Förkyld ponny

A

Anieee

Min ponny är sjuk, hon har hosta som sitter "långt ner i halsen" och snorar väldigt mycket.
Snoret har varit vitt, sedan nu lite ljusgult. Hon har haft det ungefär 2 och en halv vecka. Antar att det är en vanlig förkylning men om det fortsätter ska jag ringa veterinären på Måndag, man vet ju aldrig..
Hon har iallafall fått stå sedan i Tisdags eftersom att hon hostar i uppvärmingen och sedan när vi avslutat ridpasset.
Men hur skulle ni ha gjort med en förkyld häst?
Och vad betyder det olika färgerna på snoret?

Sv: Förkyld ponny

Hade ringt veterinären första veckan. Och tempat varje dag.

Vila, vätska och vid behov, medicin.

Som för oss människor.

Jag hade också ringt veterinären. Det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. Färgen på snoret har jag fått lära mig är gult om det är en bakteriell infektion. Vitt/genomskinligt snor är ofarligt och inget att bry sig om, men det gula snoret med bakterier behöver hästen hjälp för att bli av med.

Det beror nog på vem man frågar, vilket svar man får.

Vi har haft en kring-vandrande förkylning i stallet denna vinter, och när jag ringt veterinär (tre olika!) så har alla sagt att jag ska avvakta.
Det lär väl inte finnas så himla mycket att ge heller, eller ?!
Jag fick Streptocillin till en av dem, men det gav inget resultat mer än ett hål i min plånbok och en hästmage i olag ... :crazy:

Man ska kolla att hästen ser normal ut i sitt allmäntillstånd, dvs äter och skuttar runt som vanligt. Och så ska man ha koll på att hostan inte börjar låta annorlunda, dvs riskerar att gå ner i lungorna och bli lunginflammation.

Våra har haft riktigt tjockt, gult snor, och hostat en hel del. För en unghäst tog det 4-5 veckor innan han var helt frisk, men det gick åt rätt håll, så veterinärerna tyckte att han skulle igenom det på egen hand - utan behandling.

Sedan är dett klart att man kallar ut veterinär om man tycker det går åt fel håll!

Jag rider inte en förkyld häst. Möjligen tränar jag lite lugnt vid hand, i den utsträckning hästen verkar orka och vilja.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 827
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 090
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka