Förkylning?

T

TheDot

Hej! Sen i lördags har min häst varit lite snorig, och hostat 1 gång vid ridning. Frustar lite känns som han vill fräsa ur snoret. Han har ingen feber alls och är inte hängig utan var som vanligt både vid ridning och allmänt. Tänkte ändå låta han vila lite nu, även fast det inte är mycket snor. Det är nästan genomskinligt, lite vitt bara.

Förhoppningsvis är det väl bara en liten förkylning, hur brukar ni göra med ridning och så? Vila helt? Finns det nåt man kan ge hästen, som några vitaminer eller liknande? Hur längre brukar det ta innan det ger sig?

Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Förkylning?

För egen del skulle jag allt skippa ridningen under några dagar även om han inte skulle ha feber. Finns ingen anledning att chansa tycker jag iaf.
Som nu när vi drabbats utav A2, låter jag honom vila tills eländet är över.
Inga extra vitaminer eller dylikt. Bara extra uppmärksam på ällmänt tillstånd samt tempa varje dag.

yvobos

Jag hade ridit som vanligt, men en aning försiktigare kanske. Mina hästar blir också lite snuviga på vintern, inte hängiga, feber eller liknande. Så länge inte hästen visar någon symtom på detta så är det nog inte så farligt att skritta lite. Hästinfluensa, hästhosta och liknande symtom börjar oftast/alltid med hög feber. Och så länge snoret inte är jättevitt så är det ingen större fara skulle ja tro.

Tack för svaren båda två!

Han har fått vila i 3 dagar nu, ville inte riskera om det skulle bli värre eller något..:p
Men nu när jag var där idag har han inte varit snorig eller så alls, det verkar ha gett med sig! Så testade att rida lite, men han var fortfarande lite hostig, i början när jag galopperade lite. Så tog det lite lugnare. :)
Men tycker ni det är dumt att rida med lite hosta? Vill ju inte förvärra något.. Känner mig som värsta hönsmamman, men vill inte riskera något när det är försäljning och så på gång. :)

Hästar kan ju hosta av olika anledningar. Det kan vara tex. virus, bakterier, mögel, damm, kvalster mm. Men efter som du säger att han har varit lite snorig så beror det säkert på en lättare förkylning. Men om han hostar såpass "mycket" så låt han vila ett par dagar till. Min häst kanske hostar till någon gång ibland när han är förkyld, men inte när jag rider honom. Rinner det mycket ur näsan på honom?

Nej nu rinner det inget alls i näsan längre! :) Men fortfarande lite krasslig bara..

Okej. Tänkte på hästhosta annars symtomen börjar dock med hög feber, därefter hosta och klart färglöst näsflöde. Man kan då i så fall behandla med slemlösande medel tex Bisolvon, men eftersom han inte har feber och är på bättringsvägen så hade jag ridit lite försiktigt utan att antränga honom för mycket. Ibland kan det ju bero på damm osv. Man kan då prova blöta höet lite, har gjort det någon gång på tidigare hästar som varit lite känsliga för damm. Lycka till och hoppas det blir bättre! :)

Ja det borde ju inte vara någon fara, han har ju inte haft någon feber. Han äter hösilage till lunch och kväll men kan ju vara bra om han får det till frukost också då det inte dammar. :) Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
599
Senast: iNHALE
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 354
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka