Förkrossad hästägare, vad kan det vara?!

Fullblod89

Trådstartare
Har ett fullblod född 2007 som har haft otur sen jag köpte henne under våren 2011. Hade henne ett par månader innan hon flyttades till ett annat stall där hon blev illa sparkad av stort halvblodssto. Veterinär ute som gav smärtstillande och behandlade sår samt kollade igenom hela hästen. Blev träffad på bakknä, has samt muskel över ryggen. Boxvila och återhämtade sig, strax efter hon blev bra igen fick hon sömstick vid skoning. Blockhalt direkt trots att sömmen drogs ut. Valde att åka in till veterinär dagen efter, redan påbörjan till hovböld. Behandlad och allt var frid och fröjd. Fram tills för ett tag sen :(

Ska fatta mig kort vad som hänt nu:

-Började tappa bakben ibland, och förlora tryck i bakdelen när man rider. Släpper man henne lös och kollar rörelsemönstret ser man ingen rörelsestörning direkt. Då rör hon sig med bra tryck i bakdelen och ingen markbunden trav alls. Men så fort ryttare sitter på sker förändring, är inte sadeln då hon har ny sadel och gör lika dant med den som den gamla.

-Under november månad började det med beteendeförändringar. Inte mot mig, utan min andra häst. Hon är inte sen med att vända upp baken och hota med att sparka, allmänt tjurig.

-Rider träningar varje fredag, helt plötsligt sparka hon bakut i galoppen ett par gånger för 3 veckor sedan. Utöver det inget annorlunda. Veckan efter sparka hon mot 2 hästar varav hon träffa en och gjorde anfall mot den hon träffa ett par gånger. Avbröt träningen och började diskutera med tränaren VARFÖR?! :crazy: Så nu har hon stått sen dess.

Har tid bokad på klinik den 5 januari samt hovslagare som kollar hovar bak då jag tycker hon har en hovvinkel som inte ser bra ut samt väldigt låga trakter. Alltså ska en grundlig undersökning göras den dagen på min kära häst.

Efter att ha känt och klämt lite på henne mer grundligt mer än dagliga kollen, upptäckt att hon ömmar vid vänster sida om svansen om man stryker handen längs med i höjd från svansroten ner en bit mot hasen.

Hoppas man förstår vad jag menar. Om det är någon som stött på liknande problem. kan vara vad som helst, allt från inflammationer till ja gud vet vad :confused:

Sv: Förkrossad hästägare, vad kan det vara?!

Jag har haft liknande problem som du beskriver på min häst efter en omkullridning, du nämner att hon blivit skadad vid ryggen vid ett tillfälle, Kolla upp bäckene och SI-leden. Min hade ett snett bäcken och problem med SI leden men det fick vi ordning på sen tack vare en bra kiropraktor så i dag är hon helt återställd. Hon tappade oxå ena bakbenet, humörsvängningar, sparkade inte i ridningen men började gå på bakbenen i stället och ja massor mer. Lycka till!

Ja det stämmer att hon blev sparkad på ryggen, vilket resulterade i att hon fick en svullnad. Hon blir på kliniken kollad av veterinär som även är utb. kiropraktor. Ska vara väldigt duktig och ha mkt erfarenhet. Men får hoppas det inte är något allvarligt utan något som är lätt att behandla :) Tack :)

Jättebra att du kollar, det verkar ju nödvändigt. Men jag undrar lite vad du tränar varje vecka? Det är en 4-åring, har du krävt för mycket av den? Det har ju varit skador också så hur igång är den och vad kräver du, den är väldigt ung.

Eftersom KS är väldigt vanligt på fullblod skulle jag kontakta en vet som är duktig på ryggar.
Det är inte alltid de visar ngt vid palpering men eftersom hon reagerar som hon gör vid ridning skulle jag bli ganska orolig.

Och min gamla ponny som hade patellaupphakning..

Jättebra att du kollar, det verkar ju nödvändigt. Men jag undrar lite vad du tränar varje vecka? Det är en 4-åring, har du krävt för mycket av den? Det har ju varit skador också så hur igång är den och vad kräver du, den är väldigt ung.

Det är lätta pass på ridskola, ingen direkt hoppträning/dressyrträning utan vanliga lektioner. Har valt detta tillvägagångssätt för att hon ska få en bra grund utbildningsmässigt utan att det blir just för hårt där man har någon att prata med gällande hennes utbildning samtidigt som man får hjälp ;)
Däremellan har vi ridit ut i skogen och enstaka gånger lättare pass på ridbana. Alltså rätt schysst för en 4 åring kan jag tycka.

Så hon har inte gått hårdare än vad många andra 4 åringar får göra där dom ska prestera 1 meter redan vid den ålder(halvblodsaveln). Även om det inte ska jämföras med halvblodsaveln så finns det vissa riktlinjer som känns bra att eftersträva, och därifrån utgå från individen.

Innan hon började med "träningar" så hade hon blivit riden 2½-3 månader.

Hittade nu när jag kollade runt lite på nätet om en sak som kan vara bidragande orsak till problemet.

Mitt fullblod har väldigt låga trakter och blir lätt lång i tån. Detta kan även vara en bidragande orsak till att hon kanske får problem längre upp mot ryggen. Får se vad dom säger på kliniken om det. Känns skönt att även ha en hovis på plats som ska sko henne. Tanken är att återkomma till kliniken för skoning framöver och inte ta ut någon till stallet längre så man lättare får rutin på det och inte en hovslagare som inte kommer för vissa förhinder var och varannan gång.

Men även denna informationen hittade jag. Att det inte är ovanligt att den halkat på ett bakben eller satt sig på rumpan. Det leder till en övertänjning av multifidusmusklerna i ländryggen. Det händer oftast inte under ridning utan i hagen eller i boxen. Det onda sitter ofta i ländryggen och korset, alltså ganska långt bak på ryggen.
– En hopphäst som får ont i korsleden har svårt att med snabba vändningar, svårt att galoppera samlat och slår gärna bakut.

Här hittade jag två saker som stämmer in väldigt bra på min häst men det går bara spekulera i vad det kan vara. Svårt att gissa utan rätt utrustning och kunskap för området.

Vad gäller Ks så har 70% av alla hästar Ks men endast 5 % får större besvär av det. Ks hästar vill gärna gå med huvudet högt och 'trycka bort' smärtan genom att sänka ryggen. Genom att trycka bort ryggen för att försvara sig mot smärta, sätter de ryggen i en position som ökar risken för att tornutskotten ska gå emot varandra.

Tror inte min häst har Ks då hon går i naturlig form själv och aldrig höjer nacken(mer än när hon tappar bakben för att återfå balansen). Hon är mjuk och fin i munnen och har snarare varit lite ofrivillig framåt än försökt springa ifrån någon smärta.

Men som sagt spekulera går alltid och nu är det "bara" en vecka kvar innan man vet. Väntan är olidlig! :cry:

Har nu orkat mig tillbaka in på Buke.

Min häst har haft utläkta hovbölder i en bakhov under en lång period. Vanligtvis blir hästen blockhalt men min visa INGEN hälta, bara protester att gå framåt. Så nu ska denna häst enbart skos på klinik för här ska inga hovbölder få missas igen samt att min häst ska inte bli för trångskodd igen, vilket dom anmärkte på klinik att föregående hovis gjort :(

Samt att hästen har en lite låsning i ryggen så nu är det bara tömkörning och ingen ridning som gäller.

Tänk vilken tur att det varken va patella eller Ks...

fy vad härligt att det vara var hovböld och en låsning, det är ju inte allt för svårt att åtgärda ^_^. hoppas det går bra för er nu :D

Stackars dig o hästen.

synd att den måste behöva visa det genom att beté sig.

Man litar ju på att hovisar kan sin sak.

Lycka till nu med... 5-åringen;)

Tack till er :love:

Ni ska veta vilken lättnad det varit att få besked om "struntsaker", var rädd för mkt värre saker :crazy:

Samtidigt har min kära 5 åring blivit en riktig BITCH som hon aldrig visat innan, så hon kan haft problem redan när jag köpte henne med dessa hovbölder :cool: Hellre en liten bitch än en halvdöd häst :D

Bra hovslagare växer inte på träd, det kan jag lova... Det bästa mna som hästägare kan göra är att läsa på mycket och vara kritisk. Köp inte vad som helst, kräv utförliga förklaringar till varför hovslagaraen gör si eller så, och gör han något du inte gillar så säg ifrån! Du betalar för jobbet, hela din hästs liv (om man ska vara krass) kan ligga i händerna på din hovslagare. Ser det inte okey ut så är det förmodligen inte okey! Kolla på vinklarna, att hoven är liksidig, att den är jämn, att alla hovarna är lika, så att inte en är längre i tån än de andra osv. Kolla så att strålen kommer ner i marken och får jobba, att inte trakterna blir för långa och skon får aldrig bli för trång baktill och hämma strålen!

Har nu orkat mig tillbaka in på Buke.

Min häst har haft utläkta hovbölder i en bakhov under en lång period. Vanligtvis blir hästen blockhalt men min visa INGEN hälta, bara protester att gå framåt. ...

Ja fast det är väl inte så ovanligt att man hittar utläkta hovbölder?
Jag har en isis (OK, helt OT) som skulle skos. Det är bara det att vi på den helt ohalta hästen hittade en hovböld. Så det blev inga skor utan vila av hästen.
Hörde att denna höst varit eländig gällande både hovbölder och bärrandsrötor pga att det varit väldigt blött?

Bra hovslagare växer inte på träd, det kan jag lova... Det bästa mna som hästägare kan göra är att läsa på mycket och vara kritisk. Köp inte vad som helst, kräv utförliga förklaringar till varför hovslagaraen gör si eller så, och gör han något du inte gillar så säg ifrån! Du betalar för jobbet, hela din hästs liv (om man ska vara krass) kan ligga i händerna på din hovslagare. Ser det inte okey ut så är det förmodligen inte okey! Kolla på vinklarna, att hoven är liksidig, att den är jämn, att alla hovarna är lika, så att inte en är längre i tån än de andra osv. Kolla så att strålen kommer ner i marken och får jobba, att inte trakterna blir för långa och skon får aldrig bli för trång baktill och hämma strålen!

Har haft rekomenderad hovis som skulle vara duktig m.m. Skoningen såg fin ut, inget att anmärka på men jag är inte utbildad hovis så det jag kan utgå från, det är vad jag ser i slutresultatet. Men nu skos denna häst enbart på klinik hos deras hovslagare. Han förklara allt och svarade på mina frågor med väl genomtänka svar. Det bemötande har jag aldrig haft förut och då har jag under åren haft några hovisar.
Till mina förra hovisar har jag sagt att ajg tycker hovvinkel inte ser något vidare ut och hon varit lite långt i tån men har bara fått svaret att " det blir bättre med tiden" kompentent svar :eek:

Ja fast det är väl inte så ovanligt att man hittar utläkta hovbölder?
Jag har en isis (OK, helt OT) som skulle skos. Det är bara det att vi på den helt ohalta hästen hittade en hovböld. Så det blev inga skor utan vila av hästen.
Hörde att denna höst varit eländig gällande både hovbölder och bärrandsrötor pga att det varit väldigt blött?

Ja, men nu hade inte min häst enbart EN utläkt hovböld i hoven, utan en på både inner och yttersida. Hoven har flutit ut mer än vanligt och även detta har jag ifrågasatt hovis och det enda hen gjort är att verka och slått på skon för trångt. Professionellt arbete, tveksamt när ägaren till hästen faktiskt frågat varför hoven ser ut så?!
Nu går mina hästar inte i några blöta, leriga hagar under denna tråkiga årstiden.
Och detta är antagligen ett problem som funnits länge men hoven har aldrig fått återhämta sig innan hovis slått på för trångt igen eller uppmärksammat problemet.

Kan tillägga att denna hovis INTE får sko min nya häst, än så länge är hon pepparpeppar barfota utan att ömma :)

Ja precis... Man blir ju rädd... Och man känner sig maktlös!

Jag har bara den senaste månaden stött på 3 otroligt inkompetenta hovslagare. En har skott en häst helt ojämnt, ena hoven är mycket längre i tån än de andra, hästen var på tok för lång i trakterna och i tårna, vilket gjorde att den inte hann undan med frambenen i travarbetet eftersom den inte fick någon naturlig överrullning. Dessutom var den så trångt skodd i trakten att strålen itne kunnat jobba och således fått strålröta på alla fyra hovar, har man otur går rötan upp i strålbenet och det är bye bye med hästen. Den onaturliga hovvinklen orsakar enorm påfrestning på senorna och kan göra hästen halt. Nu upptäcktes detta i tid och hästen kommer bli bra.

Häst nr 2 fick en hovböld, en hovslagare kom ut och skar upp ett hål bredvid bölden (=han hittade inte den och skulle komma på en ursäkt) för att bölden skulle "vandra ut". Det pissade blod (vilket det inte gör om man hittar bölden), hästen blev mycket sämre (eventuellt har det blivit inflamerat) och nu är det röntgen och veterinärbehandling på den hästen.

Och på det tredje fallet hittades flera hovbölder, som hovslagaren missat, som orsakat röta mellan kötthoven och hornet, och med otur kommer hornet låssna och det blir gips och boxvila i minst 6 månader... Dessutom var tårna på tok för långa och hovarna var helt snedbelastade...

Det här har alltså varit 3 olika hovslagare i olika delar av landet... Som sagt, man blir mörkrädd...

Du kan inte skylla strålröta på hovisen.

Där är det normal hovvård o att man inte heller skor om för sällan, rider enbart på mjukt underlag eller har leriga o bajsiga hagar.

Fullblodshovar är inte sällan platta o strålen är för låg o hoven för vid för att hålla ihop vid belstning. På en välformad o funktionerande hov så trycks strålen ner som ett resultat av trycket av hästens egen tyngd gentemot underlaget- varav fart "dödar".

det går inte alltid att lyfta hoven o tro att strålen ska vara i jämnhöjd med skon.

Titta när hästen sätter ner på svettavtrycket o även när man går bakom hästen. Jag har en stor o tung häst med plattfotstendens. den får absolut inte ha stråle som är i jämnhöjd upplyft. Det leder till överansträngd elastisk puta, bursa som visar sig i svullen stråle. Inget att sträva emot.

Det här gällde inte mina hästar (misstänker att du trodde det och därför syftar på fullbloden :))utan "utomstående" och det jag återberättat är bara det som jag fått höra varit orsaken till problemet. Självklart orsakas strålröta av många faktorer, precis som du säger, men får inte strålen jobba så "dör" den och risken ökar. :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 401
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka