Förgjord - bra eller dåligt?

idaAa

Trådstartare
I flera trådar här så diskuteras det kring problem med sadlar som glider fram. Förgjord nämns som en lösning som vissa lovordar och andra förkastar, men utan några egentliga argument. Är en förgjord en bra eller dålig lösning på problemet och i så fall varför? Jag har själv ingen erfarenhet utan vill gärna höra från er som har testat.

Sv: Förgjord - bra eller dåligt?

att skaffa en sadel som ligger bra där den ska är den bästa lösningen på problemet tycker jag.

Naturligtvis är det så - och jag arbetar för fullt med att hitta rätt sadel till hästen.

Min fråga var mera av ren nyfikenhet och vilja att lära mig mera, än att jag funderade på den lösningen. Så jag är fortfarande väldigt nyfiken på att höra fördelar och nackdelar med en förgjord, fastän det inte är något jag själv planerar att använda.

jag har hört att en förgjord gärna hamnar framme på/trycker mot bogbladen om sadlen glider för mkt framåt, men jag har inga egna erfarenheter...

PrinceFair skrev:
att skaffa en sadel som ligger bra där den ska är den bästa lösningen på problemet tycker jag.

Självklart a och o, men en alltför rund mage kan även den vålla problem.

mizz skrev:
:rofl: Hörru du, jag har väl ingen ponny heller...........
Jag var nyligen på en föreläsning/kurs för Peter W och han förkastade förgjord. Däremot tyckte han att svanskappa var ett måste till hästar som har ett sadeläge som gör att sadeln åker fram och där inte ex. svängd sadelgjord hjälper ÄVEN TILL STORA FINA DRESSYRHÄSTAR. Huvudsaken är ju att hästen mår bra och kan röra sig normalt. Eller hur? :)

Nu har jag inte problem med sadelläget, så det var menat som ironi.

Har också hört samma sak från P.W.

De som jag har hört använt förgjord tycker att det rent utsagt är sk*t. Men man får ju tävla med det i dressyren och inte med svanskappa (stor häst).

Problemet med svanskappa och en av anledningarna till att så få storhästryttare inte använder det är ju att man inte får använda det på tävling. Och även om man löser problemet till vardags så är det ju på tävling det är som allra viktigast att sadeln ligger rätt.

Jag skulle aldrig satt en svanskappa på en häst. Tänk dig själv hur oerhört ont det måste göra att ha ett tryck på 60+ kg på ryggraden.

hur får man ett tryck på 60+kg på ryggraden av en svanskappa :confused:

jag har fått för mig däremot att hästen får svårt att höja ryggen med en svanskappa, pga att när sadeln glider fram måst hästen knipa med svansen för att hålla kvar den varpå den släpper ryggen.
Bara en liten teori jag har .Borde nog kolla det mer nogrant kanske..:p

svankappa e ju vanligt vid körning och där kan hästen arbeta ialf,men trycket är ju obefintligt så tillvida det inte går nedför.

nattliga funderingar

loppfrö

Man har ju en svanskappa för att sadeln glider fram. En vuxen ryttare utgår jag fårn väger mer än 60 kg, och om inte annat blir det så i rörelse. Summan av detta blir ju att när sadeln åker fram hamnar ett tryck på 60+kg på hästens svansrot = ryggraden

Alltså är jag korkad eller vad??
Kan någon förklara hur en förgjord fungerar??? Eller vad det är:o
Jag sitter nämligen och tänker på en brösta hela jäkla tiden och jag kunde inte fatta hur det hjälper om sadeln glider fram:rofl:
Så nu inser jag att jag inte har en blekaste aning om vad ni talar om:rofl:

Förgjordar ären gammal lösning, har inte riktigt koll på var de kommer ifrån, men jag har en känsla av att man nog kan hitta en gammal uppfinningsrik major i något beridet regemente och beskylla honom:devil:
Jag lägger förgjordar i samma kategori som jag lägger kilpaddar och lånar sverkers soptunna:D
Sadeln pressar frammåt för att den inte passar hästen, förgjorden försöker bromsa och tar spjärn mot bogbladen. Bogbladen kan inte röra sig ordentligt och hästen blir därmed låst i sin rörelse.
Vet att det finns en hel del tränare av "den gamla stammen" som tycker att förgjordar är det bästa som finns, fast de brukar också vara av åsikten att det där med sadeltillpassning är humbug.
Jag försöker hitta en sadel som passar istället, men det är jag det

Apo

Förgjord:

23562.jpg

En förgjord är en gjord som du spänner runt hästens mage innan du sadlar. Uppe på gjorden finns två "hakar" som står upp. Sedan sadlar du med sadeln som vanligt bakom förgjorden. När sadeln sedan åker framåt så stoppar hakarna på förgjorden sadeln och den stannar kvar i sadelläget.

Tack, det var ett väldigt intressant inlägg. Jag har själv aldrig tänkt så långt. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka