Förfrysning av kammen på tuppen

Tättran

Trådstartare
Vet nån hur man ska göra om tuppen har fått köldskador på kammen?
Upptäckte några svarta prickar på den och den känns varm. Nån som har nån erfarenhet ?

Sv: Förfrysning av kammen på tuppen

Jag hoppar in för jag blir nyfiken på vad andra kommer att svara.
Hur kallt har du haft din tupp?
Alltså, jag har aldrig varit med om att kammen har förfrusit,och svarta prickar, inte får de det om nu den skulle kunna förfrysa?
Jag antar att du har vädigt kallt där du bor.

Vi har haft 13- ute och inne i hönshuset var det 8-. Så jag vågade inte släppa ut dom. Jag tror jag har läst nånstans att det kan bli svart när dom förfrysit sig. Jag har dvärgkochinhöns.

Vår gamla tupp vi hade när jag var barn förfrös kammen. Den blev blå först och sedan svart på "taggarna" för att sedan torka ihop och trilla av,samma med "haklapparna" så han hade en jämn/slät kam och halva haklappar.

Om jag minns rätt (var ganska liten på den tiden) så fanns det bara värmelampa i hönshuset...men det räckye tydligen inte mitt på vintern.

han var någon korsning,ganska stor.

Det är inte ovanligt enligt hönsuppfödningsböcker.
Kommer inte ihåg om det ansågs allvarligt - LIA kanske vet.

Det är inte ovanligt enligt hönsuppfödningsböcker.
Kommer inte ihåg om det ansågs allvarligt - LIA kanske vet.

Då har jag haft tur, under alla år har ingen förfrusit sin kam, men intressant att veta att det förekommer och då tydligen vid de grader jag ändå har.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Luff
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar