarvarande ut, de flesta var angripna men de som inte var angripna rök med (minus de tre hörntänderna då). Och som sagt, efter det inte minsta besvärad alls och mår utmärkt, peppar peppar, och har så gjort i ett - två år nu och ser ingen anledning det inte ska det.

Hon fick när tänderna drogs ut antibiotika ganska länge med, för att läka infektionerna och jävelskapet som var.

Så, om de kan leva med tänder kvar och FORL smärtfritt vet jag inte, vår verkade vara smärtfri större delen av tiden, men det kom ju 'mer och mer' tänder som drabbades. Men 'tandlösa' kan de iaf leva ett bra, smärtfritt liv - däremot kan det ju vara värre för en utekatt att vara tandlös kanske (hon är innekatt men går ut när/som hon vill på dagarna, men är mest inne)

Glömde kostnadsmässigt. RTg har kostat ca 1500 kr/gång, utdragning har kostat 1000 - 1500 kr/gång. Inte direkt jätteblodigt så, men det har ju varit en årligen återkommande 'post' tills då när vi drog ut 'rubbet'. Efter det har vi röntgat ett par ggr men allt ser utmärkt ut, dvs kvarvarande hörntänder tycks klara sig.

2500-3000 kr/år = 200 -250 kr/månad. Inte jätteblodigt tycker jag, även om det finns roligare saker att lägga pengar på förstås. Försäkringen ersätter inte nej.
 
Senast ändrad:
Sv: Forl

Nej, kostnadsmässigt är det nog inte lika blodigt för alla. Men frågan är hur det är för katten. Du beskriver tandutdragningar år efter år och verkar inne på dra nästan alla tänder även på nästa katt. Varje sådan operation innebär narkos, illamående och smärta efteråt samt all övrig stress som ett veterinärbesök innebär. Dessutom vet du aldrig när katten börjar få ont igen. Du kan bara gissa.

Jag rekommenderar ingen annan ägare till FORL-katter att göra som du gör.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 847
Senast: enough
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 221
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 064
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp