Förhindra gallor!?

E

Etolie

Hej! Hur gör du för att förhindra, minska eller få bort gallor? Har hört lite olika, värma eller kyla?

Min häst kan bli lite gallig när han står inne mycket tex pga oväder eller som nu inne på dagen när det är så varmt. De försvinner bara han får röra sig lite. Gallor som uppkommer vid rörelse skulle jag kolla upp med vet. så det inte finns nån medicinsk orsak till dem.

OK.. Min häst har blivit svullen vid kotorna nu när jag har tagit hem henne från betet, har dock ridit hela tidne på henne så det kan ju inte ha med ngn igångsättning att göra..
Vet inte om det är gallor då det är så mjukt.

Det är nog gallor, mjuka gallor är oftast inget farligt.
Kan ju ha och göra med att din häst får i sig mer protein än vanligt i betet.

Låter som gallor tycker jag! "Godartade" gallor är mjuka och oftast inta farliga. De kan uppkomma om hästen stått stilla för mycket, om det är varmt eller om man har bytt foder. Så om du nu tagit in hästen från betet och då bytt foder kan detta vara orsaken till att hästen blivit gallig!! ;)

Ok.. den förklaringen köper jag ;)
Brukar det gå ner igen när dom vänjer sig vid fodret (har nu stått på stall i exakt 1v) eller ska jag göra ngt så dom går ner?

Det finns egentligen inte så mycket att göra än att vänta om gallorna beror på ändrat foder... Men om du vill kan du prova att såpa benen med vanlig grönsåpa, detta är mycket bra för blodcirkulationen och kan hjälpa till med att bli av med gallorna!

Om gallorna inte blivit bättre tillveckan beror de förmodligen inte på fodret utan på ngt annat..!

Lycka till :)

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 241
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka