Förhindra smuts i sår?

pannis

Trådstartare
Min häst har ett sår på hasspetsen, ca 4x1x1 cm.
Första två dagarna tvättade jag enligt veterinären rent, la i penicillinsalva och satte på plåster två gånger om dagen.
Efter de två dagarna skulle jag tvätta rent en gång om dagen och sedan ha på socatil, och låta såret vara luftigt. Men det blir så himla smutsigt!
Igår var hela såret fullt med jord blandat med socatil och det var lögn att få det rent.
Socatilen skulle göra så det torkade och bildar ett "skydd" för såret, men det regnar hela tiden och hagen är blöt och lerig.

Har börjat låta hästen stå inne på kvällarna efter sårtvätt så det är torrt åtminstone på natten, men hur ska jag skydda såret i hagen på dagen?

Sv: Förhindra smuts i sår?

Aldrig bra att svara när man inte vet hur stort/djupt såret är men:

Plåsterspray eller blåspray på dagen och öppet på natten kanske?

(rengöring morgon och kväll såklart)

Jag hade lagt omslag/kompress/plåster på hasen i hagen, eventuellt med bandage ovanpå för att verkligen hålla det rent och torrt. På natten får såret lufta sig och chans att läka.

Har veterinären sagt att det är ok att hästen är ute i hagen? För ibland kan det vara bra om hästen står inne de första 5 dagarna så att såret inte blir infekterat/smutsigt, speciellt om det är i hasregionen där en bandage är rätt så svårt att hålla på plats...
Sen som MiaS säger så beror det ju också på hur stort och djupt det är och vilka strukturer som har varit inblandade. Men det är ju inte jättebra om det blir så smutsigt som du beskriver iaf. Ring till vetten och rådfråga!

Ja veterinären sa att det var okej att vara ute i hagen... Men det får bli något som skyddar såret mot smuts när han är ute i fortsättningen. Hästplåsterna sitter perfekt på hasen men det börjar ta slut.

Tror ni det är omöjligt att få en självhäftande linda att fästa på/runt hasen? (Har aldrig använt det förut)

Ok vad bra, skönt för hästen :)
Du har ingen möljighet att få fatt i fler av hästplåsterna? För en självhäftande linda kan vara rätt svår att hålla på plats när hästen rör sig så mkt. Men prova Tensoplast och så bomull eller någon typ av bandage padd under (vet inte vad du har hemma). Kom ihåg att linda Tensoplasten på huden också, utanför det du har valt att ha under, så den verkligen håller uppe.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 745
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 670
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Med tanke på den långa och leriga våren så vill jag planera på bästa sätt för att dels skydda hagarna från att bli helt söndertrampade...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka