Förfallen försäkring

T

Tebazz

Jag hittade just nu en obetald räkning. Och turligt nog är det fösäkringen för hästen :crazy: den skulle vart betald för ca 2 veckor sedan.
Nu undrar jag om man får en påminnelse plus en ny räkning, eller om hästen bara slutar att vara försäkrad, vilket jag absolut inte vill.
Kan man ta den första räkningen och betala in det som står där, och låtsas som det regnar, eller måste man teckna en ny försäkring?
tacksam för snabbt svar.

Sv: Förfallen försäkring

Jag tror det är bättre att du ringer ditt försäkringsbolag och förklarar läget och hör med dem, än att vi gissar här på ett nätforum...

Letade på deras hemsida men hittade ingenting. Antog att kanske någon var lika slarvig som jag och visste hur det var :angel:

Är det Agria? Hästen är isåfall fortfarande försäkrad och du får betala dubbelt så mycket nästa månad istället.

Hästen är fortfarande försäkrad. Om man missar en betalningsavi så kan de inte säga upp försäkringen utan att först skicka en påminnelse om denna. Om du har betalt juli ut, missar betala för augusi och det händer en olycka så gäller försäkringen fast du då så att säga inte har betalt än. Om hästen avlider och du ska ha ut ersättning, dras din premie som du missat att betala på den summan.

Puuuuuuh vilken tur. jag var riktigt orolig där ett tag.
Dock betalar jag per år, vad händer då? Skickar de en påminnelse i alla fall, för jag kan väl inte behöva betala 10 000 nästa år. Låter ju skitkonstigt :rofl: Försökte ringa dem, men fick inte tag i de. kanske säkrast att göra det ifall att.

Betala in omgående så ska du se att det löser sig. Det är om man har på autogiro o betalar månadsvis som man får betala dubbla avgiften en månad dvs. den månaden man missat o så den ordinarie månaden

Men borde jag inte få en påminnelse, plus en påminnelseavgift?!
Jaja, jag får ringa henne, och höra. Annars betalar jag bara in och låtsas som det regnar ;)

Betala in så fort det bara går, och om det kommer en påminnelse med avgift så ringer du och berättar att du betalt innan du fick påminnelse - d v s stryk påminnelseavgiften.

Att vänta till du får en påminnelse är det dummaste du kan göra. Dessutom MÅSTE de inte skicka en påminnelse...

Hästen är fortfarande försäkrad. Om man missar en betalningsavi så kan de inte säga upp försäkringen utan att först skicka en påminnelse om denna. Om du har betalt juli ut, missar betala för augusi och det händer en olycka så gäller försäkringen fast du då så att säga inte har betalt än. Om hästen avlider och du ska ha ut ersättning, dras din premie som du missat att betala på den summan.

Detta är inte säkert. I vissa avtal står klart och tydligt att föräkringen upphör om inte premien betalats senast på förfallodagen. Så om något händer kan bolaget mycket väl anse att de inte ska betala ut något för att premien inte är betald. De kan också räkna en sent inkommen betalning som att försäkringen nytecknas och påföra ny karenstid för sjukdom.

Att bolagen sedan ofta är snälla och både godtar sena betalningar och skickar påminnelser är inte samma sak som att hästen fortfarnde är försäkrad. Finns inga krav på att man ska skicka påminnelser på räkningar heller.

Jag har missat betalningar både på agria och folksam och det har aldrig varit några problem.
Nån gång har jag inte haft pengar ens när påminnelsen kommer och då har jag bara ringt och så har de flyttat fram datumet till den dagen jag sagt att jag kan betala. Så du kan vara lugn. Betala nu innan påminnelsen kommer så slipper du avgiften. Om det nu ens är nån påminnelseavgift på försäkringen vilket jag inte tror att det är då det är ett av tal som du kan säga upp när du vill. Försäkringsnbolaget vill ju ha kvar dig som kund och brukar derför vara väldigt tillmötesgående nbär det gäller såna här saker. Skulle du inte betala så fölorar ju de dig som kund och det vill de ju inte.

För att slippa alla räkningar och att missa datum så har jag nu alla mina försäkringar på autogiro. Jäkligt smidigt faktist!

Detta är inte säkert. I vissa avtal står klart och tydligt att föräkringen upphör om inte premien betalats senast på förfallodagen.

Det gäller nog framför allt gårds- och företagsförsäkringar men det blir nog vanligare även för andra försäkringar eftersom många har blivit mer "slarviga" med att betala i tid.

Ett tips för framtiden, särskilt för viktiga räkningar som försäkringar, hyror osv: autogiro

Försäkringsnbolaget vill ju ha kvar dig som kund och brukar derför vara väldigt tillmötesgående nbär det gäller såna här saker. Skulle du inte betala så fölorar ju de dig som kund och det vill de ju inte.

Det är just det som är den springade punkten. Behöver man inte använda försäkringen så är det klart att de vill ha en kvar som betalnde kund. Händer något så att bolaget istället ska betala ut pengar så blir det ett helt annat ljud i skällan. Det kan ju ibland vara svårt även när man har betalat sin premie att få det man tycker att man har rätt till. Så om man inte betalar i tid så finns risken att man blir utan ersättning om olyckan är framme.

Det är just det som är den springade punkten. Behöver man inte använda försäkringen så är det klart att de vill ha en kvar som betalnde kund. Händer något så att bolaget istället ska betala ut pengar så blir det ett helt annat ljud i skällan. Det kan ju ibland vara svårt även när man har betalat sin premie att få det man tycker att man har rätt till. Så om man inte betalar i tid så finns risken att man blir utan ersättning om olyckan är framme.
Jag hade för ett tag sedan en lånehäst där det klart och tydligt stod i kontraktet att ägaren stod för försäkringen, jag för självrisk och alla kostnader däröver. Stoet dog på klinik efter ett komplicerat felläge av föl. Allt gick så fort, riktigt akut, hann därför inte försöka få tag på ägaren innan, dessutom var jagtvungen att köra in. När jag efter fick tag på henne hade hon inte betalat in premien, hon var försenad med 14 dagar efter sista betalningsdag räknad. Det var jag som körde in stoet och därför stod jag som betalningsansvarig. Rätt nervöst, räkningen gick loss på drygt 10 000 kr. När jag då ringde, ett av de större bolagen där stoet var, eller som jag trodde var försäkrad, så förklarade de för mig att hästen ändå var försäkrad, att de hade sådana regler att om betalningen inte kom så skulle en påminnelse skickas ut innan försäkringen drogs in. Det var inte på autogiro. Kollade om samma gällde mitt eget bolag, ett annat, inte fullt så stort, och de hade samma. Att jag kollade upp det med ett bolag till var just det att jag faktiskt tog för givet att inget skulle betalas ut på försäkringen, men det kan ju vara så att detta var ett enskilt fall med tur och att det inte efterföljdes i liknande fall, det vet jag ju inget om.

Ett tips för framtiden, särskilt för viktiga räkningar som försäkringar, hyror osv: autogiro

Inte speciellt bra när jag inte har en fast inkomst. Därför får min otroligt snälla far stå för vissa kostnader när jag inte har råd till dem.
Brukar ha koll på mina räkningar och betala dem innan förfallodatum, men denna föll liksom bort :angel:

Betalar man per år så kommer fakturan en månad (minst) innan sissta försäkrings dagen gått ut. SEn kommer en på minnelse där det står ungefär:

"vi har tidigare skickat en faktura men vid kontroll har vi funnit att denna inte är betald. Premien måste betalas senast xxx för att fösäkringen ska fortsätta gälla till premiperiodens slutdag.
om premien inte betalas upphör försäkringen attt gälla"

Försäringen gäller alltså till angivet datum. Betalar man inte innan det får man i sånt fall skaffa en nyförsäkring med 30 dagas karens (som oftast inte gäller nya skador och olycksfall).

Senast ändrad av en moderator:

Beror nog på bolaget. För jag har normalt samlingförsäkringar på mina hästar men tog vid köp över en befintlig försäkring på en häst som gällde årsvis. Där stod i klartext på försäkringsbeviset att den förföll om inte premien var inbetald senast förfallodagen. Vet inte hur det ser ut på andra efter som jag själv inte har den typen av försäkringar.

Ja, det kan nog vara olika. Vilket försäkringsbolag har du?

Den som det stod så på var Agria. Det var en privatperson som ägde hästen innan jag köpte den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 312
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama