Förkyld 4½ månaders

MaRomer

Trådstartare
Kom med tips hur jag ska göra hans liv lättare! Näsan rinner just nu men på natten/Morgonen korkar den igen. Stackarn vill ha nappisen som tröst men det e ju så svårt å andas med den i munnen:(

Tycker så synd om min ängel!!

Sv: Förkyld 4½ månaders

För så små finns ju koksaltlösning att droppa i näsan; endospippetter använde vi. De hjälper inte så länge, men i alla fall bättre än ingenting. (Eller så kan man göra egen koksaltlösning; det finns nog tips på Apoteket om hur man blandar sådan).

Ska köpa hem alvedon ifall febern kommer krypande.
då ska jag be sambon köpa Alvedon och pipetter.

Kolla upp när man kan börja använda nässdroppar med verksam substans i, det kan vara från 4 mån (men jag minns inte). Sen kan man använda sig av en sk Näsfrida;
n%C3%A4sfrida.jpg

Det ser läbbigt ut, men får ut snoret ur näsan på de små, ganska så effektivt. Finns att köpa på apoteket.

Det är fr 4 månader. Jo det vet jag men tycker det funkar lika bra med tops!

Tycker du tops fungerar lika bra som Näsfrida? Med tops kan du ju råka trycka in snor längre in i näsan, men Näsfridan kan man ju suga ut snor som man inte ens ser, djupare in i näsan.

Om nässpray är från 4 mån, varför testar du inte det då?

Nej Iladin nässpray kan man använda direkt från det att dom är nyfödda, finns på apoteket.

Vi har Iladin hemma och nu när Ella snorat som värst har hon fått en droppe i vardera näsborre och det har underlättat jättemycket för henne.

Mycket enklare att dosera än Nezerilpipetterna exempelvis.

Koksalt har inte fungerat öht på den täppan Ella haft.

Tycker du tops fungerar lika bra som Näsfrida? Med tops kan du ju råka trycka in snor längre in i näsan, men Näsfridan kan man ju suga ut snor som man inte ens ser, djupare in i näsan.

Om nässpray är från 4 mån, varför testar du inte det då?

Ja men man trycker ju inte in hela topsen i näsan;)

Varför jag inte testat nässpray... Därför att vi ska till apoteket idag! Och jag ville ha lite goda råd....

Nej Iladin nässpray kan man använda direkt från det att dom är nyfödda.
Vi har Iladin hemma och nu när Ella snorat som värst har hon fått en droppe i vardera näsborre och det har underlättat jättemycket för henne.

Koksalt har inte fungerat öht tyvärr.

Aha! Hmm jag blandade nog ihop något då hehe. Ska be sambon inköpa detta på väg hem från jobbet!

Nej nezerilpipetterna är nog från 3 månader iaf, men Iladin är som sagt helt ok att använda på nyfödda :)

Aha, men det lät som ni var inne på bara koksaltlösning (och det tycker inte jag funkat alls), därföf lät det lite om ni undvek nässpray med "verksam" substans i.

Nä, jag förstår att du inte stoppar hela topsen i näsan ;) Men det är ju ändå lätt att liksom skjuta in snor när man stoppar in den. Tror att Näsfridan är 100 ggr effektivare.... men det är jag det :)

Det är jag helt övertygad om att den är, finns ju någon annan variant av "näsfrida" också såg jag på Barnens Hus, då sög man inte själv utan med hjälp av vaccum eller något sådant.

Ammar du? För att droppa i bröstmjölk är SUPER!! Jag använde en pipett från Nezerilen och sög upp lite mjölk ur en kopp och sen droppade i näsan. Väldigt lösande, fett så det smörjer dom ömma slemhinnorna i näsan och enligt bäbisen är det GOTT! :-)

Så jag blandade bröstmjölk och Nezeril när Rasmus var liten. Nezeril när det var för jäkligt och helstopp (typ på morgonen när man vaknar) och sen bröstmjölk för att skölja ur näsan under dagen så den inte korkar igen! Perfekt!

Även jag har använt bröstmjölk när lille gossen var förkyld. Funkade jättebra! Det + näsfrida gjorde hans förkylning rätt ok ändå.

Gjorde annars precis som du Magini.

Topz kan inte vara alls lika effektivt som näsfrida.

Bröstmjölk funkar otroligt nog bra till att lösa upp täppta näsor, det är inte bara en skröna.
Till er som inte kan sikta med rattarna finns antingen koksaltslösning (från 0m+) eller Nezeril (1-7mån) i endospipetter på apoteket.

Ni som provat de här nässug-mojängen - vilka är bra och vilka är värdelösa?

Jag har kört med den "billiga" varianten som jag beskrev ( köpt på Barnens hus ) och den fungerar bra, man får ut en hel del snor.

Sedan måste jag säga att jag tycker nässpray (näsdropp) som Iladin är så mycket smidigare än pipetterna, koksalt fungerade inte alls för oss men brsötmjölken hjälpte till att smörja i näsan men rejäla täppan släppte inte.

Håller med Lambo här och slår ett slag för näsfridan. Min lille är ju också förkyld nu och jag har kunnat suga ut snor som man inte ser (men hör :cool:) och som är så tunnt att det ser ut som att nån spottat i sugen. :D Det har hjälp otroligt.

Dessutom så är det ju ingen del av sugen som är inne i näsan som i värsta fall kan skada näsväggen!

Jag kör också med näsfrida, men den ogillas skarpt av dottern på knappt 2 månader - det är otroligt hur mycket en sån liten kan vrida sig för att försöka slippa undan.

Tycker att koksalt är värdelöst (mer än att det löser upp snoret så jag kan suga ut det förstås). Ska efter denna diskussion köpa näsdroppar som komplement!

Bröstmjölk funkar otroligt nog bra till att lösa upp täppta näsor, det är inte bara en skröna.
Till er som inte kan sikta med rattarna finns antingen koksaltslösning (från 0m+) eller Nezeril (1-7mån) i endospipetter på apoteket.

Ni som provat de här nässug-mojängen - vilka är bra och vilka är värdelösa?

Vi har använt Näsfridan.. Den är verkligen super! Har använt den ända sen sonan var 2 veckor och den är lika bra fortfarande, nu är han 1 år!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 635
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 774
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben