Förkylda hästar- hur ofta?

finapina

Trådstartare
Hur ofta är era hästar förkylda? Om dom inte tempar motionerar ni dom ? Typ en stilla tur i skritt? Vid feber, är det boxvila som gäller? Kanske dumma frågor men jag hoppas på kloka svar!

Sv: Förkylda hästar- hur ofta?

Min häst har aldrig varit förkyld på de 4½ åren jag har haft honom, brukar hästar vara förkylda?

Jag har på 12 år aldrig sett min häst förkyld. OM han har haft feber så har det gått mig förbi.

Jag måste säga det samma som de andra som svarat. Nog har någon häst varit lite snorig någon enstaka gång under mina hästägarår (15) men inte så att jag skulle uppfattat det som förkylning. Tempat har jag gjort någon gång men kan inte minnas att någon faktiskt skulle ha haft feber.

KL
har aldrig haft förkylning på min häst som jag haft i 8 år. Haft tidigare hästar, max 2 förkylningar på typ 35 år : )
EN virusinfektion med feber och lite snorig. Thats it.

jag skulle följa veterinärens råd som denne ger ang. dina frågor.

Hur ofta är era hästar förkylda?

Min häst har varit förkyld en gång under tiden jag haft honom och han köptes 1999 så inte så värst ofta...

Om dom inte tempar motionerar ni dom ?
Typ en stilla tur i skritt?

Nej. Vi tog promenader i skogen och åt mest gräs, ris och rötter. Promenad på typ 10 min mest för att göra lite annat än hage och box.

Vid feber, är det boxvila som gäller?

Det hade inte min iallafal.. Men han hade bara feber ett par dar men hostade och snorade länge. Så gick i hage som vanligt (8-15)

Säger som flera andra, min häst har aldrig varit förkyld. Har haft henne i åtta år och någon gång har det runnit lite genomskinligt från en näsborre men något värre än så har hon aldrig haft.

Vad jag har lärt mig och vad jag har erfarenhet av så blir inte hästar bara förskylda.
När det är näsrinn och feber så tyder det oftast på något annat, en infektion på något sätt å då behöver antibiotika el liknande, stopp i tårkanaler, hösnuva mm
Det blir inte som oss människor.
Feber å snuva ska man ta på allvar.

Intressant fråga de där en bekant i byn har en Tinker/ardenner korsning som är förkyld, ingen aptit och feber, vet ordinerade vila och täcke. Hon är dock piggare nu och febern har gått ner. Hade heller aldrig hört att hästar kan bli förkylda i den bemärkelsen.

Senast ändrad:

Vart bor du? Vad är det för häst?
Vet att det går något skit just nu på framförallt kallblod. Hög feber mellan 40-41 grader. äter inte utan bara ligger. efter att hästarna ätit metacam ca 2 dagar har febern gått ner.
Blodprov har bara visat en yterst liten bakerieinf. men vad det är vet dom inte. sen blir dom friska...:confused:

Min häst har haft "förkylning" (alltså virusinfektion) vid 3 tillfällen kanske. Detta är under 20 års tid, så det är ju inte precis ofta. Vid hög feber (2 ggr som jag minns) har han inte velat göra mycket och därför fått stanna i boxen. Motion eller ens promenad skulle aldrig falla mig in om hästen har feber :crazy:

Jag har alltid tagit ut veterinär vid dessa tillfällen, eftersom temp har stigit upp till (och över) 40 grader. Vet kan ofta inte göra mycket men iallafall konstatera att det inte är någon akut fara.

Dalarna, bor vi. Det är ett korsnings sto ardenner/tinker. Vet ej behandling av hästen mer än vila och täcke men den är frisk nu. Jätte mysko!

Dalarna, bor vi. Det är ett korsnings sto ardenner/tinker. Vet ej behandling av hästen mer än vila och täcke men den är frisk nu. Jätte mysko!

Det är nå skit som går just på sånna hästar:(
Vet. vet inte vad det är, dom får hög feber å äter inte å sen så är det borta.
Skönt att höra att det gick över :)

Det är nå skit som går just på sånna hästar:(
Vet. vet inte vad det är, dom får hög feber å äter inte å sen så är det borta.
Skönt att höra att det gick över :)

Tack för din info, vi har själva 2 kallblod och kan ju vara bra att veta om att det går något skit nu om någon av dom skulle få liknande symptom. Håller tummarna att det inte blir så

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka