Företag/anställd/andra alternativ??

M

md5krist

Min syster och hennes sambo har en jordbruksfastighet och även en firma som drivs tillsammans med jordbruksfastigheten. Hästarna står för enkelhetens skull skrivna på min syster och moms/kostnader för hästarna kvittas mot inkomster från firman. Så långt är ju allt gott och väl, det fungerar utmärkt.

Men, jag och min syster håller på med hästarna ihop och emellanåt säljer vi ju en häst. Då kommer det ju in en slant och en del av dessa pengar tillfaller mig. Frågan är bara hur man sköter detta på bästa sätt. Bör jag starta enskild firma så att pengarna kan flyttas över dit? Ska det betalas ut till mig som privatperson blir det väl en massa utgifter i form av arbetsgivaravgifter etc. Finns det några andra alternativ?

Jag antar att det vanligaste är enskild firma/företag i sådana här situationer. Ni som tar emot hästar för utbildning, har ni eget företag allihop?

Vilket alternativ ger mest pengar kvar i plånboken för både mig och min syster?

Sv: Företag/anställd/andra alternativ??

Inga funderingar kring detta?

Hur mycket pengar rör det sig om? Jag omsätter inte särskilt mycket i hästverksamhet och kör genom en enskild firma som tillhör en god vän. Jag plockar sedan ut motsvarande värde i antingen varor eller foder. Det går så länge det inte blir stora pengar. I f s inte tillåtet men funkar i liten omfattning.

Jo, det är ju onekligen ett smidigt sätt. Det rör sig inte om några jättesummor, men jag planerar ju för stora pengar när vi får fram riktiga kanonhästar (och dessutom mot all förmodan säljer dem)... :D :D

Jag får nog ta och sätta mig in i ämnet lite mer kanske. Tänkte bara att det var smidigt att fråga här först.

En annan aspekt är att jag inte vill - så länge det är möjligt att undivka - omfattas av konsumentköplagen. Som privat säljare handlar det om köplagen, som jag tycker är betydligt mer lätthanterlig.

Hmm, jag måste nog verkligen sätta mig in i ämnet. Kan inte speciellt mycket om sådana saker. Har du något boktips möjligen?

Tack för hjälpen! Såg att den boken faktiskt fanns på biblioteket här, så jag ska gå och låna den imorgon.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd angående start av firma! Tänkte starta upp en enskild firma, och behöver ta ett lån (under 100 000 kr). Men för...
Svar
15
· Visningar
3 654
Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 068
Senast: Mona
·
T
Hästmänniskan Anta att jag har en enskild firma i mitt namn (personnummer) och äger en häst som skall säljas. Hästen är inköpt med privata pengar...
Svar
12
· Visningar
2 620
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama