Förkyld höna.

Mia_R

Trådstartare
En av mina hönor är förkyld. Hon har ingen snuva vad jag kan se men jobbigt med andningen. :( Alla andra är pigga och krya, springer omkring både ute och inne och smaskar på frukt och grönsaker + torrfoder. Det gjorde den här med så sent som igår, men när jag öppnade i morse kom hon inte ut och när jag tittade efter så satt hon på en pinne och kämpade med andningen. Jag har bytt vattnet och tillsatt vitaminer och en treo men hade ingen echinea hemma, kan och bör jag ge henne vitlök i vattnet och vad ska jag göra mer? Jag får inte ta på någon veterinär som vet. :cry:

Sv: Förkyld höna.

Hej!

Jag har inget att komma med när det gäller själva sjukdomen, men vill ge dig rådet att separera hönan från de övriga. Det är kanske i senaste laget nu, men man kan inte bortse från smittrisken, så därför bör man göra så med djur som får såna här symtom.

Om du inte redan gjort det, ta kontakt med Lanthönsklubben. Dom besitter kunskap om hönssjukdomar. Börja men Ronny Olsson (ordförande) 0435-23085.

LIA

Jag fick inte tag på ngn men isolerade Agda. På kvällen var hon död så nu är det SVA nästa.:cry:

Hårda bud. Den var väl inte så gammal?

Tyvärr är det den vanliga utvecklingen, när fjäderfäna blir dåliga. Oftast klarar dom det inte. Därför är det viktigt att plocka undan dom som blir dåliga, så att inte fler stryker med.

Hur många höns/tuppar har du? Hedemorahöns?

LIA

Lunginflammation??? det brukar gå rätt fort.. Har en killing jag tror dog i det i våras och hon var död inom 12 timmar efter jag såg första sym,ptomen som var just tung andning och att hon var hängig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka