Förkylning?

eliviran

Trådstartare
Är lite orolig för min ponny då han visar symptom på vad jag tror är en förkylning, men kanske är något annat... Har kollat lite i böcker och så men tycker det är bra att man kan fråga här iaf.

Han är en maxad C-ponny med lite fullblod i sig så han är ganska liten och nätt. Han blir riden ca 40 minuter (skritt, trav och galopparbete ibland hoppning uteritt varannan vecka ca) ungefär 5-6 dagar i veckan.

En viktig sak är att han är 21 år gammal. Det som oroar mig är att han har börjat flåsa i galoppen (sedan ca en och en halv vecka tillbaks), blir mer svettig än vanligt, det rinner ur näsborrarna och ögonen.
Vad tror ni? Vad tycker ni att jag ska göra?

Jättetacksam för svar!! :bow:

Känn er fria att skriva om ni har någon fråga om något jag glömde skriva!

Sv: Förkylning?

Jag har ingen aning om vad det är för fel på din ponny.

Men jag hade ringt och pratat med veterinären om jag var orolig.

Kan mycket väl vara förkylning. Tagit temp?
Ja. Hästar kan vara allergiska.
I ditt fall hade jag i alla fall ringt en veterinär på direkten.

Tog tempen idag, 37,9. Lagom. Red normalt pass och kändes mycket bättre, men rinner fortfarande vitt snor ur näsborrarna.
???

Träna inte hästen om den inte är frisk. Du ger dig väl inte heller ut och springer med en infektion i kroppen? Och då kan du känna efter själv, hästen har ju inget val. Lycka till! :)

Har inte kontaktat veterinär än..
Nu har han fått vila några dagar, ska se hur han mår idag :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 776
Senast: Linn-Nora
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 664
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 250
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka