Förkyld häst

Zevzan

Trådstartare
Min häst har blivit förkyld. ( gult snor och 39.6 grader feber)
Tänkte avvakta lite och se om det blir bättre innan vi tillkallar veterinär.
Är det något ni har i tankarna som skulle kunna hjälpa min älskling att bli lite friskare?

Alla sjukhagar är upptagna, dom med ligghall. Behöver man ha det nu?
Vill inte smitta dom andra i samma hage:/

Isolera hästen så fort ni kan från övriga hästar i samma stall om det är möjligt. Ingen häst får flyttas från stallet till ett nytt stall där det finns friska hästar.

Tänk på att ingen häst från samma stall får åka på tävling, inte förrens tre veckor har gått från det att den sista hästen i stallet är symptomfri. Detta gäller alla smittsamma sjukdomar och dit räknas även vanlig förkylning. (länk till hästägarförsäkran)
Att isolera hela stallet tills ni är smittfria är juste mot alla andra stall/hästägare, oavsett sjukdomsorsak om det är smittsamt.

Ha koll på att hästen får i sig tillräckligt med vätska, att den äter som den ska. Kontrollera slemhinnornas färg. Tyvärr är det som när man själv är sjuk om det bara är förkylning är det vila som gäller - men ta ut en veterinär om hästen inte är bättre imorgon så ni kan utesluta att det är något allvarligt.

I mitt tycke så gillar jag stall som talar om för allt och alla när de fått in en smitta, det motverkar smittspridning och falska rykten, och man kan känna sig lugn att de tar smittan på allvar och gör vad de kan för att förhindra att det sprids ytterligare.

@Zevzan direkt ta ut veterinär för provtagning eftersom du står i ett större stall .

Konsultera stallägarna utöver det omgående ang hur hästen ska vistas utifrån infektionen den visar . Stallägarna bör kontaktas direkt oavsett när veterinären kommer ut.

Har skrivit på min sida och berättat. Pratat med veterinären som tyckte vi skulle avvakta till måndag sålänge han ej blir sämre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄