förklara sits för kille med p*ng*?

Sv: förklara sits för kille med p*ng*?

will do :D låter ju helläckert! Kollade precis på Victoria Secrets *igen* de hade liknande balconett där :idea:

menade du mig nu eller, ang lodrät sits?

well, jag tycker det är optimalt med lodrät sits, men sen kan man ju diskutera VAR den lodräta ryttaren ska vara placerad. Och jag tycker inte den ska vara för långt fram som på många moderna dressyrhästar, utan jag tycker att om man drar lodlinjen rätt genom ryttaren och ner till marken, så ska den linjen vara närmare bakbenen än frambenen.

Där tycker jag positionen ska vara på hästen MED den lodräta ryttaren, var det någon som förstod vad jag menade? *tittar förvirrat runtomkring* :crazy: :p

Kan jag tänka mej... Dom har ju generellt j*kligt snygga underkläder. Kolla tradera med, säljs jättefina (nya!) där med (om du söker på goth- underkläder så har dom jättesnygga kritstrecksrandiga där...).

Annars är det väl korsett som gäller eller för killar: SUSPENSOAR!:D :rofl:

Det var knapplån, glömde skriva.

Sa inte att man ska sitta långt fram utan lodrätt men utan att sitta i bakvikt så att man hindrar ryggens och bakbenens rörelser.

Tycker oxå att normalshipare (:D ) sitter för långt fram men det är bättre att sitta i lätt (tvåpunkts-)sits på en unghäst/häst m dåligt utvecklade ryggmuskler än att sitta i bakvikt.

Sen sitter man väll lite olika för de olika grenarna oxå, el?
Iaf sa en tränare jag sist hade (pleasure/trail), att i Reining sitter man mer bak med skänklarna än i Pleasure, då man vill ha "lugnare" fart, och sitter en aningen framåt m skänklarna...

Suck...det blir bara fel, när man snabbt skriver ner nåt, när man skall åka till jobbet:(
Jag menar naturligtvis inte sittsen, den skall vara lodrät helt klart...utan här menar hon att man flyttar skänkeln ytterst lite fram/bak, fortfarande vid sadelgjorden....det handlar alltså om ett par cm...
Inte att man hamnar i stolsitts...dock känner jag att den "lilla" ändringen saktar min häst iaf...alltså går hon fortare med skänkel bak och saktar när jag flyttar fram den...fortfarande i lodrät sitts...
Kan hålla med att jag var fundersam till en början.....men kan det bero på hur olika tränare/tävlare rider sina hästar?
Har försökt o leta fram bilder på ekipage, och det är verkligen olika hur man rider....en del Reiningryttare rider, om man nu ex tar stoppen, med skänkel fram, andra vid sadelgjorden..
Likadant på volten...ex finns på "westernformtråden" http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=719569 stora bilden.
I Pleasure likadant, dock ej så stora skillnader som på Reining, här är det små förflyttningar...

Hoppas jag klargjort bättre, vad jag menar?

I stoppen ska ryttaren sitta lodrätt, många ryttare tar fram skänklarna i stoppen, men många sitter också lodrätt. För den ovane ser det kanske ut som att även de som sitter lodrätt inte gör det, men det blir lätt en synvilla eftersom hästens bakdel sätter sig så djupt, även om ryttaren då sitter lodrätt kan det ju se ut som den inte gör det pga vinklarna.

Jag vill gärna rida som denna snubben :) *blue roan QH, den stora bilden alltså*

bild-1.jpg

jag förstår vad du menar :)

Okay, räcker upp handen ;) Kan inte minnas att jag haft problem med westernsadel på den tiden jag red western, köpte en begagnad sadel som gått i yrkesmässig trafik i Texas.
Det har dock inträffat när jag ridit islandshäst med för liten(kort) och djup sits. Då har jag nog haft stolsits :eek:
Nackdelen med stolsits är bland annat att du inte har så balanserad ridning som när du rider centrerad ridning, kan jag tänka mig. Vilket kan vara till nackdel om du ska rida med säte och vikt. ;)

Rolle på Solbacken

Det är bra med tankar. Det var de jag frågade efter. Jag har provat ca 20 olika modeller av westernsadlar och alla har hittills varit väldigt stora i sitsen. Jag kan röra mig en bra bit fram eller bak. Det är den rakare sitsen jag har letat efter. Pleasuresitsen som du beskrev, men jag hittar den inte. Det blir spänt. Kroppen säger att det är en onaturlig position om du förstår. När jag sitter i min vanliga dressyrsadel är det bara att sätta sig och jag känner knappt att jag har en sadel. Kroppen sitter där helt naturligt, men i westernsadel verkar det omöjligt. Är det enbart en vanesak?
Jag hade tänkt köpa en westernsadel att använda ibland vid längre uteritter tex, men jag har gett upp för tillfället. (Om jag, mot förmodan, hittar någon jag kan sitta avslappnat i så slår jag till.)

Bara en tanke: Var den lodräta sitsen ska vara beror på hästens exteriör anser jag.

jag an hjälpa diig med dina problem , min lillebror han är 13 snart 14 år och han rider western i en ropingsadel , han ska sitta så att han tycer att det är skönt och så att hans pung inte ligger i kläm , och man ska inte luta sig bakåt , för då sitter man på hästens organ , men ett tips från min lillebror är att sitta rak i ryggen men inte för rak i ryggen . sitt som att du skulle sitta vid frukost bordet , Kram från mig och min lillebror

Bara en tanke: Var den lodräta sitsen ska vara beror på hästens exteriör anser jag.

ok.

jag tror att du provat för stora sadlar, många westernsadlar är ju gigantiska i mitt mått mätt, bl.a. min nuvarande (16"). Min tränare sa att om man kan positionera sig korrekt i sadeln är det ok att rida med stora sadlar, men jag glider ändå bara bakåt. Min tränare sa också att om jag haft lite större rumpa hade den liksom fyllt ut sätet och jag hade kommit i mer lodrät sits. Det sa även en annan som är väldigt insatt.

Jag byter hellre ut sadeln till en med mindre sits än trycker i mig kolhydrater o fläskar på röven :D

nu har jag provat mindre sadlar och jag får då en lodrät sits, det är helt otroligt! :banana: Jag har testat två utav fyra sadlar och en av dem var för liten, den andra på gränsen till för liten. det måste vara svårt att hitta en exakt lagom, man vill ju inte sitta på bakvalvet heller och inte "skjutas" fram för mkt heller :rofl: :rofl:

jag ska fasikens lägga ut det som en tråd sedan så kan ni få se de olika sadlarna, ännu sålänge har jag bara stillbilder, vore bra att ha i rörelse också...

Ja! Gärna bilder.
Det är alltid bra att kunna se. Jag vet inte om storleken varit mitt problem. Jag har provat 15,5" och 16" .
Jag är ju van att rida i vanliga engelska sadlar och de har alltid ett djup där man ska sitta. Westernsadlarna har inget djup och därför har jag provat att sätta mig långt fram, långt bak, i mitten osv men ingenstans känns det att "här är rätt" Jag måste anstränga mig för att sitta kvar där jag sitter och då blir jag givetvis inte avslappnad. Jag vill sitta kvar av mig själv utan att ens behöva tänka på det. Så kroppen kan bli avspänd. (precis som i en vanlig sadel)
Det är pleasure, trail och ropingsadlar jag provat. Jag saknar en bra beskrivning på hur man ska sitta. Finns det någon bra hemsida där de beskriver sitsen? Finns det någon sida med bra bilder? (pleasureridning tänker jag på nu)

Det är bra med tankar. Det var de jag frågade efter. Jag har provat ca 20 olika modeller av westernsadlar och alla har hittills varit väldigt stora i sitsen. Jag kan röra mig en bra bit fram eller bak. Det är den rakare sitsen jag har letat efter. Pleasuresitsen som du beskrev, men jag hittar den inte. Det blir spänt. Kroppen säger att det är en onaturlig position om du förstår. När jag sitter i min vanliga dressyrsadel är det bara att sätta sig och jag känner knappt att jag har en sadel. Kroppen sitter där helt naturligt, men i westernsadel verkar det omöjligt. Är det enbart en vanesak?
Jag hade tänkt köpa en westernsadel att använda ibland vid längre uteritter tex, men jag har gett upp för tillfället. (Om jag, mot förmodan, hittar någon jag kan sitta avslappnat i så slår jag till.)

Ja! Gärna bilder.
Det är alltid bra att kunna se. Jag vet inte om storleken varit mitt problem. Jag har provat 15,5" och 16" .
Jag är ju van att rida i vanliga engelska sadlar och de har alltid ett djup där man ska sitta. Westernsadlarna har inget djup och därför har jag provat att sätta mig långt fram, långt bak, i mitten osv men ingenstans känns det att "här är rätt" Jag måste anstränga mig för att sitta kvar där jag sitter och då blir jag givetvis inte avslappnad. Jag vill sitta kvar av mig själv utan att ens behöva tänka på det. Så kroppen kan bli avspänd. (precis som i en vanlig sadel)
Det är pleasure, trail och ropingsadlar jag provat. Jag saknar en bra beskrivning på hur man ska sitta. Finns det någon bra hemsida där de beskriver sitsen? Finns det någon sida med bra bilder? (pleasureridning tänker jag på nu)

Det finns det där djupet du vill ha i westernsadlar också, men jag har för mig att djupet finns mer i reiningsadlarna och mindre i pleasuresadlarna, men det är ju också delvis en vanesak att kunna sitta i en helt ny w-sadel, om du letar efter beg. sadlar tror jag att du kan få lättare att hitta detta, nya sadlar brukar vara väldigt stela tills att man har suttit in dom.
Det som också jag har märkt är att det är en helt annan sak att sitta i "pleasure- och western horsemanshipsitsen" i en westernsadel än vad det är att sitta i lodrät sits i en engelsk sadel. När en person från USA, Texas visade mig på en träning hur man sitter när man tävlar i western Horsemanship (även pleasure och Western Riding) klarade jag knapt av detta ens när min häst stog still, men sedan har jag tränat att sitta så och nu har jag nästan inga problem alls, men visserligen skulle jag kanske fått de lättare om jag inte hade haft en trailsadel... Man börjar anväda andra muskler när man sitter i denna sits, men när man har blivit van går det jättelätt.
Men du kan ju inte heller köpa en sadel som du inte är helt nöjd med när du provrider i den, men nu måste ha i bakhuvudet att sadeln kommer att bli MYCKET skönare när du har suttit in den... Men jag tror ändå att det är lättare att sitta i en lite större sadel än i en lite mindre sadel
*det var lite fler tankar och funderingar från mig* :d

svar till alla:
Tack för alla svar, vi ska testa en lite större. Även speciellt tack för alla "kill-svar" =)
nu får ni fortsätta babbla om det ni vill jag har fått tillräckligt svar nu.

tack o hej för mej

Det är inte nya sadlar jag provat. Jag är och rider på en ranch ibland och har ridit ett flertal av deras hästar och alltså suttit i många sadlar där.

okej... då kanske det mest handlar om en vanesak eller så kanske du inte riktigt sitter rätt....:crazy: sånt är ju svårt att veta....
men om du nu är på en ranch så kan du väll fråga dom där om hjälp, de borde ju kunna hjälpa dig :idea:
Prova inte bara att sitta i sadeln, utan rid ett ridpass också så kanske de blir bättre då. :idea:

Jag rider pass på allt från en timme till 4 timmar när jag är där. Jobbar ihop med dem i ett projekt. Jag har frågat om sitsen och de tycket jag sitter bra, men mitt problem är ju att det inte känns bra. Jag måste anstränga mig för att sitta kvar där hela tiden. Jag sitter inte där av mig själv. det blir såklart spänningar i kroppen då. Jag har ridit i vanliga sadlar i 30 år nu och har aldrig haft dessa problem med hopp eller dressyrsadlarna. Jag tror det är vanan, eller rättare sagt ovanan att sitta i westernsadlarna. Jag letar efter den sits jag har i en dressyrsadel, för jag tycker det borde vara vad jag ska ha, men jag kanske är helt fel ute?

Mmmm, jag förstår hur det känns, men för mig är det tvärtom...
Dock har jag inte suttit 30 år:eek: i hopp/dressyrsadel, men jag tror att jag redan innan jag föddes längtade efter att få sitta i en skön westernsadel;) , för hur jag än provat, så finner jag inte en skön sadel bland "vanliga"....och då har jag inte suttit i några "dåliga" sadlar....
Kan det inte va så, att det är känslan/viljan det sitter i?

Min stallvärd har samma känsla som du...det finns ingen skön westernsadel...hon hittar inte heller den "rätta" sittsen, utom i sina dyra vanliga sadlar (hopp o dressyr)....
Och så ovanpå allt är det en "knopp" ivägen, säger hon, så man inte kan komma fort nog av, om det skulle braka åt fanders....:rofl:
Och jag säger tvärtom...det är ju den man skall hålla sig i, när ":rofl: stormen går"

För mig verkar det vara vanan.... Själv har jag alltid älskat att rida i westernsadel, fast jag red 12 år i engelsk sadel, så de senaste två åren har varit härliga, när jag skaffade mig en westernsadel till min (då) nya häst... Men jag hittade inte heller den perfekta sadeln på en gång, jag provade några sadlar först, men inte så många som du har provat... :d

Liknande trådar

Träning Jag vet varken ut eller in. Jag insåg bara att nu är det nog kört. Köpte mig en ponny för 2 veckor sen. Skulle ha för att rida till &...
2
Svar
26
· Visningar
3 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka