Förföljd

Erikaa

Trådstartare
Våran lilla ute katt som är sex månader gammal har den senaste tiden börjat följa med på hund promenaderna. Detta gör ju att man inte vågar gå lika långt som planerat för jag verkar inte kunna få honom att vända och gå hem. Senast igår gick jag en bit, kollade så att man inte var förföljd, vilket jag faktiskt inte var. Jag fortsätter att gå till en park, ca 3 km bort, släpper hunden och ut från skogen springer katten, som alltså smygit på oss hela vägen!

Jag vet inte speciellt mycket om katter och vet därför inte hur jag ska få honom att sluta följa efter, är så orolig att han ska gå vilse nånstans, plus att gamla tanter verkar bli rädda för hans liv när de tror att min boxer kommer äta upp honom när de busar.. Han har hållt på med det här i nån vecka nu, kanske blir det bättre när han kastreras?

Tacksam för all hjälp, Erika :)
 
Sv: Förföljd

Tycker absolut du ska börja med att kastrera honom.

Han kommer att råka i så mycket mindre tråkigheter om han är kastrerad. Möjligtvis kommer han inte vara så intresserad längre av att gå långt från hemmet men det vet man inte innan.

Tror iofs att han har stenkoll på dig o hunden och vet precis var han är.
 
Sv: Förföljd

Kastrera oavsett vad tycker jag, det är en jätteenkel och billig operation på hankatter och det har så många fördelar. Sen tror jag inte det är några problem att han följer med på promenaden, dels för att katter orkar gå rätt långt och dels för att han med all säkerhet kommer hitta hem igen av sig själv.
 
Sv: Förföljd

Där jag bodde innan följde vår katt alltid efter, det enda som hjälpte var att hon fick sitta inomhus eller hållas inne (svärföräldrarna bodde precis bredvid, på samma gård) tills vi var utom räckhåll och hon inte sett vilket håll vi gått åt.

Vi bodde såpass lugnt så hon fick helt enkelt traska med.
Gick vi riktigt långt vände hon ibland och pysslade med annat tills vi kom förbi igen på hemvägen, eller gick hem på egen hand.
 
Sv: Förföljd

En av mina katter gör också detta, han är 5 år gammal nu men har gjort det sen han var liten.
Dock följer han med vart du än går : till bilen/ut till ladan/hämtar in hästarna/till brevlådan/går på promenad osv... han gillar också att följa med min hyresvärd när han är ute o ser eftre kossorna...
Han gillar också att tex sitta med i traktorn om min hyresvärd är ute o kör hemmavid med denna.
Han gillar att "vara med" helt enkelt ;) :D
 
Sv: Förföljd

Mina 5 katter gör likadant. ( alla är kastrerade)
Försöker alltid se till att alla är inne innan jag går och är de inte de så brukar jag jogga en liten bit för mina katter orkar inte springa efter :p

Ibland går jag däremot bara bort till en äng som ligger precis där vi bor och då får katterna följa med. De springer glatt efter hunden när hon hämtar pinnar :)
 
Sv: Förföljd

Tycker absolut du ska börja med att kastrera honom.

Och passa på att märka honom samtidigt som kastreringen. Om han går vilse och har en tatuering i örat så syns det tydligt att han tillhör någon och det blir enklare att hitta rätta ägaren.
 
Sv: Förföljd

Vi hade en tid igår för kastrering och märkning, så det är äntligen gjort :) Jag känner bara att man blir så orolig när han följer med så långt, ifall han skulle se en annan katt och bli intresserad av den när vi är ett par km hemifrån, hur ska man göra då tex? Stanna och locka eller bara gå? Känns ju som att det här är något man får acceptera kanske? Ganska trevligt med det extra sällskapet när vi är i nätheten av huset men inte när vi är så långt ifrån, fast jag kanske bara är nojjig ^^
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
878
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp