förklara sits för kille med p*ng*?

N

Natural

hrm ja... jag har en kanske "udda" fråga :D Jag försökte häromdagen lära en killkompis hur han ska sitta i westernsadeln, men han sa att han inte kunde sitta ordentligt på sittbenen för hans pung verkar vara ivägen :o :crazy: så han får mer stolsits.

Hur gör killar egentligen? Som tjej har jag lite svårt att "förklara" :rofl:
Har han extra stor pung :confused: eller vad är problemet? Finns ju kilar som sitter fint i sadeln!

ja, ni hör ju problematiken... någon som vet?

Sv: förklara sits för kille med p*ng*?

Ursäkta inhoppet men: Jag har inte heller, trots många försök, lyckats sitta bra i en westernsadel. (trots att jag är tjej) Så jag vill också gärna höra en förklaring på hur man egentligen ska sitta. Sadelns utformning gör ju att man kan sitta på många olika vis. Jag tycker jag provat alla möjliga sitser i en westernsadel men hittar ingen plats där det känns bra och jag kan slappna av i kroppen. Finns det några särskilda saker att tänka på?

Är det inte så, att sadlarna idag (förr med för den delen) är utformade lite för vad man skall ha den till?
Ex reiningsadel lite "djupare", så att man sitter stadigt i den?
Pleasuresadeln lite mer "rak" i sittsen osv?
Bara en tanke....jag menar, många sadlar kallas ju speciellt för just det de är gjorda till...:confused:

Sen sitter man väll lite olika för de olika grenarna oxå, el?
Iaf sa en tränare jag sist hade (pleasure/trail), att i Reining sitter man mer bak med skänklarna än i Pleasure, då man vill ha "lugnare" fart, och sitter en aningen framåt m skänklarna...
Nån som har en idé om detta påstående?

Åter till tråden:Han kanske har en för liten " på sittsen och att det är en reiningsadel? Då finns det väll risk att man klämmer kuddarna?
Jag för min del känner ibland att en 15" hade varit bättre...

*förlåt ts, men tycker detta är intressant också och är ändå lite inne på din tråd också...*

Vad jag vet och har lärt mig och så som jag gör, så i reining sitter man mer ner på jeansens bakfickor och med benen lite längre fram medan i pleasure och western horsemanship sitter du mer rätt upp från sadeln, mer på sittbenen och har hela kroppen i en rak possition, alltså en lodrät linje från axel-höft-häl. Så jag får till detta att det är tvärs om vad din tränare har sagt, att man sitter mer bak med benen i pleasure än vad man gör i reining...

Till TS:

jag kan anta att din killkompis sitter "för rakt" i sadeln (beror också på från sadel till sadel) Om du försöker förklara för honom att han kan försöka sitta mer på bakfickorna så kanske de går bättre. Det var bara min tanke i alla fall... :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Att du inte sitter bra i din westernsadel kan bero på väldigt många olika saker, men de vanligaste (som jag vet om) är att man har en för liten sadel så att det blir för trångt, det är bättre att ha en sadel med för stort säte än en med för litet säte.
De kan också vara så att du t.ex. har en reiningsadel och sitter som i pleasure, då kan de kännas lite konstigt.
Att sadeln kanske inte är tillräckligt djup i sitsen.
Att du sitter för långt fram/bak.

Lite tankar från mig bara ;)

jo men detta är verkligen konstigt.
Jag instämmer med dig att de som rider reining sitter mer på "bakfickorna" men jag vet inte om det är grundtanken?

Själv har jag en reiningsadel med 16" sits, jag köpte en som var stor nog så jag själv kan placera mig där jag vill i sadeln. Problemet är att jag inte klarar av det, utan röven glider liksom bak i sadeln ofrivilligt vilket gör att det blir mer stolsits. (glatt skinn i sitsen med låg friktion, alltså ingen mocka om man nu kan skylla på det:angel: )

Min tränare (reining) säger att det är helt ok att rida i en lite större sadel om man klarar av att positionera sig korrekt, men tydligen gör ju inte jag det :eek: , annars säger min tränare att jag har en fin sits :)

Det blir som en ond cirkel, försöker jag positionera mig längre fram i sadeln måste jag luta mig lite liiiiiite svagt framåt, då kommer jag längre fram i sadeln och sitter bättre "lodräts-mässigt".

Men det går å andra sidan inte heller för jag måste sitta rakt i sadeln, och när jag håller axlar och överkropp där de ska vara förmår jag inte längre sitta lite längre fram i sadeln utan kanar lite bak och det resulterar i att överkroppen då är längre "bak" i sadeln i förhållande till benen =mer stolsits:cry:

Nu är jag på jakt efter sadeln med den lodräta sitsen :idea: Jag har fått låna hem 4 olika sadlar som är allt från roping till barrelrace (helst vill jag ha en reining men i detta skede är jag beredd att testa allt) Jag tycker att det tyvärr är lätt till stolsits i wetsernsadlar så hittar jag en som är bra vidgas mina vyer litegrann :D

Jag upplever det som att ropingsadlarna är mer lodräta i sitsen och det kanske är så för att de ska stå lite mer i sadeln?
Iallafall hade jag möjligheten att få hem 4 sadlar till låns och jag ska nu testa dessa, mitt mål är att hitta en reiningsadel med lodrät sits men jag måste börja nånstans och det får bli här.

jag ska testa dessa och fotografera mig i dessa när jag sitter ner och när jag står upp i sadeln.

Jag tänkte faktiskt lägga ut det som en tråd senare och höra vad ni på buke tycker om de jag provat. Hittills har jag bara testat och fotat en, men det är på G. Sen beror det också på hur hästen ser ut och hur hästen är byggd, hur sadeln ligger.

Jag tycker detta är ett svårt ämne, jag vill ha en lodrät sits även fast jag rider reining, jag vill INTE ha en stolsits.

...jag kan anta att din killkompis sitter "för rakt" i sadeln (beror också på från sadel till sadel) Om du försöker förklara för honom att han kan försöka sitta mer på bakfickorna så kanske de går bättre. Det var bara min tanke i alla fall... :idea:

jo men jag vill att han ska sitta fint i sadeln, och när han sitter för att inte sitta på pungen då hamnar han i stolsits, det är inte så himla fint.
Jag var kanske otydlig innan, men han sitter mest i stolsits, alltså mer på rumpan eller bakfickorna. Men jag vill att han ska sitta mer på sittbenen och ha benen mer "under sig"

Åter till tråden:Han kanske har en för liten " på sittsen och att det är en reiningsadel? Då finns det väll risk att man klämmer kuddarna?
Jag för min del känner ibland att en 15" hade varit bättre...

det är en ropingsadel jag har.
jo den såg lite liten ut, kommer inte igåg ":en, får mäta om den och se hur stor den egentligen är, men den kanske är för liten då...hmm ska se om jag kan låna en större av en kompis som han kan få testsitta i och se om det blir bättre då.

okej, men du får fortsätta leta reda på en sadel som tillslut passar både dig och din häst.... :)

men bara en fråga: är det verkligen så hemskt att sitta i stolsits? så länge man sitter rak i överdelen, inte lutar sig fram så borde inte benens placering ha allt för stor betydelse... eller? :confused:

men precis så som jag nämde i mitt förra inlägg, är den där stolsitsen så hemsk om man själv sitter skönt och har lodrät överkropp?!

hrm ja... jag har en kanske "udda" fråga :D Jag försökte häromdagen lära en killkompis hur han ska sitta i westernsadeln, men han sa att han inte kunde sitta ordentligt på sittbenen för hans pung verkar vara ivägen :o :crazy: så han får mer stolsits.

Hur gör killar egentligen? Som tjej har jag lite svårt att "förklara" :rofl:
Har han extra stor pung :confused: eller vad är problemet? Finns ju kilar som sitter fint i sadeln!

ja, ni hör ju problematiken... någon som vet?

Antingen sitter han før mycket framåtlutad eller också skryter han bara. "If you got balls you have no problems.":devil:

eg så vet jag inte :D

Min tränare gillar det ju inte, han menar att när man kommer in i showringen så ska man sitta snyggt. Kommer man in på banan med en fin sists och blicken riktad framåt visar man på att "here I come och jag har kontroll" och drar åt sig domarnas ögon, till skillnad från motsatsen som istället utstrålar att "shit we've got some problems"

Jag själv känner också att det hade vart skönare om benen kunde komma lite mer "bakåt" än vad de är, ibland tycker jag det är fel läge på skänklarna för det ultimata finliret. Jag får liksom verkligen anstränga mig att "ta bak" skänkeln ibland.

Speciellt vid mer komplicerade situationer, som när man övar galoppombyten och går i t.ex. höger galopp i vänster varv och ska byta galopp på volten. Då är det ju himla mycket man ska ha koll på, sitsen ska vara ok, man måste ha koll på hästens inner bog och se till att hästen inte tappar framåtbjudningen samtidigt som jag ska gå "emot" mina bens vilja att följa med i höger galopps rörelse. Då höger skänkel gärna åker lite mer fram än vänster som det gör i höger galopp, men i detta läge måste jag ha BAK höger skänkel en hel del för att kunna visa hästen att "hey nu ska vi ta vänster galopp".

Då måste jag ju dels kämpa emot att hö. skänkel redan ligger lite längre fram som den gör i höger galopp, och dels att den dessutom är ännu längre fram i hö. galopp iomed stolsitsen, om man jämför med vad den hade varit om jag haft en mer lodrät sits.

Ja det kanske blev förklarat lite flummigt men jag hoppas det framgår vad jag menar. Jag tyckte detta var väääldigt knepigt iaf :p

men bara en fråga: är det verkligen så hemskt att sitta i stolsits? så länge man sitter rak i överdelen, inte lutar sig fram så borde inte benens placering ha allt för stor betydelse... eller? :confused:

Ja, är man bara ute efter bekvämlighet så...:angel:

Men jag tror inte hästen tycker det är lika kul att ryttarens vikt i korset hela tiden...
Måste va svårare för den att samla sej med...*funderar*

Till TS:

jag kan anta att din killkompis sitter "för rakt" i sadeln (beror också på från sadel till sadel) Om du försöker förklara för honom att han kan försöka sitta mer på bakfickorna så kanske de går bättre. Det var bara min tanke i alla fall... :idea:

Eller så skaffar man kalsonger som håller upp mer (som en balconette-bh)...:rofl:

Eller så skaffar man kalsonger som håller upp mer (som en balconette-bh)...:rofl:

hihihi :D var finns det förresten sådana bh:sar? Det vill jag ha MO A HA HA det kanske e snyggt ju!!!! SÅna á la 1700-tal, är det såna eller? :idea:

till alla: tack för alla svar men jag undrar finns det ingen kille med äkta *erfarenhet* här?

som kan sitta utan att sitta i stolsits, finsn det inte någon kille som har lodrät sits?

Ja, är man bara ute efter bekvämlighet så...:angel:

Men jag tror inte hästen tycker det är lika kul att ryttarens vikt i korset hela tiden...
Måste va svårare för den att samla sej med...*funderar*

*funderar*
Vad har EGENTLIGEN stolsitsen för inverkan på hästen?

"Men jag tror inte hästen tycker det är lika kul att ryttarens vikt på bogen hela tiden...
Måste va svårare för den att samla sig..."

Eftersom hästen redan bär med än halva sin vikt på frambenen så jämnar ju ryttaren ut de genom att placera sin egen vikt mer mot hästens bakben, annars blir det väldigt tungt för hästen att samla sig... eller? jag har aldig fått mina hästar att samla sig bra när jag har haft min vikt mer mot hästens framdel... *funderar fortfarande ;)*

intressant diskussion det här, men om jag bortser från real_cowgirls och _smulan_:s diskussion här ang vikt på bog/kors, så vill jag återgå till stolsits vs lodrät-sits-ämnet igen.

Jag vill säga att jag tror att en lodrät sits är optimalt för att få bästa inverkan med säte-/sits-/vikthjälper (eller vad man vill kalla det) i kombination med skänkelhjälperna.

Ta t.ex. det exemplet jag hade ovan, jag får ju röra mina ben mer för att få ett visst skänkelläge om jag sitter i stolsits än om jag sitter lodrätt. OM det inte är så att jag helt enkelt enbart tränar hästen på att ta skänkelsignalerna lite längre fram ;)

Om stolsits är bra/bättre/bäst borde det vara mer eftersträvansvärt inom andra ridsporter typ dressyr, AR.

Tror inte jag har sett många hästar gå riktigt samlat med en ryttare som sitter i stolsits men självklart ska man inte sitta i framvikt heller.
Varför tror du det är det optimala att sitta i lodrät sits? För att man inverkar bättre och sitter "i" hästens tyngdpunkt.

Finns nån diskussion ang sadlar p barockforumet, du kan ju kolla där, AR-hästar rids ju generellt mer samlat än w-hästar.
Många inom AR sitter ju tom lite i lätt sits för att ryggen ska jobba bättre...
Gör man ju ofta på unghästar inom klassisk ridning med varför gör man inte det inom western kan man undra...?:angel:

Man får grymt snygg urringning iaf!:D

Kan köpas lite överallt, kolla internet...

Liknande trådar

Träning Jag vet varken ut eller in. Jag insåg bara att nu är det nog kört. Köpte mig en ponny för 2 veckor sen. Skulle ha för att rida till &...
2
Svar
26
· Visningar
3 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka