Förhållning som följes av eftergift....

SweetBriar

Trådstartare
Jag vet inte om den här tråden ligger rätt, men nån av moderatorerna får flytta på den om den är fel :smirk:
Jag kom på en sak när jag var ute och red igår.
Som många säkert vet dominerar hästarna varandra med tryck och flyttningar. Om en häst med högre rang(vi kan kalla de för häst A) vill flytta på, eller visa sitt överläge för en häst med lägre rang(Häst B) går häst A närmare häst B, den "trycker". Om häst B flyttar på sig då lättar häst A på trycket (det där lät lite kul, men ni fattar:rofl: )=eftergift. Om häst B står kvar ökar häst A på trycket tills den flyttar sig.
Det är ju detta man anvnder sig av med hjälperna när man rider.
Nu till själva funderingen. När man ska göra en förhållning tar man ju i tyglarna, lättar lite, tar i tygeln, lättar osv. tills hästen lyder och saktar av. Men då ger man ju hästen eftergift (=belöning) fast den inte gjort rätt! Nu menar jag inte att man ska dra i tyglarna, men borde man inte hålla en jämn förhållning och inte lätta förrän hästen saktar ner?

vad har ni bukefalister för tankar och åsikter om detta :banana: ?

//E.J

Sv: Förhållning som följes av eftergift....

har inte western lite den tanken? var på en mini-kurs i det för flera år sen... då var det stenhårt att man inte fick ge någon som helst eftergift förrän hästen flyttat sig undan skänkeln eller va det nu var. Så det blev istället för:
ta lite-lätta-ta mer-hästen lyssnar-lätta
så blev det
ta lite-håll kvar-ta mer-hästen lyssnar-lätta

när man tänker i de banorna så borde ju western varianten vara mer skonsam och naturligare för hästen...

ska tilläggas att hästarna på den kursen var de mest väluppfostrade och välridna hästar jag någonsinn träffat!

Hmm, jag förstår inte riktigt hur du tänker?

Menar du när du vill stanna hästen? Eller när menar du? Halvhalter?

Man gör ju mycket mer än med handen, både i övergångar, tempoväxlingar och halter. Man vill att hästen sätter under sig bak mer, och om det gäller avsaktningar, halter så vill man ha bromsa med bakbenen. Det får man ju inte genom att hålla kvar i munnen.

Jag försöker i alla fall i första hand använda sätet, eller rättare mellandelen, magen mest, i halvhalter mm. Handen kramar bara till i ytter. Hästen svarar sätet. Där blir det kanske tryck-eftergift när man släpper fram igen - lättar.

I hoppsadeln i fältsits blir det lite mer hand. Men fortfarande måste eftergiften till för att hästen ska kunna komma in med bakdelen. Det gör den inte om man hänger kvar i handen, tycker jag. Men ajg kanske missförstod dej?

Westernryttare jag ser rider hästarna på bogarna tyvärr så någon god sån ridning har jag inte sett irl. Bogarna, sen tillbaka i tvärnit på haserna:crazy: Inte så mycket att stå efter. Men det finns säkert andra sätt att rida western.

Jag brukar ta förhållningen tills hästen saktat av/gjort halt och sedan ger jag eftergift... Inte "ta, ge, ta, stopp, ge". Utan "ta, stopp, ge".

Kanske jag svarade helt konstigt nu?

Jag är inte heller särskilt förtjust i western, men det kanske inte är så dumt att tänka lite i de banorna ibland.
Men jag håller med om att många westernryttare har hästen på bogarna.
Mer tankar kring detta tack! :)

Som Flashlight redan har sagt, så är inte handen den primära och enda förhållningshjälpen.

Bara genom att du tänker, halvhalt, minska eller sakta av, signalerar du med din kropp: skänkel, säte och överkropp att du vill "bromsa". Därmed har hästen i stort sett redan gjort halvhalt, minskat eller saktat av, när du gör förhållning, går över till eftergift i handen och bjuder hästen att tänka framåt igen med din kropp.

Hela förhållningen är liksom ett flöde som går igenom dig och din häst.

Själv har jag bara en ytterst mjuk och liten kontakt med min hästs mun och kommunicerar med ett mer kroppsmedvetet tänk.

Jag trodde att jag hade glömt bort det, men jag upptäckte att det fortfarande fanns när jag var på extraridning på ridskolan härom veckan och red för en ganska ung, modern ridinstruktör.

Senast ändrad:

Ni har nog missupfattat mig lite :)
Jag försöker oxå använda händerna så lite som möjligt, tycker man ska rida med sätet , benen och så små hjälper som möjligt, men jag tänkte på fenomenet överhuvudtaget :idea:

Det beror på vad du pratar om - ska du korrigera hjälpen? då ger du ingen fullständig eftergift innan hästen stannat, men det beror på vilken hästen du rider. På vissa hästar funkar det utmärkt att "hålla kvar", men då måste eftergiften komma samtidigt som hästen stannar. "Starka" hästar kan svara med att bara lägga sig på istället - så det beror på vilken häst - och - nu pratar vi korrigering av hjälper, renodling av hjälper. Då hjälpen fungerar gäller : inom förhållningen finns utrymme för eftergifter - du rider hela tiden med ett visst mått förhållning och ett visst nått eftergift som hela tiden växlar.

Om hästen är uppmärksam och eftergiven eller åtminstone garanterat förstår vad jag vill gör jag "westernvarianten", men då ska också reaktionen komma inom ett par sekunder. Däremot ute på ett fält eller om hästen bara är allmänt ouppmärksam gör jag upprepade förhållningar (blir mest i tygeln då) för det är mer effektivt i bromsningssyfte. Fast när jag rider dressyr gör jag tex två förhållningar för att gå från galopp till skritt, tre från galopp till halt, en från trav till skritt osv. Men det är en annan sak.

Liknande trådar

Träning (Min förra tråd blev borttagen, jag visste inte att man inte fick fråga explicit efter ridskolor. Jag håller frågan mer allmän.) Jag...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 116
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
5
· Visningar
1 229
Senast: Madonna
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 823
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben