Förflytta en häst

josefinefreed

Trådstartare
Jag undrar hur man ska göra när man ska flytta en häst från ett ställe, till ett annat. Jag ska hyra häst som jag ska ha i ett stall 4 timmar ifrån där den bor. Och då undrar jag, vad kan jag göra som gör att hästen känner sig hemmastadd osv? Vad gör jag när jag tar ut hästen ur transporten, osv?

Sv: Förflytta en häst

Hej!!

Jag tycker att du ska ta hjälp av någon häst kunnig som kan hjälpa dig.. man behöver oftast vara 2 som transporterar en häst..

Om jag uppfattar dig rätt så är du inte speciellt gammal så då är det extra viktigt att ha bra hästmänniskor runt omkring sig.

Det man gör att man tar med sig en transport när man åker och hämtar hästen. Sedan kan ju ägaren hjälpa dig att förklar hur man lastar hästen hon känner den förmodligen väl så hon vet hur den fungerar. Sedan här du kommer hem ska en av er gå in till hästen via dörren (framtill på transporten) och se till att hästen står stilla medan den andra kan öppna och ta bort bommen som är fastsatt bakom hästen. sedan när man känner att man har koll backar man helt enkelt ut hästen och vips så är det klart.. :)

Men som sagt ta hjälp..

Se till att du får reda på hur hästen fodras nu. Vilken/vilka typer av foder och mängder och se till att den får samma foder nu i början. Sedan kan det behövas av olika anledningar att man ändrar foderstaten men det gör man långsamt.
Som exempel går hästen på bara bete nu så bör ha den på bete i början när du får hem den också. För att sedan sakta kanske börja med annat foder som den kan behöva när du ska ridan den.
Eller att hästen nu står på stall och fodras med både kraft- och grovfoder men du vill ha den på bete. Börja då med att låta den beta någon timme om dagen och dra ner på det andra fodret i samma takt som du ökar betet.

En kanske fånig sak som jag gjorde var att när jag ställt in hästen i sin nya box så tog jag en stol och satte mig en meter från boxen och läste i en timme eller så. Då hade hästen mig nära, men utan att jag trängde mig på.

Han gnäggade ju hysteriskt så fort jag gick därifrån så det var liksom lika bra att vara med hela tiden...

Sedan tog vi en liten promenad runt stallplanen och bara kikade på omgivningarna och så fick han gå ensam i en hage där han såg de andra hästarna på lite håll första dagen.

På kvällen tog vi in stallkompisarna (han delar stall med tre andra hästar) en och en så att de fick stå i varsinn box och gnägga och lukta i lugn och ro.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 607
Senast: Rosett
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 703
Senast: Badger
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka