Förening för ridna travare?

Sammet

Trådstartare
Förening för nordsvenska och varmblodiga travare som omskolats till ridhästar!

Finns det? Om inte, finns intresset för att skapa en sådan förening!?

Jag som är nordsvenskägare och dessutom till en hingst som jag anser skulle kunna tillföra ridaveln på nordsvenskfronten mycket. Skulle gärna vilja få min hingst godkänd för just avel på nordsvenskar vars föl ska användas till ridning. I dagsläge kan jag troligast inte få min hingst godkänd då han är så liten, eftersom jag bara kan få honom godkänd som travhingst och han är ponnymått. (Liten men naggande god ;))
Men fortfarande kvarstår det jag åtminstånde tycker, tillsammans med många andra, han skulle ge väldigt fina avkommor lämpliga för ridning och då speciellt barock.
Han har även sprungit bra på travet men skadade sig och enligt hovslagaren min så är denna skada uppkommen utav dålig skoning.

Hur är intresset för en seriös förening som ska täcka hela sverige. Och där man har ett intresse för att kunna få igång avel med rasernas egna hingstar, men där hingstarna är bedömda efter hur bra ridhästar de är och inte efter hur bra de travat!?

En seriös ridklubb/förening för ridna kall/vamblodiga travhästar/ägare till sådana hästar tror jag att det finns mycket stort intresse. Jag kan på rak hand räkna upp ett tiotal personer som jag själv känner som går och längtar efter en. Och vad jag har fått höra så är det en på gång!

Min kompis var i höstas/sensomras och tävlade i Hallstahammar på en tävling enbart för ridna travare. Nu har hon fått hem ett brev där det berättas om en förening som skall startas vid Hästsportens Hus (??) på Solvalla, Stockholm. Denna förening/klubb skall då anordna tävlingar och kurser för "oss med rid-travare". Men det kanske mer var någon sorts avels förening du menade? Självklart tror jag att det finns stort intresse även för en sådan!!

//lilla jag :bump:

Förlåt, jag blev så ivrig att jag inte såg slutet på ditt inlägg :crazy:

Nu såg jag tydligt att det var en avels förening du sökte och ingen sorts ridklubb, men JAg är i alla fall mycket intresserad av dem båda :)

Ridklubbar kan väl iofs inte täcka hela landet på samma sätt som ett avelsförbund... aja, jag som blev förhastad i mitt första inlägg :D

//lilla jag :bump:

:crazy: Ingen fara.
Ridklubb är jättebra att det startar men jag tror även att raserna behöver en avelsförening för att kunna utvecklas positivt åt ridhållet. :)

Och för det behövs avelsmål och en hel del annat!. Och då behöver man en avelsförening.

Nåja nu ska jag och hjälpa min pojkvän som städar men om du är intresserad av en avelsförening kanske du och jag kan försöka dra igång något? Så får man se vad det leder till! :)

Både i USA och i Norge så finns det föreningar för "ridtravare". Tycker att det hade behövts en i sverige med faktiskt! :) :)

Det finns redan en förening för ridtravare i Sverige. Läs senaste Ridsport, där står det om den!

Men varför i hela fridens namn ska man ha en avelsförening för ridtravare? Efterfrågan på ridtravare är ju inte ens tillräckligt stor för att alla tävlingstravare ska få ett nytt hem efter pensionering. Varför i hela fridens namn då avla fram en massa travare som inte ens prestationsavlas för travet? Det är ju inte precis någon BRIST på trevliga ridhästraser att avla på för den som vill ägna sig åt ridhästavel...

Jag vet inte en enda nordsvensk travare som inte fått ett hem, det behöver ju inte betyda att de inte finns men då måste jag nog nästan säga att det varit frågan om dålig annonsering. Faktum är att de är väldigt poppulära som ridhästar. Jag vet dock att varmbloden är svårare att sälja.

Men om man avlade fram vbl.travare som var lämpade för ridning, exteriört, så blir de hållbarare och de blir mer anpassade för ridning.

Många tycker inte att en vbl.travare duger åt dom då deras gångarter inte passar dressyr. Skulle man avla fram travare med gångarter som passar bättre till ridning (ett vbl. är trotts allt avlad för att springa fort i trav) blir de poppulärare. Jag vet att det finns vbl som går bra på tävlingsbanan dock.

I mitt fall har jag en väldigt fin nsv. hingst. Som jag skrev kommer den troligast inte att kunna bli godkänd som avelshingst då den nästintill är i ponnymått.
För att kunna få avla på honom måste jag ha honom godkänd alt. äga alla stona själv. Men varför ska han vara godkänd för trav om jag vill ta fram ridhästar efter honom?

Är det inte då bättre att om jag vill föra vidare hans exteriör och steg, får honom godkänd som avelshingst och ridhäst än att jag ska avla på honom icke godkänd alt. måste äga alla stona själv och ta fram föl efter honom på så sätt.

Det är bra att man vill behålla en ras ren, men samtidigt tycker jag även att det är fel att man inte ska kunna ta ut en ny ras ur den gamla, precis som man redan en gång gjort ur den nsv brukshästen när travaren kom till. Varför i hela fridens dar ska man göra en förening för travare? När det finns brukshästar att köpa överallt? Om man då tyckt så hade de aldrig blivit någon travartyp av brukshästen.

Om man avlar fram en ridhäst ur travhästen kommer inte bara travhästens värde att öka, själva hästen som ras kommer även att bli mer anpassad efter ridning. Jag skulle tro att både exteriör och psyke skulle påverkas, positivt ur ridningens synvinkel.

Men om man börjar avla fram en ridhäst ur travhästen ökar även efterfrågan på travaren då ridhästarna börjar "visa fram fötterna" på tävlingsbanorna i ridning.

Är lite seg i kolan men du menar alltså att du vill ta travare av ridhästmodell och avla på för att skapa en "ny ras"?? Visst kan du ju jobba för det men du lär ju knappast få betalt så att det lönar sig. Även fast jag numera är en travmänniska och älskar de raserna så skulle jag knappast köpa en modifierad travare om jag valde att skaffa mig en ridhäst. Faktum är att de flesta travare inte duger myckt mer till än att lufsa i skogen och kanske ta sig runt på småtävlingar, det i samband med överflödet gör ju inte att priset stiger direkt.
Eller menar du att man innom travet ska se till att avla hästarna mer exteriört mot ridhäst??

"Om man avlar fram en ridhäst ur travhästen kommer inte bara travhästens värde att öka, själva hästen som ras kommer även att bli mer anpassad efter ridning. Jag skulle tro att både exteriör och psyke skulle påverkas, positivt ur ridningens synvinkel.

"Men om man börjar avla fram en ridhäst ur travhästen ökar även efterfrågan på travaren då ridhästarna börjar "visa fram fötterna" på tävlingsbanorna i ridning."
Om du skulle avla fram en ridhäst ur travaren, då har du alltså avlat fram en ny "ras", på villket sätt skulle det höja värdet på de andra travarna??

Kallblodstravaren är ju en väldigt "ung" ras, det är väl bara ett par decennier de har haft skilda stamböcker. Så där kan jag förstå och acceptera om man vill ta fram en mellanvariant där man tar de bästa ridmodellerna från både trav- och brukssidan. Där handlar det ju mer om att rädda en spillra av en hästtyp som funnits för inte så länge sedan.

Men att börja avla på varmblodiga travare för att få en ridhäst tycker jag verkar väldigt omotiverat. Som sagt, väldigt många varmblodstravare har redan i dag svårt att få ett bra och varaktigt hem efter avslutad travkarriär. Allt för många går till slakt eller hamnar hos olämpliga ägare. Detta just för att de för många köpare inte är lika intressanta att köpa som hästar som är avlade för ridning. Det kommer att ta många, många generationers avel att göra något åt den saken...

Då tycker jag att det är bättre att satsa på att marknadsföra travaren för det den faktiskt kan vara. En välhanterad, världsvan promenadhäst med sting i som passar fritidshästägaren som vill mer än att bara lufsa runt, men som nöjer sig att tävla i de lättare klasserna (med det inte sagt att det inte finns enstaka exemplar som tar sig högre upp i klasserna). Varför är det så svårt att acceptera travhästen för vad den är, en häst specialavlad för trav som ska erbjudas en andra karriär efter SINA förutsättningar.

Det är väl just inom den här bitarna som det är jättebra med en förening för ridtravare. Att lägga energin på att göra saker och ting bättre för de pensionerade travare som redan finns. Att ordna tävlingar för travare, där det är kul att åka och tävla för man vet att alla har samma förutsättningar. Att lära folk hur de på bästa sätt skolar om sin travare. Att visa att travaren kan vara en utmärkt fritidshäst som man kan göra mycket kul med.

Inom Fjordhästföreningen har man valt att arbeta på det här viset. Man har lokala tävlingar och en rikstävling varje sommar. Ekipage som är allround belönas extra. Man kan ta prestationsmedaljer i alla grenar, som fås för tävlingar på olika nivåer som genomförs med godkänt resultat, det innebär att även om man har långt till lokaltävlingar för fjordingar så kan man ha en morot i sitt tävlande även om det är svårt att hävda sig mot lättare raser. Det finns program för unghästutbildning från ettåringar och uppåt där man får diplom för varje genomfört steg, och alla hästar får avlägga frivilligt bruksprov.

Även om fjordhästaveln strävar efter att få individer med bättre rörelser, exteriör och psyke så är det fortfarande fjordingar vi avlar. Det är kallblod vi avlar. Vi vill inte ha gula ridponnyer, utan just kallblod.

Det är det här jag tycker borde vara intressant för en förening för ridtravare att jobba med. Acceptera att det är travhästar och ta sedan reda på vad man kan göra för kul med dem. De måste inte bevisa sitt värde mot halvbloden hela tiden, bättre då att lägga energin på att ha KUL!

Jag ser det iallafall på lång sikt.

Nu är jag ägare till ett kallblod och de har iallafall börjat stiga i värde sedan de började bli intressanta till Barockridningen, och jag tycker de har höjt mycket i värde. Förr kunde en Nsv. ofta kosta 5000:-, idag har du tur om du får tag i en som är så billig. Det finns ju de som kostar 20.000:- utan utrustning. Det är ju jättebra att man har möjlighet att köpa en häst billigt men trotts det så tycker jag att en häst borde få ett högre värde. Ju högre värde de har, ju större är chansen att de inte hamnar i en slaktbil på väg till holland!

Och åtminstånde Nsv (som numera måste heta Kallblodstravare tydligen...*motsätter mig villt och vägrar detta, fortsätter att säga nordsvensk travare) har visat sig vara en mycket bra ridhäst och klarar sig fint åtminstånde vad det gäller barock.
Bent Brandrup (lite osäker på stavningen men ändå ni vet vem jag menar) har sagt något i stil med att vi svenskar importerar dyra utländska raser som tex. friser och andalusier, men vi missar vår inhemska alldeles utmärkta ras, nordsvensken som är vår egen andalusier...

Jag tycker inte man ska "avla om" travarna som ska gå på banan till ridhästmodell, de är ju avlade för att trava, inte för att ridas! Men en ny modell av samma ras. Dvs. avla på Nsv/nsv eller Vbl/vbl och får en modell som är mer mot ridhållet.

Det är ju det som skett med Nsv. när man tog fram den ur bruksnordisen, fast då blandade man in lite fler raser visserligen. Men det behövs inte idag då travaren redan är lätt i typen.

Men varför inte avla på en Vbl´s modell (på lång sikt som det görs med fjordingen) som är hållbarare för ridningen?

Om man lyckades att höjja en Nsv "värde" i andras ögon tack vare barocken, var i ligger felet att avla på en vbl´s häst som får ett steg där den kan röra sig mer bekvämt för ryttaren, och där man höjjer värdet på rasen då den förhoppningsvis med bättre steg (sett ur ridningen) har större chans på tävlingsbanan. För trotts allt så hänger ju tävlingsridning väldigt mycket på steg, oavsett om du tävlar dressyr eller hoppning.

Jag tycker att det är kanon att det har bildads en förening för ridtravare :idea:, dock tycker jag inte att det är någon större ideé att börja avla på travare för att få dem till ridhästar. Det vore bra mycket klokare att försöka ta sig an dessa mängder av travare som finns ute på marknaden till slaktpriset, istället för att öka detta överflöd.

Jag tycker att det är väldigt stor skillnad på dagens fjordhästavel och detta förslag. Från början var fjordhästen en ganska nätt ridhäst/körhäst, som tog sig fram på branta sluttningar i fjällen. Här i Sverige började dock efterfrågan på tyngre fjordhästar i jordbruket öka på 70-talet, detta fick följden att rasen blev tyngre, fick tjockare hals, som var lågt ansatt som exemplel. Denna trend minskade dock efter ett antal år, och aveln började då återgå till den ursprungliga fjordhästtypen, som skulle vara mycket allround och vara "lagom" :)

Sammanfattningsvis är att fjordhästen alltid har varit en ridhäst/körhäst, travaren däremot har blivit avlad på för att kunna springa fort framför vagnen, vilket har fått effekt på gångarterna :)

Mvh//Sofia

Ang. aveln på nordistravarna så förstår jag absolut att man vill behålla de bra ridhästmodellerna, det vill jag med. ALLA nordistravare är ju inte per automatik lämpliga till ridning, har lätt för samling och bärighet m.m.
Risken finns absolut att "ridmodellen" sinar om ingenting görs...och det vore ytterst tråkigt. Trots allt så avlas det ju för att få fram bra travhästar och där är det ju huvudsaken att de travar fort.

Nåja, vad jag egentligen ville komma fram till var att jag tycker att det är en himla bra idé med en sån förening. :)

Ps. Hur hög är Max förresten?

Rena ponnyn tyvärr! :crazy:

Har inte mätt han men troligast är han under 148! Liten men naggande god! :D

Och sen som man säger "Storleken har ingen betydelse!" :p

Liknande trådar

L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: tanten
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Jerseyite
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·
Avel Hejsan! Funderar på att betäcka mitt sto(norsvensk bruks/ kallblods travare) och då jag är "förstföderska" så behöver jag mera...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Vinja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter