Sv: förklara sits för kille med p*ng*?
jo men detta är verkligen konstigt.
Jag instämmer med dig att de som rider reining sitter mer på "bakfickorna" men jag vet inte om det är grundtanken?
Själv har jag en reiningsadel med 16" sits, jag köpte en som var stor nog så jag själv kan placera mig där jag vill i sadeln. Problemet är att jag inte klarar av det, utan röven glider liksom bak i sadeln ofrivilligt vilket gör att det blir mer stolsits. (glatt skinn i sitsen med låg friktion, alltså ingen mocka om man nu kan skylla på det
)
Min tränare (reining) säger att det är helt ok att rida i en lite större sadel om man klarar av att positionera sig korrekt, men tydligen gör ju inte jag det
, annars säger min tränare att jag har en fin sits
Det blir som en ond cirkel, försöker jag positionera mig längre fram i sadeln måste jag luta mig lite liiiiiite svagt framåt, då kommer jag längre fram i sadeln och sitter bättre "lodräts-mässigt".
Men det går å andra sidan inte heller för jag måste sitta rakt i sadeln, och när jag håller axlar och överkropp där de ska vara förmår jag inte längre sitta lite längre fram i sadeln utan kanar lite bak och det resulterar i att överkroppen då är längre "bak" i sadeln i förhållande till benen =mer stolsits
Nu är jag på jakt efter sadeln med den lodräta sitsen
Jag har fått låna hem 4 olika sadlar som är allt från roping till barrelrace (helst vill jag ha en reining men i detta skede är jag beredd att testa allt) Jag tycker att det tyvärr är lätt till stolsits i wetsernsadlar så hittar jag en som är bra vidgas mina vyer litegrann
Jag upplever det som att ropingsadlarna är mer lodräta i sitsen och det kanske är så för att de ska stå lite mer i sadeln?
Iallafall hade jag möjligheten att få hem 4 sadlar till låns och jag ska nu testa dessa, mitt mål är att hitta en reiningsadel med lodrät sits men jag måste börja nånstans och det får bli här.
jag ska testa dessa och fotografera mig i dessa när jag sitter ner och när jag står upp i sadeln.
Jag tänkte faktiskt lägga ut det som en tråd senare och höra vad ni på buke tycker om de jag provat. Hittills har jag bara testat och fotat en, men det är på G. Sen beror det också på hur hästen ser ut och hur hästen är byggd, hur sadeln ligger.
Jag tycker detta är ett svårt ämne, jag vill ha en lodrät sits även fast jag rider reining, jag vill INTE ha en stolsits.